نقدی بر لوگوی سایت روابط عمومی پتروشیمی

نویسندگان شارا – عرصه جدید سئو پی آر، که برخی آن را با عنوان روابط عمومی اینترنتی نوین می شناسند، استانداردها و قواعدی را برای طراحی سایت های روابط عمومی تعیین می کند و به جهت آموزش این استانداردها در چند یادداشت، این استانداردها را در سایت های سازمان ها و ارگان های کشور بررسی می کنیم و نقاط قوت و ضعف آنها را پایش می کنیم.

نقدی بر لوگوی سایت روابط عمومی پتروشیمی

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) عرصه جدید سئو پی آر، که برخی آن را با عنوان روابط عمومی اینترنتی نوین می شناسند، استانداردها و قواعدی را برای طراحی سایت های روابط عمومی تعیین می کند و به جهت آموزش این استانداردها در چند یادداشت، این استانداردها را در سایت های سازمان ها و ارگان های کشور بررسی می کنیم و نقاط قوت و ضعف آنها را می پاییم.


اولین یادداشت را به سایت پتروشیمی اختصاص می دهیم که اخیرا مدیر روابط عمومی جدید آن معرفی شده است. هادی زنوزی که پیش تر در وزارت نفت، مدیریت روابط عمومی را بر عهده داشت، در اولین نطق مطبوعاتی خود گفته بود که مهمترین فعالیتش در پتروشیمی، وبسایت روابط عمومی است:

1. لوگوی سایت روابط عمومی پتروشیمی: عموما در سایت های فارسی بهترین جا برای قرار دادن لوگو در بالا سمت چپ است و در سایت پتروشیمی نیز این مورد رعایت شده است.


2. دیگر ویژگی لوگوی سایت، خوانا بودن و قابل فهم بودن آن برای همه مخاطبان است. اما می بینیم که این لوگو به صورت ترکیبی ناخوانا از حروف فارسی و انگلیسی طراحی شده که به هیچ وجه خوانا نیست.


3. با اینکه سایت روابط عمومی به زبان فارسی است و بخش انگلیسی در سایت روابط عمومی دیده نمی شود، لوگوی آن بیشتر حاوی کلمات انگلیسی است.


4. نکته بسیار ظریف در این لوگو قرار گرفتن XML در قسمت پایین سمت چپ لوگو است. XML پسوند فایلی است که معمولا برای نقشه سایت از آن استفاده می شود. به نظر می رسید که باید با کلیک بر روی لوگو، صفحه نقشه سایت باز شود، اما در واقع می بینیم که با کلیک بر روی لینک آن، به صفحه اول بر می گردیم! در بررسی کامل با آنالیزور مشاهده شد که این سایت اصلا نقشه ندارد!


5. لوگوی سایت روابط عمومی بایستی با عنوان مشخص «روابط عمومی شرکت پتروشیمی ایران» به زبان فارسی و یا به دلیل ماهیت فعالیت پتروشیمی به زبان انگلیسی درج شده باشد. اما همانطور که در لوگو مشاهده می کنید، عنوان «آژانس خبری پتروشیمی ملی ایران» برای آن درج شده است. سوال این که آیا سایت روابط عمومی همان سایت آژانس خبری است یا سایت آژانس خبری همان سایت روابط عمومی است؟ چراکه آژانس خبری و روابط عمومی دو بخش کاملا مستقل هستند و در صورت وجود آژانس خبری پتروشیمی، بایستی آن را در سایت مجزایی تعریف کرد.


نقاط قوت و ضعف بیشتری نیز در بخش های مختلف این سایت دیده می شود که در یادداشت های بعدی به آنها پرداخته خواهد شد. نقد سایت های روابط عمومی را در شارا دنبال کنید.