شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || همکاری با ایلان ماسک، مشاور چند میلیارد دلاری دولت دونالد ترامپ، و استفاده نادرست از هوش مصنوعی، از جمله مطمئنترین راهها برای آسیب رساندن شرکتها به برندهای خود هستند. این یافتهها حاصل یک نظرسنجی جدید از بیش از ۱۰۰ نفر از رهبران روابط عمومی بینالمللی است.
این یافتهها از ارزیابی انجام شده توسط شورای جهانی مشورتی ریسک (Global Risk Advisory Council) نشأت میگیرد که ریاست آن را ایزابل گوزمن، رئیس اداره کسبوکارهای کوچک ایالات متحده در دوران ریاستجمهوری جو بایدن، بر عهده داشت.
برت برون از گلوبال سیچویشن روم، شرکت روابط عمومی مستقر در واشنگتن دیسی که سفارش انجام این نظرسنجی را داده بود، در بیانیهای گفت که «شاخص ریسک اعتبار» این شورا حاوی «هشدار صریحی» برای مدیران عامل است. برون قبل از آنکه از شرکتها بخواهد «آهستهتر حرکت کنند» و «بین تحولات گذرا و اساسی تمایز قائل شوند»، اظهار داشت: «اگر حسن نیت سهامداران و مصرفکنندگان را در این مسائل هدر دهید، به این زودیها بازنخواهد گشت.»
نزدیک به ۳۰ درصد از اعضای یک گروه ۱۱۷ نفره از ۱۷ کشور و ۵۸ صنعت – که در میان آنها رؤسای جمهور سابق و مقامات آمریکایی نیز حضور داشتند – اظهار داشتند که همسویی با ماسک، یا هدف قرار گرفتن توسط او، قویترین احتمال قرار گرفتن تحت نظارت شدید را ایجاد میکند.
ثروتمندترین فرد جهان – که داراییهایش شامل شرکت هوافضای اسپیسایکس، شرکت تولید خودروهای برقی تسلا و پلتفرم رسانههای اجتماعی ایکس است – بخشی از ثروت خود را به مبارزات انتخاباتی موفق ترامپ برای دور دوم ریاستجمهوری در نوامبر اهدا کرد. پس از بازگشت ترامپ به کاخ سفید در ژانویه، ماسک بر کاهشهای شدید بودجه فدرال و تعدیل نیروها که توسط «اداره کارآمدی دولت» (Doge) به اصطلاح رئیسجمهور نظارت میشد، نظارت داشته است، که به گفتهی گوزمن، «حضور همهجانبهی بحثبرانگیزی در فضای رسانهای» به او بخشیده است.
این مشاهده با برخی از نظرسنجیهای افکار عمومی که حاکی از نارضایتی شدید از عملکرد ماسک است، همخوانی دارد. یک نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک که در ماه مارس منتشر شد، نشان داد که ۶۰ درصد از رایدهندگان دیدگاه منفی نسبت به نحوهی برخورد این تاجر و دوج با کارمندان دولت فدرال دارند. در پی این واکنشها، سهام تسلا با افت شدیدی مواجه شد و متعاقباً گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه ماسک به تدریج از جایگاه برجستهی خود در دولت ترامپ فاصله خواهد گرفت.
گوزمن در خلاصهای از یافتههای این شاخص نوشت: «تأثیر همراهی با چهرههای بانفوذ در محیط به شدت دوقطبیشدهی امروز، بهویژه با رهبری عمیقاً قطبیکننده مانند ماسک، قابل اغراق نیست.»
با این حال، تهدید بزرگتر برای برندها، انتشار اخباری بود که شامل «ایجاد دیپفیکها، اطلاعات نادرست، تصمیمگیریهای جانبدارانه یا کاربردهای غیراخلاقی که باعث آسیب میشوند یا ادراک عمومی را دستکاری میکنند»، بود. این نظرسنجی افزود که جذب این نوع پوشش رسانهای «به عنوان محتملترین عامل برای جلب توجه منفی اخبار آنلاین» تلقی میشد.
به گزارش یکی از اعضای ناشناس این شورا، «هوش مصنوعی، اگر در شرکتها درک یا مدیریت نشود، میتواند اثرات آبشاری باورنکردنی داشته باشد که ممکن است غیرقابل بازگشت باشد.» یکی از کارشناسان این گروه خاطرنشان کرد که سازمانها امروزه باید سیاستهای هوش مصنوعی را به اندازهی سیاستهایی که جنبههای عادیتر عملیات آنها را در نظر میگیرند، استاندارد تلقی کنند.
عقبنشینی از ابتکارات تنوع، برابری و شمول (DEI) که هدف آن «تضمین رفتار منصفانه و مشارکت کامل برای همهی افراد» است، به عنوان سومین ریسک برتر برای برندها شناخته شد. دولت ترامپ به طور جدی برای حذف چنین اقداماتی در دولت، ارتش و فراتر از آن، از جمله در هاروارد، اقدام کرده است. اخیراً کاخ سفید بیش از ۲ میلیارد دلار بودجه تحقیقات فدرال این دانشگاه را پس از امتناع دانشگاه از پایان دادن به برنامههای تنوع، برابری و شمول، که یکی از چندین خواستهی رئیسجمهور بود، قطع کرد.
اقدامات ضدرقابتی و مواجهه با اتهامات افترا، پنج ریسک برتر برای اعتبار را که در اولین نسخهی یک نظرسنجی برنامهریزی شده برای انتشار فصلی مشخص شدهاند، تکمیل میکنند.
گوزمن نوشت: «این دادهها فقط اعداد نیستند؛ بلکه نشاندهندهی چالشهای ارتباطی پیچیدهای است که سازمانها دائماً با آن روبرو هستند.» او افزود که اعضای این کمیته معتقدند که تهدیدات اعتباری در کوتاهمدت تنها افزایش خواهند یافت.
نویسنده: رامون آنتونیو وارگاس
منبع: گاردین
تاریخ انتشار: ۲۰۲۵
انتهای پیام/
نظر بدهید