نشست مشترک انجمن روابط عمومی ایران با کارکنان مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

با هدف بهبود راهکارها و ارتقای جایگاه روابط عمومی ها در مواجهه بامشکلات و چالش ها در حوزه مسائل تربیتی و آموزشی، اولین نشست تخصصی هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)  با هدف بهبود راهکارها و ارتقای جایگاه روابط عمومی ها در مواجهه بامشکلات و چالش ها در حوزه مسائل تربیتی و آموزشی، اولین نشست تخصصی هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش شارا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر روز گذشته، رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران با حضور در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، اولین نشست تخصصی روابط عمومی را با هدف بهبود جایگاه روابط عمومی و نقش ویژه آن در مواجهه با آسیب ها، مشکلات، ارتقای سطح فرهنگ سازمانی و نهادینه کردن فرهنگ ایرانی اسلامی در بین مخاطبان و دانش آموزان برگزار کردند.

در ابتدای این نشست، نظری رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با اشاره به حساسیت و نقش زیرساختی آموزش وپرورش در توسعه پایدار، گفت: وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی دارای بیشترین مخاطب و بزرگترین نهاد دولتی و غیردولتی کشور است و چنانچه بتوانیم با مشکلات و آسیب های آموزش و پرورش به درستی مواجه شویم، قطعاً کشور راه پیشرفت خود را به درستی پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: برگزاری این نشست، آغاز همفکری با نهادهای تخصصی ارتباطی برای اولویت بخشی به آموزش وپرورش در فضای عمومی خواهد بود.

در ادامه این نشست، مطهری نژاد، رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران، با پرداختن به موضوع آسیب شناسی روابط عمومی ها در نهادهای دولتی تصریح کرد: در طول سالیان متمادی با روابط عمومی آموزش وپرورش ارتباط داشتم، به نظرم، روابط عمومی ها در ستاد، نباید فقط به دنبال اجرای امور و یادگیری تکنیک ها باشند، بلکه کارشناسان این حوزه باید بتوانند با تحلیل شرایط و احصای مشکلات، برنامه ریزی منظمی داشته باشند.


وی تولید فکر و اندیشه و پرهیز از روزمرگی را از ضرورت های روابط عمومی های دولتی برشمرد وگفت: بهترین شیوه برای روابط عمومی پویا و دانش بنیان، واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی است تا از این فرصت، کارشناسان بتوانند با فراغ بال بیشتری به تولید اندیشه و فکر جدید بپردازند، این تفکر بایددر قالب یک سناریو با اهداف و چشم اندازهای قابل اندازه گیری، ترسیم و اجرایی شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران ادامه داد: برای تقویت این هدف متعالی، باید درهای آموزش وپرورش به سوی صاحب نظران، منتقدان و افراد دلسوز جامعه باز باشد تا آنها بتوانند اندیشه های نو را بدون واسطه به دانش آموزان منتقل کنند، چنانچه این اتفاق بزرگ درآموزش و پرورش رخ دهد، نسل پرسشگر و نقادی در کشور خواهیم داشت که می توانند موتور توسعه را فعال تر کند.

مطهری نژاد با بیان این که کشورهای توسعه یافته، مسیر خود را از نظریه های جدید و تبدیل آن به گفتمان غالب در بین مخاطبان خود آغاز کرده اند، خاطرنشان کرد: در کشور ما اساتید ارزشمندی در این حوزه، نظریه پردازی کرده‌اند که هرکدام تاثیرگذاری ویژه ای بر جامعه هدف داشته است.


وی با اشاره به نظریه «بازار پیام» دکتر محسنیان راد، اظهار کرد: براساس این نظریه، «مدل ارتباطی» بین پیام فرستنده و انتقال هدف به مخاطب تعریف می شود و مفهوم آن این است که اگر انتقال هدف، همراه با پیام فرستنده از مرکز خبر به صورت هم زمان صورت بگیرد، تاثیر خبر بر مخاطب می‌تواند منجر به تغییر رفتار مناسب، در این صورت است که شنونده خبر، علاوه بر دریافت خبر، به منبع خبر نیز اعتماد کرده و سعی درگفتمان سازی آن در جامعه خواهد کرد.


رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران با بیان این که حل مشکلات آموزش و پرورش، تبدیل مسئله آموزش به گفتمان ملی در جامعه است، تصریح کرد: همواره در انتشار اخبار باید «مدل ارتباطی فرستنده و گیرنده» را دوسویه تعریف کنیم تا مخاطبان آموزش و پرورش، خود در گفتمان سازی مسئله آموزش و پرورش به «گفتمان ملی» مشارکت کنند، در این صورت است که هدف آموزش و پرورش به مخاطبان انتقال می‌یابد.

مطهری نژاد استفاده از ظرفیت هنرمندان، بازیگران و خی�’ران در مسائل آموزش و پرورش را بسیار مهم خواند وگفت: آموزش و پرورش برای رهایی از بند مشکلات، باید از هر حرکت مشارکت جویانه ای استقبال کند و چنانچه در هر بخش از آموزش و پرورش ، موانعی وجود دارد، به سرعت آن را برطرف نماید.

در ادامه این نشست تخصصی، اعضای هیئت مدیره برانتقال تجربیات علمی، ضرورت ارتقای راهکارهای لازم برای ایجاد روابط پویا و دانش بنیان، تولید فکر و اندیشه خلاقانه و جدید در مسائل آموزش و پرورش و کمک به تولید محتوای علمی و تشکیل کمیته ارتباطات در آموزش و پرورش تاکید کردند.