نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه های منطقه سه برگزار شد

رییس دانشگاه تبریز، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش، اهمیت و جایگاه روابط‌عمومی گفت: جایگاه و اهمیت کار روابط‌عمومی در جامعه و همچنین سازمان ها تا آنجایی بسیار مهم، با ارزش و با اهمیت می باشد که بارها امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به مسایل مربوط به آن تاکید کرده اند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری منطقه ۳ کشور و دبیران مناطق ده گانه، به همراه انتخابات دبیر منطقه ۳ کشور با حضور دکتر ندا شفیعی سرپرست اداره‌کل روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.
 

به گزارش روابط‌عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصرالله زاده، رییس دانشگاه تبریز، در این نشست ضمن خیر مقدم به مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری منطقه ۳ کشور و دبیران مناطق ده گانه کشور گفت: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه قدیمی کشوراست و در حال حاضر با داشتن ۲۰ دانشکده، ۲۱ هزار دانشجو، چندین قطب علمی و مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های مجهز، به عنوان یکی از دانشگاه های برتر و جامع کشور و جهان مطرح است و در این راستا هم نقش مهمی در تولید علم و فناوری در غرب و شمال غرب کشور و در سطح منطقه و دنیا برعهده دارد.


وی درادامه، انتخاب این دانشگاه به عنوان مشهد الشهدای دانشگاه های ایران را از دیگر ویژگی های مهم دانشگاه تبریز برشمرد و گفت: دانشگاه تبریز، در آغاز و شکل گیری انقلاب در سال ۵۷ با تقدیم دو شهید دانشجو و بعد از آن دردوران ۸ سال دفاع مقدس با حمایت و پشتیبانی از رزمندگان اسلام نقش مهم و تاثیرگذاری داشته و درهمین ارتباط نیز در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۵ در پی بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط رژیم بعثی، ۲۲ تن از دانشجویان این دانشکده که در حال انجام اقدامات پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس بودند به شهادت رسیدند.


رییس دانشگاه تبریز، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش، اهمیت و جایگاه روابط‌عمومی گفت: جایگاه و اهمیت کار روابط‌عمومی در جامعه و همچنین سازمان ها تا آنجایی بسیار مهم، با ارزش و با اهمیت می باشد که بارها امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به مسایل مربوط به آن تاکید کرده اند.


وی با بیان اینکه حضرت امام (ره) به نقش راهنمایی و ارشادی روابط‌عمومی ها و رسانه ها تاکید داشتند، یادآور شد: از منظر امام راحل(ره) روابط‌عمومی ها و رسانه ها با کمک و مشارکت مردم و با ارتباط دوسویه در راستای تحقق آرمان های مردم و نقش و وظایف خود در قبال جامعه و سازمان های خود تلاش نمایند.


دکتر نصرالله زاده، اطلاع رسانی دقیق، شفاف، سریع، انعکاس واقعیت ها و دستاوردهای درون سازمانی، انتقال پیام، ایجاد آرامش در درون سازمان، انتقال ارزش های اجتماعی، ایجاد نشاط و شادابی در محیط را از جمله وظایف روابط‌عمومی بیان کرد و افزود: روابط‌عمومی با مجهز شدن به تکنولوژی ها و تجهیزات و دانش روز و همچنین با استفاده از هنر رسانه و رسانه هنری باید رسالت و مسئولیت خود را در سطح استان، ملی، منطقه ای و بین المللی انجام دهند.

روابط‌عمومی ها درخط مقدم تحقق جهاد تبیین و انتقال پیام و دستاوردها تولید دانش بنیان ها


دکتر ندا شفیعی سرپرست اداره‌کل روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این نشست ضمن قدردانی از میزبانی شایسته دانشگاه تبریزو در ادامه با اشاره به بحث ارتباط موثرگفت: امروزه عصر شفاف سازی است و نباید پنهان کاری صورت گیرد و روابط‌عمومی با پیشقدم شدن و گسترش ارتباط موثر درون و بیرون سازمانی می تواند، نقش مهم و تاثیرگذاری در هر دستگاه و سازمان داشته باشد.


وی در ادامه با اشاره به اهمیت کارو جایگاه روابط‌عمومی های دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری و پارک های علم و فناوری در مقایسه با سایر دستگاه ها گفت: از آنجایی که ما با قشرعظیمی از دانشجویان، اساتید و کارکنان کشور درارتباط و تعامل هستیم، کار و وظایف روابط‌عمومی های ما در مقایسه با سایر سازمان ها متفاوت است و از این رو با مجهز شدن به امکانات و آشنایی کامل به مهارت ها و دانش این علم می توان موثر و کارآمدتر عمل کرد.


دکتر شفیعی در ادامه با تاکید بر اینکه باید به جایگاه، اهمیت کار و نقش روابط‌عمومی در هر دستگاه و سازمان بهای لازم داده شود، تصریح کرد: اگر روابط‌عمومی ها قوی و کارآمد نباشند و نقش، جایگاه و مسئولیت خود را در قبال سازمان و جامعه به خوبی ایفا نکنند، ممکن است برای آن دستگاه و جامعه درآینده مشکلات زیادی بوجود آید.

سرپرست اداره‌کل روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: روابط‌عمومی ها برای رسیدن به موفقیت های بیشتر و اهداف تعیین شده خود؛ باید توجه ویژه ای به موارد افکار سنجی، آینده نگاری، تولید محتوای هوشمند، شناسایی فرصت ها و تهدیدها، برطرف نمودن سو تفاهم ها، نگاه به دیدگاه و نظرات مخاطبان، توجه به بازخورد پیام ها و توسعه ارتباط موثر و کارآمد با مخاطبان درون سازمان و بیرون سازمان داشته باشند.


وی افزود: امروزه روابط‌عمومی ها درخط مقدم تحقق جهاد تبیین و انتقال پیام و دستاوردها تولید دانش بنیان ها هستند.

ضرورت برگزاری نشست های مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی

دکتر شفیعی در پایان، برگزاری نشست حضوری مدیران روابط‌عمومی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری و پارک های علم و فناوری منطقه هر از چند گاهی در دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی را ضروری عنوان کرد و افزود: این نشست ها و دورهمی های مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی ها باعث انتقال تجربه، دانش و ارتباط موثر خواهد شد.


علی سپهری دبیر سابق روابط‌عمومی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری منطقه سه کشور نیز در این نشست به ارایه گزارش اجمالی از عملکرد چند ساله اخیر این منطقه پرداخت.


یادآور می شود: روابط‌عمومی های منطقه سه شامل دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری و پارک های علم و فناوری استان های آذربایجان شرقی، استان آذربایجان غربی، استان اردبیل و استان زنجان( دانشگاه های تبریز، هنر اسلامی تبریز، بناب، صنعتی سهند، شهید مدنی آذربایجان، زنجان، پارک علم و فناوری زنجان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه پیام نور زنجان، دانشگاه ارومیه، صنعتی ارومیه، پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی، پارک علم و فناوری استان اردبیل، پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، مراغه، مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه ، محقق اردبیلی و …) است.


بر پایه همین گزارش؛ در پایان نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری و پارک های علم و فناوری منطقه ۳ کشور و با برگزاری انتخابات دراین نشست؛ جواد حقیقیان مدیر روابط‌عمومی دانشگاه تبریز با کسب اکثریت آراء به عنوان دبیر جدید روابط‌عمومی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری و پارک های علم و فناوری منطقه ۳ کشور انتخاب شد.

لازم به ذکر است؛ نشست دبیران مناطق ده گانه کشور نیز با حضور جمعی از مدیران این مناطق برای هم اندیشی دبیران این مناطق در مورد برنامه های پیش رو و جشنواره روابط‌عمومی برتر در دانشگاه تبریز برگزار شد.