نشست مدیران روابط‌عمومی ادارات و خبرنگاران رسانه‌های جمعی شهرستان آران و بیدگل برگزار شد

با حضور فرماندار شهرستان آران و بیدگل برگزار شد: نشست صمیمی ۲ تن از استادان برجسته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی دکتر مهدخت بروجردی علوی و دکتر محمد مهدی فرقانی با تعدادی از مدیران روابط‌عمومی ادارات و خبرنگاران رسانه‌های جمعی شهرستان آران و بیدگل فرماندار گفت: یکی از اصول تحقق حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب، پاسخگویی حاکمان و مسئولان به افکار عمومی از طریق روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌های جمعی است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| با حضور فرماندار شهرستان آران و بیدگل برگزار شد: نشست صمیمی ۲ تن از استادان برجسته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی دکتر مهدخت بروجردی علوی و دکتر محمد مهدی فرقانی با تعدادی از مدیران روابط‌عمومی ادارات و خبرنگاران رسانه‌های جمعی شهرستان آران و بیدگل فرماندار گفت: یکی از اصول تحقق حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب، پاسخگویی حاکمان و مسئولان به افکار عمومی از طریق روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌های جمعی است.

به گزارش شارا به نقل از روابط‌عمومی فرمانداری آران و بیدگل نشست صمیمی ۲ تن از استادان برجسته رشته علوم ارتباطات، روابط‌عمومی و خبرنگاری دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر مهدخت بروجردی علوی و دکتر محمد مهدی فرقانی با تعدادی از مدیران روابط‌عمومی دستگاه‍‌های اجرایی و غیراجرایی و خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های جمعی شهرستان آران و بیدگل با حضور فرماندار و جمعی دیگر از مسئولان ادارات این شهرستان در فرمانداری برگزار شد.

دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در این نشست گفت: روابط‌عمومی‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی شفاف، به‌موقع و به‌هنگام از دستاوردهای دولت و نظام، هم پیام‌آور صلح و آرامش در جامعه باشند و هم با تاخیر در اطلاع‌رسانی، زمینه‌ساز ناآرامی، عدم اعتماد و بحران باشند.

وی یکی از اصول تحقق حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب را پاسخگویی حاکمان و مسئولان به افکار عمومی از طریق روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌های جمعی برشمرد و افزود: شفاف‌سازی و شفافیت در امور، روشنگری در جامعه و تنویر افکار و اذهان عمومی از وظایف روابط‌عمومی‌ها از یکسو و رسانه‌های جمعی و اجتماعی از سوی دیگر است.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل به جایگاه مهم و تاثیرگذار کارگزاران شاغل در روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی و نیز عکاسان، تصویربرداران و خبرنگاران رسانه‌های جمعی و رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: اشتغال در روابط‌عمومی‌ها و خبرنگاری در ایران، کاری تزیینی، ویترینی و نمایشی نیست و از طرف دیگر یک عنوان و جایگاه صِرف در یک دستگاه اجرایی و غیراجرایی نیست.

وی گفت: اشتغال در روابط عمومی‌ها و رسانه‌های جمعی و اجتماعی محلی برای انجام امور حرفه‌ای، کارشناسی و تخصصی در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات است.

وی به نقش اخلاق در روابط عمومی‌ها، رسانه‌های جمعی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: کارگزاران و متخصصان حوزه روابط‌عمومی و رسانه‌های جمعی حق ندارند و نباید از قدرت قلم خود، کام‌جویی کنند بلکه باید از قدرت قلم خودشان برای احقاق حقوق ملت و روشنگری در جامعه استفاده کنند.

دکتر بایبوردی اذعان داشت: خبرنگاران و کارگزاران شاغل در روابط عمومی‌ها می‌توانند و باید از جمله عاملان ترویج اعتماد در بین مردم و حاملان بازآفرینی اعتماد عمومی و اعتمادسازی در جامعه‌ باشند.

وی اضافه کرد: روابط عمومی‌ها و خبرنگاران باید در نقش کاهش‌دهندگان شکاف‌های احتمالی بین مسئولان و مردم باشند و بدانند که ثانیه‌ای، دقیقه‌ای و ساعتی در اطلاع‌رسانی می‌تواند در توسعه یا عدم توسعه ایران عزیز موثر باشد.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل به نقش تاثیرگذار کارگزاران شاغل در روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی اشاره کرد و بیان داشت: کارگزاران شاغل در روابط عمومی‌ها در مواجهه با مشکلات باید مانند مهندسان زبده و برجسته عمل کنند؛ یعنی یا راهی بسازند و یا راهی بیابند.

وی تاکید کرد: کارگزاران شاغل در روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی و نیز خبرنگاران رسانه‌های جمعی باید در امر اطلاع رسانی و روشنگری جامعه، خودشان را به آب و آتش بز نند و شانه‌هایشان تاب و تحمل مسئولیت پاسخگویی به افکار عمومی را داشته باشد.

وی اعلام داشت: شکل‌گیری و رشد فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و نیز تغییر در شرایط شکل‌گیری افکار عمومی، ضرورت حرکت به روابط‌عمومی الکترونیک را بیش از پیش نمایان کرده است که بایستی روسای ادارات و مدیران دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی زمینه‌ساز استقرار و تقویت روابط‌عمومی الکترونیک در راستای شفاف سازی باشند.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل روابط‌عمومی الکترونیک را یک الزام و ضرورت گریزناپذیر برای مسئولان روابط‌عمومی ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان آران و بیدگل عنوان کرد و افزود: تقویت «سواد رسانه‌ای»، «سواد خبری»، «سواد مجازی و الکترونیک» توسط مدیران، کارشناسان و کارگزاران روابط‌عمومی‌ ادارات از دیگر ضروریات است.

دکتر بایبوردی تصریح کرد: روابط عمومی‌ها با ارتباط و تعامل دوسویه با رسانه‌های جمعی و اجتماعی می‌توانند از چیزهایی که «نیست»، «هست» بسازند و بر قامت بحرانی که هنوز متولد نشده جامه هستی بپوشاند و بالعکسِ آن نیز، از چیزهایی که «هست»، «نیست» بسازند و افکار عمومی را دچار انحراف و تشویش کنند که این اقدام، اقدامی غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است.

وی اضافه کرد: روابط عمومی‌ها باید با استفاده از زبان و ادبیات وحدت‌آفرین و امیدآفرین در افزایش همدلی‌ها و هم‌زبانی‌ها بین مردم از یک طرف و دولت و مسئولان از طرف دیگر تلاش کنند و برانگیزنده حس امیدواری مردم نسبت به آینده باشند.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل، مطالبه‌گری و پیگیری خبرنگاران از طرف افکار عمومی را ستودنی برشمرد و پاسخگویی مسئولان را هم خوب عنوان کرد.

وی قدرت تشخیص مشکلات از یکسو و توانمندی برای حل مشکلات از سوی دیگر را از وظایف مهم کارگزاران شاغل روابط‌عمومی‌ در دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی برشمرد و افزود: روابط‌عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی برای موفقیت در حوزه کاری خود باید مثل واحدهای صنعتی که مجهز به واحدهای تحقیق و توسعه موسوم به R&D هستند، باشند و بتوانند در ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای و ماموریتی خودشان، در بخش‌های مختلف، تاثیرگذاری کنند.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل در پایان این نشست صمیمی، از زوج موفق علوم ارتباطات دکتر محمد مهدی فرقانی و دکتر مهدخت بروجردی علوی تقدیر کرد.

گفتنی است دکتر محمد مهدی فرقانی رئیس سابق دانشکده علوم ارتباطلت دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر مهدخت بروجردی علوی استاد برجسته رشته علوم ارتباطات نیز پاسخگوی سوالات کارگزاران شاغل در روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی از یک طرف و اصحاب رسانه‌های جمعی و اجتماعی از طرف دیگر بودند.