کتابخانه- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- محمد دشتی:
نخستین کتاب “روابط عمومی انسانی” با همکاری و حمایت کمیته علمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و بکوشش مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد.
نخستین کتاب “روابط عمومی انسانی” با مطالب زیر همراه است:
توسعه نیروی انسانی و شیوههای انسانی ارتباط در روابط عمومی دو و رسانههای اجتماعی
(دکتر علی اکبر جلالی)
روابط عمومی توسعه؛ مناسبات ارتباطی با محیط پیرامونی
(دکتر داود نعمتی انارکی)
روابط عمومی و توسعه انسانی: رویارویی با ریسکهای انسان بودن، یا ریسکهای پیش روی انسان ها؟
(پروفسور کریس گالووی)
رفع تقابل فرهنگ ها از طریق ارتباطات انسانی
(دکتر مهد عدنان هاشم)
جهانی شدن ارتباطات در راستای توسعه «انسان دانش محور»
(دکتر محمد سلطانی فر)
نقش هنر خلاقیت و تصمیم گیری در توسعه روابط عمومی انسانی
(دکتر حسن بشیر)
جهان مجازی و توسعه ارتباطات انسانی
(دکتر امیدعلی مسعودی)
کتاب یاد شده در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به چاپ رسید.
در بخشی از پیش گفتار این کتاب به قلم مهدی باقریان دبیر کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران آمده است:
توسعه ارتباطات انسانی و توسعه انسانی ارتباط که شعار ششمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران است از یک نظر روایت و حکایتی را بازآفرینی میکند که مخصوص جغرافیای در حد و مرز تعریف شده برای کشوری خاص نیست.
این یک شعار صرف نیست بلکه رسالتی را متوجه انسانهای فعال در حوزه روابط عمومی میسازد که تداوم بخش خط سیر قافله سالاران ابنای بشر بودند؛ و مسئولیت اجتماعی را گوشزد میکند که دقیقا در ذات و ماهیت روابط عمومی نمود و تبلور عینی یافته است.
«دین کراکبرگ» و «کنت استارک» نخستین کسانی بودند که در سال ۱۹۸۸ استدلال کردند «روابط عمومی باید تلاشی آگاهانه برای بازیافت و حفظ نوعی حس از اجتماع باشد. روشی برای مراقبت از دیگران و اهمیت دادن به آنها به منظور خلق جامعهای انسانیتر و مبتنی بر همیاری بیشتر»؛ و این گونه بود که چند سال بعد “کالبرتسون” و “نی. چن”، روابطعمومیها را «هسته مشترک ارزشها و باورها و تعادل بخش میان حقوق و مسئولیتها و تصمیم سازی گروهی و گسترش دهنده ژرفای معانی عمیق انسانی خواندند.»
از این رو متخصص روابط عمومی مهارت خود را صرف عامه مردم میکند و آن گاه که در هزار توی ابزارها و تکنیکهای ارتباطی نگاهها و دستهای یاری خواه، رو به سوی اهالی شهر ارتباطات دراز شده است، باید دستها را گرفت و با تکیه بر مقدسترین پیامهای ملکوتی، چراغ راه شد. میتوان قاره هفتمی را در شمایل شبکهای وسیع میان تمامی روابط عمومیهای جهان ترسیم کرد و با هم افزایی، با هم اندیشی و با ابتکار و امید، زندگی بهتر و در خور شان اشرف مخلوقات در عصر ارتباطات را آفرید.
توسعه جوامع بشری و بسط ارتباطات میان آدمیان از ابتدای تاریخ تاکنون، همواره دستخوش تحولات عظیمی شده است که رسالت و اهداف نهادهایی همچون روابط عمومی را مضاعف ساخته است.
با توجه به تازگی بحث به عنوان یک موضوع اساسی در فلسفه تاسیسی روابط عمومی، بدیهی است که نیاز به توسعه معرفتی آن در همه ابعاد احساس میشود. در این حوزه هنوز هم چیزهایی نهفته است که باید بررسی شود: پیش زمینههای تحلیلی آن و نگرشهای فلسفی به تئوری ارتباطات انسانی در جلوههای متعددش.
کتاب حاضر به عنوان راهنما و نمونهای کوچک از مباحث ارتباطات انسانی در قالب مجموعه مقالات برای اساتید، دانشجویان و علاقهمندان آماده گردیده است و موجب تشکر بسیار است تا نواقص و کاستیهای آن اعلام تا در رفع آنها اقدام شود.
|
نظر بدهید