نخستین کتاب روابط عمومی انسانی

کتابخانه- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- محمد دشتی:

نخستین کتاب “روابط عمومی انسانی” با همکاری و حمایت کمیته علمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و بکوشش مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد.

نخستین کتاب “روابط عمومی انسانی” با مطالب زیر همراه است:

توسعه نیروی انسانی و شیوه‌های انسانی ارتباط در روابط عمومی دو و رسانه‌های‌ اجتماعی

(دکتر علی اکبر جلالی)

روابط عمومی توسعه؛ مناسبات ارتباطی با محیط پیرامونی

(دکتر داود نعمتی انارکی)

روابط عمومی و توسعه انسانی: رویارویی با ریسک‌های انسان بودن، ‌یا ریسک‌های پیش روی انسان ‏ها؟

(پروفسور کریس گالووی)

رفع تقابل فرهنگ ‏ها از طریق ارتباطات انسانی

(دکتر مهد عدنان هاشم)

جهانی شدن ارتباطات در راستای توسعه «انسان دانش محور»

(دکتر محمد سلطانی فر)

نقش هنر خلاقیت و تصمیم گیری در توسعه روابط عمومی انسانی

(دکتر حسن بشیر)

جهان مجازی و توسعه ارتباطات انسانی

(دکتر امیدعلی مسعودی)

 

کتاب یاد شده در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به چاپ رسید.

 

در بخشی از پیش گفتار این کتاب به قلم مهدی باقریان دبیر کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران آمده است:

توسعه ارتباطات انسانی و توسعه انسانی ارتباط که شعار ششمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران است از یک نظر روایت و حکایتی را بازآفرینی می‏کند که مخصوص جغرافیای در حد و مرز تعریف شده برای کشوری خاص نیست.

این یک شعار صرف نیست بلکه رسالتی را متوجه انسان‏های فعال در حوزه روابط عمومی می‏سازد که تداوم بخش خط سیر قافله سالاران ابنای بشر بودند؛ و مسئولیت اجتماعی را گوشزد می‏کند که دقیقا در ذات و ماهیت روابط عمومی نمود و تبلور عینی یافته است.

«دین کراکبرگ» و «کنت استارک» نخستین کسانی بودند که در سال ۱۹۸۸ استدلال کردند «روابط عمومی باید تلاشی آگاهانه برای بازیافت و حفظ نوعی حس از اجتماع باشد. روشی برای مراقبت از دیگران و اهمیت دادن به آن‏ها به منظور خلق جامعه‏ای انسانی‏تر‏ و مبتنی بر همیاری بیشتر»؛ و این گونه بود که چند سال بعد “کالبرتسون” و “نی. چن”، روابط‏عمومی‏ها را «هسته مشترک ارزش‏ها و باورها و تعادل بخش میان حقوق و مسئولیت‏ها و تصمیم سازی گروهی و گسترش دهنده ژرفای معانی عمیق انسانی خواندند.»

از این رو متخصص روابط عمومی مهارت خود را صرف عامه مردم می‏کند و آن گاه که در هزار توی ابزارها و تکنیک‏های ارتباطی نگاه‏ها و دست‏های یاری خواه، رو به سوی اهالی شهر ارتباطات دراز شده است، باید دست‏ها را گرفت و با تکیه بر مقدس‏تر‏ین پیام‏های ملکوتی، چراغ راه شد. می‏توان قاره هفتمی را در شمایل شبکه‏ای وسیع میان تمامی روابط عمومی‏های جهان ترسیم کرد و با هم افزایی، با هم اندیشی و با ابتکار و امید، زندگی بهتر و در خور شان اشرف مخلوقات در عصر ارتباطات را آفرید.

توسعه جوامع بشری و بسط ارتباطات میان آدمیان از ابتدای تاریخ تاکنون، همواره دستخوش تحولات عظیمی شده است که رسالت و اهداف نهادهایی همچون روابط عمومی را مضاعف ساخته است.

با توجه به تازگی بحث به عنوان یک موضوع اساسی در فلسفه تاسیسی روابط عمومی، بدیهی است که نیاز به توسعه معرفتی آن در همه ابعاد احساس می‏شود. در این حوزه هنوز هم چیزهایی نهفته است که باید بررسی شود: پیش زمینه‏های تحلیلی آن و نگرش‏های فلسفی به تئوری ارتباطات انسانی در جلوه‏های متعددش.

کتاب حاضر به عنوان راهنما و نمونه‏ای کوچک از مباحث ارتباطات انسانی در قالب مجموعه مقالات برای اساتید، دانشجویان و علاقه‏مندان آماده گردیده است و موجب تشکر بسیار است تا نواقص و کاستی‏های آن اعلام تا در رفع آن‏ها اقدام شود.