نحوه‎‌ی سنجش روابط‌عمومی بحران و علت لزوم آن

سنجش روابط عمومی بحران می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف برنامه‌‎ی مدیریت بحران شرکت و سازمان خود را تعیین کنید که یکی از عوامل کلیدی در کمینه‎‌سازی تاثیرات منفی بحران است. به‌منظور مدیریت تاثیرگذار، باید تفکر جامع داشته باشید و تمامی داده‌ها را بپذیرید تا پیش از تلاش برای بهبود استراتژی و تاکتیک‎‌های شرکت، میزان تاثیر یک بحران بر اعتبار آن را بسنجید.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| پاندمی ویروس کرونا نشان داد که هیچ کمپانی در برابر بحران مصون نیست. اگرچه در مواقع اضطرار، باید استراتژی و تاکتیک‌های ارتباطات خود را تغییر دهید و از ارتباطات بحران بهره بگیرید، اما کماکان نظارت و ارزیابی بر پوشش کمپانی در حین این بحران‌‎ها، اهمیت زیادی را دارد.


باید ارتباطات کمپانی خود در دوران بحران را بسنجید و این 4 کمیت را در معیار خود لحاظ کنید:


1- کیفیت


وقتی بحث سنجش روابط‌عمومی به میان می‌آید، بسیاری از افراد به فکر معیارهای حجمی نظیر تعداد بازخوردهای مطالب می‌افتند. اما این آمارها نمی‌توانند نمودی از موفقیت شما در زمینه‎‌ی اشتراک‌گذاری ماموریت‎‌های کسب‎‌وکار باشند. شما می‎‌خواهید «کیفیت» رسانه‌های اکتسابی خود را بسنجید.


2- لحن/ احساس


باید اظهارات مردم درباره‌ی کمپانی خود را به‌دقت بشنوید و از آن مهم‌تر اینکه مثبت یا منفی بودن این اظهارات را رصد کنید. ابزارهای بررسی رسانه‌‎های اجتماعی می‌توانند با جستجوی کلیدواژه‌های معین، کمک‌حال شما برای تعیین کیفیت بازخوردها در پلتفرم‎‌های رسانه‌‎های اجتماعی و سایت‎‌های نقد باشند و آن را به تفکیک برای گروه‎‌های جمعیت‎‌شناختی یا نواحی جغرافیایی مختلف نشان دهند.


3- برجستگی


منظور از برجستگی، ذکر نام کمپانی شما در عنوان، پاراگراف اول و سایر بخش‌‎های اخبار رسانه‎‌هاست. در حین ارزیابی هر بخش از پوشش رسانه‎‌ها، می‌توانید این عوامل را در نظر بگیرید:


• جایگاه داستان کمپانی شما در خروجی‎ رسانه‌‎ها


• ذکر نام کمپانی شما در عناوین اخبار


• بخشی از مقاله که نام کمپانی شما برای اولین بار در آن آورده شده


• گستره‎‌ی پوشش کمپانی شما در اخبار


• وجود تصاویر کمپانی در پوشش رسانه‌‎‎ها


4- سهم صدا


سهم صدای کمپانی، درصد ذکر نام آن در قیاس با رقبای همان صنعت در کانال‎‌های ارتباطی گوناگون است. این کمیت نمودی از میزان شناخت مشتریان نسبت به برند شماست. سهم صدا شامل تمامی نمودهای حضور کمپانی در فضای آنلاین ازجمله سئو، رسانه‌‎های اجتماعی و عملکردتان در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک است.


سنجش روابط عمومی بحران می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف برنامه‌‎ی مدیریت بحران شرکت و سازمان خود را تعیین کنید که یکی از عوامل کلیدی در کمینه‎‌سازی تاثیرات منفی بحران است. به‌منظور مدیریت تاثیرگذار، باید تفکر جامع داشته باشید و تمامی داده‌ها را بپذیرید تا پیش از تلاش برای بهبود استراتژی و تاکتیک‎‌های شرکت، میزان تاثیر یک بحران بر اعتبار آن را بسنجید.


منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)
 www.publicrelationstoday.com