شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| پاندمی ویروس کرونا نشان داد که هیچ کمپانی در برابر بحران مصون نیست. اگرچه در مواقع اضطرار، باید استراتژی و تاکتیکهای ارتباطات خود را تغییر دهید و از ارتباطات بحران بهره بگیرید، اما کماکان نظارت و ارزیابی بر پوشش کمپانی در حین این بحرانها، اهمیت زیادی را دارد.
باید ارتباطات کمپانی خود در دوران بحران را بسنجید و این 4 کمیت را در معیار خود لحاظ کنید:
1- کیفیت
وقتی بحث سنجش روابطعمومی به میان میآید، بسیاری از افراد به فکر معیارهای حجمی نظیر تعداد بازخوردهای مطالب میافتند. اما این آمارها نمیتوانند نمودی از موفقیت شما در زمینهی اشتراکگذاری ماموریتهای کسبوکار باشند. شما میخواهید «کیفیت» رسانههای اکتسابی خود را بسنجید.
2- لحن/ احساس
باید اظهارات مردم دربارهی کمپانی خود را بهدقت بشنوید و از آن مهمتر اینکه مثبت یا منفی بودن این اظهارات را رصد کنید. ابزارهای بررسی رسانههای اجتماعی میتوانند با جستجوی کلیدواژههای معین، کمکحال شما برای تعیین کیفیت بازخوردها در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و سایتهای نقد باشند و آن را به تفکیک برای گروههای جمعیتشناختی یا نواحی جغرافیایی مختلف نشان دهند.
3- برجستگی
منظور از برجستگی، ذکر نام کمپانی شما در عنوان، پاراگراف اول و سایر بخشهای اخبار رسانههاست. در حین ارزیابی هر بخش از پوشش رسانهها، میتوانید این عوامل را در نظر بگیرید:
• جایگاه داستان کمپانی شما در خروجی رسانهها
• ذکر نام کمپانی شما در عناوین اخبار
• بخشی از مقاله که نام کمپانی شما برای اولین بار در آن آورده شده
• گسترهی پوشش کمپانی شما در اخبار
• وجود تصاویر کمپانی در پوشش رسانهها
4- سهم صدا
سهم صدای کمپانی، درصد ذکر نام آن در قیاس با رقبای همان صنعت در کانالهای ارتباطی گوناگون است. این کمیت نمودی از میزان شناخت مشتریان نسبت به برند شماست. سهم صدا شامل تمامی نمودهای حضور کمپانی در فضای آنلاین ازجمله سئو، رسانههای اجتماعی و عملکردتان در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک است.
سنجش روابط عمومی بحران میتواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف برنامهی مدیریت بحران شرکت و سازمان خود را تعیین کنید که یکی از عوامل کلیدی در کمینهسازی تاثیرات منفی بحران است. بهمنظور مدیریت تاثیرگذار، باید تفکر جامع داشته باشید و تمامی دادهها را بپذیرید تا پیش از تلاش برای بهبود استراتژی و تاکتیکهای شرکت، میزان تاثیر یک بحران بر اعتبار آن را بسنجید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
www.publicrelationstoday.com
نظر بدهید