شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| نتیجه بررسی نیاز و کشش مخاطبان روزنامه ها به مطالب (متاع نشریات)، که هر ده سال یکبار در ماه آگوست انتشار می یابد تغییرات شگرفی را نشان می دهد. این وسعت تغییرات نتیجه قرارگرفتن اخبار روز و تفسیرها در وبسایت ها و آنلاین ها اعلام شده است که برایگان و آسانی در دسترس همگان است. وسعت تغییرات در توجه به اعلان های کلاسه شده کوتاه (نیازمندی ها، نه اعلان های تجاری و تبلیغ کالا) بیشتر بوده است.
این توجه (انگیزه خرید روزنامه) به اعلانهای کلاسه شده در بررسی سال 1980 که نتایج آن 24 آگوست آن سال انتشار یافته بود شانزده درصد، در سال 1990 نوزده درصد، در سال 2000 سی و چهار درصد و در سال 2010 شصت و یک درصد بوده است. آگهی های کلاسه شده نیز در اینترنت قرار دارند ولی مخاطبانی که با آنان مصاحبه شده بود گفته بودند که دسترسی به این اعلانات در روزنامه ها برایشان آسانتر است.
نتیجه بررسی آخرین سال دهه یکم قرن 21 غیر قابل پیش بینی خوانده شده است. به عبارت دیگر؛ مخاطبان قرن 21 نشریات عمدتا مشتاق اعلانهای کوتاه (موسوم به آگهی های مردم به مردم) هستند تا خبر که اخباررا از وسائل دیگر سریعتر به دست می آورند.
پس از آگهی های کوتاه ـ آگهی های ترحیم و شرح حال مردگان، فیچر، تصویر، مطالب حاشیه ای، مصاحبه های خیابانی پیرامون یک مسئله روز، تفسیر (مقالات) نویسندگان معروف و اصحاب نظر و خاطرات افراد قرارداشته و سهم خبرهای روز (نه گزارشهای اینوستیگیتیو) کمتر از همه بوده است.
مخاطبان قرن نوزده و بیست (تا دهه 1990) از روزنامه ها انتظار «خبر» داشتند که اینک ارائه خبر توسط ابزارهای ابنترنتی جای نشریات را گرفته است. این ابزارها (آنلاین ها و وبسایت ها) سریعتر از نشریات خبررسانی می کنند.
منبع: www.iranianshistoryonthisday.com
|
نظر بدهید