شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–||در حال حاضر، باید متقاعد شده باشید که یک استراتژی دیجیتال برای موفقیت کسب و کار شما حیاتی است. وقتی تصمیم گرفتید که میخواهید یک استراتژی دیجیتال ایجاد کنید، باید مطمئن شوید که این چهار جزء را شامل میشود:
۱- داشتن اهداف کلی و اهداف SMART
شما احتمالا اهدافی را برای کسب و کار خود در کل تعیین کردهاید. اکنون، باید اهدافی خاص برای استراتژی دیجیتال خود ایجاد کنید. پاسخ به سوالات زیر میتواند به شما در تعیین اهداف کمک کند:
چه مقدار از سهم بازار را میخواهید تصاحب کنید؟
چقدر میخواهید درآمد داشته باشید؟
میزان مخاطبی که امیدوارید به آن برسید چقدر است؟
پس از رسیدن به این اهداف کلی، باید اهداف کمیSMART را نیز تعیین کنید. SMART مخفف عبارت specific خاص، measurable قابل اندازه گیری، achievable قابل دستیابی، relevant مرتبط و time-bound محدود به زمان است. هر یک از اهداف شما باید تمام این پنج معیار را داشته باشد تا درست در نظر گرفته شود.
۲- مخاطب هدف
اگر میخواهید محتوای دیجیتال شما به افراد مناسب برسد، باید بدانید که آن افراد چه کسانی هستند. متاسفانه، بسیاری از صاحبان مشاغل این اشتباه را مرتکب میشوند که فکر میکنند مخاطبان خود را به اندازه کافی از قبل میشناسند. آنها فکر میکنند که نیازی به صرف زمان برای انجام تحقیقات بازار ندارند. این یک فرض نادرست است. شما باید تحقیقات عمیقی را در مورد بازار هدف خود انجام دهید تا بدانید چگونه به آنها دسترسی پیدا کنید، کجا به آنها دسترسی پیدا کنید و چه محتوایی بیشترین تاثیر را خواهد داشت.
۳- تجزیه و تحلیل رقبا
مهم نیست وارد چه بازاری میشوید، رقابت خواهید داشت. حتی اگر رقبای مستقیمی وجود نداشته باشد، حداقل جایگزینهایی وجود خواهد داشت. چگونه خود را از این رقبای معتبر متمایز میکنید؟ با دانش به دست آمده از تجزیه و تحلیل رقبا، میآموزید که چگونه برجسته شوید. همچنین نقاط قوت و ضعف آنها را خواهید آموخت. اطلاعاتی که از این تجزیه و تحلیل میآموزید به راحتی در استراتژی دیجیتال شما اعمال میشود.
۴- روشها و کانالها
مرحله نهایی در این فرآیند، تعیین روشها و کانالهایی است که برای اجرای استراتژی خود استفاده خواهید کرد. برخی از موثرترین روشها عبارتند از:
بهینهسازی موتور جستوجو یا سئو
بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
بازاریابی محتوا
پرداخت به ازای هر کلیک (Pay-per-click)
بازاریابی ایمیلی
همکاری با اینفلوئنسرهای بازاریاب یا همان افراد مشهور و تاثیرگذار درفضای مجازی یا جامعهای خاص مانند بازیگران، فوتبالیستها و…
همین امروز روی استراتژی دیجیتال خود کار کنید. اکنون، باید بتوانید ببینید که چرا بازاریابی، بهویژه از نظر دیجیتالی مهم است. اگر میخواهید امروز در کسب و کار موفق شوید، آنلاین بودن و حضور در شبکههای مجازی ضروری است.
خوشبختانه، میتوانید استراتژی دیجیتال خود را متناسب با نیازهای منحصر به فرد کسب و کار خود شخصیسازی کنید. صرف زمان برای طراحی این استراتژی در آینده سود زیادی را به همراه خواهد داشت.
مترجم: محمود نوری شمسآباد
منبع: www. ama. org
donya-e-eqtesad
|
نظر بدهید