شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– از تلویزیون برای پیام رسانی استفاده کنید، یک برنامه زنده تلویزیونی ترتیب دهید و در آن درباره خدمات و محصولات جدید خود توضیحات مفصلی ارائه کنید، یا یک جشن باشکوه تلویزیونی برگزار کنید و در ان از هنرمندان و میهمانان ویژه دعوت به عمل آورید. یعنی در صورتی از تلویزیون استفاده کنید که موضوعات بسیار جالب خبری در اختیار داشته باشید. زیرا کارگردانان بخشهای خبری تلویزیونی با محدودیت وقت مواجه هستند و لذا موضوعاتی را تحت پوشش قرار میدهند که دارای ارزش خبری و جذابیت باشند.
در مورد موضوعات علمیتر از رادیو استفاده کنید. مثلاً میتوانید یک میزگرد رادیویی در مورد تغییرات ایجاد شده در عکاسی برگزار کنید. گزینه دیگرتان ممکن است این باشد که با یک ایستگاه رادیویی محلی قراردادی تنظیم کنید مبنی بر این که ارائه خدماتتان برای کارمندان آن، رایگان یا حداقل همراه با تخفیف ویژه باشد. در مقابل آنها نیز موظف باشند تا به تبلیغ نامتان بپردازند و یا این که میتوانید در یک مسابقه تبلیغاتی، بستهای را که حاوی کالایی خاص از شرکت شما است، به عنوان جایزه در نظر بگیرید. همچنین میتوانید یک ایستگاه رادیو و تلویزیونی را تحت حمایت مالی خود قرار دهید.
برای انجام کلیه فعالیتهای روابط عمومی میتوان روی کلیه رسانههای نوشتاری حساب کرد. چرا که سردبیران مطبوعات برخلاف سردبیران ایستگاههای رادیو و تلویزیونی در مورد موضوعات کم اهمیتتر مانند اخبار مربوط به انتصابها یا ترفیع کارمندان، پاداشها یا مکان شعبات جدید فروشگاهتان، با محدودیت بسیار کمتری مواجهاند.
به خاطر داشته باشید که در هر هفته یا حتی در هر روز صدها بیانیه مطبوعاتی به دست خبرنگاران و سردبیران بخشهای خبری رسانهها میرسد. بنابراین در تنظیم بیانیههای مطبوعاتی دقت کنید. این نکته را برای دلسرد کردن شما بیان نکردیم. بلکه برعکس، انتظار ما این است که بیانیههای مطبوعاتی خود را چنان پرداخت کنید که به واسطه آنها بتوانید اولاً نظر آنان را به خود جلب کنید، ثانیاً خبرتان را به سرعت منتشر و منتقل کنید و ثالثاً آنها را متقاعد کنید که خبر شما ارزش انتشار دارد.
اما پیش از آن که به نوشتن اقدام کنید، اطمینان حاصل کنید که متنتان دارای «ارزش خبری» است. اگر خبرتان ارزشمند و معنیدار نباشد منتشر نخواهد شد. در صورتی که مطلب شما ارزشمند باشد ممکن است خبرنگار یا دبیر مربوطه در مورد موضوعات خبری مرتبط یا فعالیتهای خود تبلیغیِ کم اهمیت به شما کمک کنند. بنابراین در انجام فعالیتهای روابط عمومی نکته سنج و دقیق باشید. بیشتر به دلیل آن که یکی از وظایف عمده روابط عمومی ایجاد روابط سازنده با افرادی است که در رسانهها کا رمیکنند.
وظیفه خبرنگاران و سردبیران خبری گزارش و انتشار اخباری است که برای مخاطبانشان جذاب مینماید. به هنگام طراحی فعالیتهای روابط عمومی برای سؤال زیر پاسخ قانع کنندهای بیابید؛ چرا که عموم یا حداقل مخاطبان رسانهی مورد نظر به خبرتان علاقه نشان خواهند داد؟
به خاطر داشته باشید که چگونگی تاثیرگذاری خبر بر مخاطبان بسیار مهمتر از سوژه خبر است. همیشه از دید رسانهها به موضوعات نگاه کنید: آیا بینندگان، شنوندگان یا خوانندگان به این خبر توجه خواهند کرد؟ آیا این خبر تفاوتی را در جامعه ما به وجود خواهد آورد؟ چه نوع اخباری این قابلیت را دارند که در صفحه اول قرار بگیرند؟ زمان مناسب انتشار خبر چه هنگامی است؟ چه مطالبی این قابلیت را دارند که چندین با منتشر شوند؟ و تعداد تکرار انتشار خبر حداکثر چقدر میتواند باشد؟ و … در این مورد که کدام رسانه به چه موضوعی علاقه نشان خواهد داد تحقیق کنید!
|
نظر بدهید