معرفی کتاب: کاربرد فنون رسانه‌ای در روابط‌عمومی

در این مجموعه تلاش شده تا حد امکان از مباحث حاشیه‌ای، نظری و تئوری‌پردازی فاصله گرفته و بتواند مهمترین و کاربردی‌ترین اصول و فنون رسانه‌ای مورد نیاز روابط‌عمومی‌ها را به شکل عینی تبین و فرایند آن را تشریح کند.

معرفی کتاب: کاربرد فنون رسانه‌ای در روابط‌عمومی
نویسنده: سیدشهاب سیدمحسنی

 


لینک فروشگاه: https://kpri.ir/?p=10801

مقدمه
ارتباط با رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین وظایف و ماموریت‌های برون سازمانی واحدهای روابط‌عمومی را تشکیل می‌دهد. از این طریق زمینه انتشار و انعکاس برنامه‌ها، سیاست‌‏ها و اقدامات سازمان‌ها در راستای افزایش آگاهی‌های عمومی و روشنگری افکار عمومی فراهم می‌آید.

 

یکی از مشکلاتی که همواره ماموریت خطیر اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ها را از طریق رسانه‌ها (رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، نشریات تخصصی، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و …) با محدودیت روبرو می‌سازد عدم شناخت و تسلط بسیاری از روابط‌عمومی‌ها با اصول حرفه‌ای ارتباط و تعامل با رسانه‌ها و هم‎چنین عدم بهر‎ه‌‎گیری علمی و تخصصی در تهیه و تنظیم انواع قالب‌های فنون رسانه‌ای (خبر، گزارش خبری، مصاحبه، بیانیه و اطلاعیه، یادداشت، مقاله، جوابیه و …) است.

 

وجود این ضعف حرفه‌ای و ساختاری معمولاً فرصت‌های اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای بی نظیر و رایگانی را از واحدهای روابط‌عمومی در ارتباط با رسانه‌ها سلب می‌کند. این در حالی است که با آشنایی و تسلط تیم مدیریتی و کارشناسی روابط‌عمومی در بخش ارتباط با رسانه‌ها با اصول و فنون رسانه‌ای می‌توان از این فرصت و قابلیت‌های بالای خبری و تحلیلی اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی نهایت استفاده و بهره‌برداری را به عمل آورد. لذا این نوشتار سعی بر آن دارد که به زبانی ساده، روان و کاربردی به مهمترین فنون رسانه‌ای که می‌تواند مورد استفاده واحدهای روابط‌عمومی سازمان‌ها و دستگاه‏‌ها قرار گیرد پرداخته و آنان را با آخرین یافته‌های این حوزه آشنا سازد.


در این مجموعه تلاش شده تا حد امکان از مباحث حاشیه‌ای، نظری و تئوری‌پردازی فاصله گرفته و بتواند مهمترین و کاربردی‌ترین اصول و فنون رسانه‌ای مورد نیاز روابط‌عمومی‌ها را به شکل عینی تبین و فرایند آن را تشریح کند.

 

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول:‌ روابط‌عمومی و فنون رسانه‌ای

اصول خبرنویسی
– تعریف خبر
– مفاهیم اساسی در خبر
– عناصر خبری
– ارزش‌های خبری
– سبک‌های خبرنویسی
– شناخت لید و انواع آن
– شناخت تیتر، انواع و اشکال آن
– شیوه‌‎ها و راه‎‌های کسب خبر
– انواع خبر تولیدی

– فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی خبر
– مدل فرایند تولید، انتشار، بازتاب و اثربخشی خبر
– سخت خبر و نرم خبر
– خبرنویسی الکترونیکی
– خبر نویسی برای رادیو
– خبرنویسی برای تلویزیون
– نمونه خبر
– فرم خبر
– فرم ارزیابی خبر
اصول گزارش نویسی
– تعاریف و مفهوم گزارش
– ویژگی‏‌های گزارش
– ساختار گزارش
– محتوی گزارش
– زبان مخاطب گزارش
– مراحل و فرایند تهیه گزارش
– شیوه‏‌های گزارش نویسی
– انواع گزارش از لحاظ شکل و محتوای
– انواع گزارش در روابط‌عمومی
– مدل فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی گزارش
– فرم ارزیابی گزارش
تهیه و انتشار بیانیه
– فرم ارزیابی بیانیه
تهیه مقاله‌‎ها، تحلیل و تفسیر
– فرم ارزیابی مقاله
آگهی مطبوعاتی و تیزر رادیو و تلویزیونی
– فرم ارزیابی آگهی
– فرم ارزیابی تیزر تلویزیونی
مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی
– فرایند ترتیب دادن مصاحبه
– مدل فرایند برگزاری مصاحبه
– فرم ارزیابی مصاحبه
برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی
– فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامه‌ها
– مدل فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامه‌ها
تولید فیلم و سریال
– فرم ارزیابی فیلم
سفر رسانه‌ای
– فرایند برگزاری سفر رسانه‌ای
– مدل فرایند برگزاری سفر رسانه‌ای
– فرم ارزیابی سفر رسانه‌ای
پاسخگویی به رسانه‌ها
– فرایند پاسخگویی به رسانه‌ها
– مدل فرایند تهیه و ارسال جوابیه و پاسخگویی به رسانه‌ها
– نمونه جوابیه ارسالی
– فرم ارزیابی جوابیه
پوشش خبری و تصویری مراسم و برنامه‌ها
– فرایند پوشش خبری و تصویری مراسم
– مدل فرایند پوشش خبری
– فرم ارزیابی مراسم و برنامه‌ها
میهمانی رسانه‌ای
پایش رسانه‌ای

فصل دوم: روابط‌عمومی و فنون نوین رسانه‌ای
وب سایت خبری
– فرم ارزیابی سایت خبری
تولید و ارسال پیامک
وبلاگ‏‌نویسی
پادکست
وادکست
اتاق خبر آنلاین
ویدیو کنفرانس
پست الکترونیک

فصل سوم: روابط‌عمومی و اثربخشی فنون رسانه‌ای
اثربخشی فنون رسانه‌ای
تعیین سیاست‌های اطلاع‌رسانی
مخاطب‌پژوهی
تولید پیام رسانه‌ای
مخاطب‏‌شناسی رسانه‌ای
ارزیابی اثربخشی رسانه‌ای
نتیجه‌گیری
مدل اثربخشی فنون رسانه‌ای
منابع و ماخذ
واژه‌نامه تخصصی (روابط‌عمومی و رسانه)