شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)–||نویسنده| مجید هدایتی نسب|| لینکدین یک شبکه اجتماعی حرفهای و پیشرو است؛ اما رقبای ارزشمندی نیز دارد که گاها سرنوشت کارفرمایان و کارکنان بسیاری را تغییر داده و به سوی موفقیت رهنمون ساختهاند.
به گزارش شارا، برقراری و حفظ روابط میان همکاران درون یک صنعت از جمله نکات مهم و کلیدی به حساب میآید که همین ضرورت، منجر به شکلگیری فرصتهای سرمایهگذاری و توسعه پلتفرمهای مفیدی شده است.
اکثر افرادی که درگیر فعالیت در شبکههای حرفهای توسعه روابط هستند، از لینکداین برای برقراری ارتباطات و به دنبال آن یافتن فرصتهای کاری جدید استفاده میکنند؛ احتمالا این موضوع نشأت گرفته از زمان شروع به کار آنان است که توصیه به فعالیت بیشتر در این شبکه اجتماعی شدهاند.
این در حالی است که شاید لینکداین محبوبترین شبکه حرفهای باشد، اما تنها شبکه نیست و جایگزینها یا به عبارتی رقبای بسیاری دارد که در این نوشتار، به معرفی برخی از آنها میپردازیم.
1. Meetup
اگر تعریفی که از «شبکه حرفهای» ارائه میدهیم مترادف با پلتفرمی برای ایجاد و برگزاری سمینارها یه هر نوع به اصطلاح «ملاقاتی» باشد، پلتفرم Meetup که در سال 2002 توسط اسکات هیفرمن تأسیس شد، میتواند به میزبانی از این خواسته بپردازد و سازماندهی گروههای آنلاین ما را برعهده گیرد.
با عضویت در سرویس ملاقات، میتوانید وارد اجتماعات همسو با خواستههایتان شوید یا گعدههای افرادی را که دارای علایق مشترک هستند، بیابید. در این شبکه، رویدادها در دستههای مختلفی گروهبندی میشوند که به عنوان مثال رویدادهای حرفهای تحت «مشاغل و تجارت» طبقهبندی میگردند و ترکیبی از سمینارها هستند.
این شبکه، یک پلتفرم خوب برای کشف رویدادهایی است که در آن میتوانید ضمن شبکهسازی به برقراری ارتباطات رودررو بپردازید؛ این خود فرصتی برای برندینگ شخصی یا حتی زمینهساز برای ارتقاء ابعاد تجارت است.
دسترسی به اپلیکیشن اندرویدی و IOS این سرویس رایگان برای تمامی کاربران دنیای دیجیتال فراهم است و از طریق وبسایت آن هم میتوان به لیستی از رویدادها در 855 شهر از 193 کشور جهان دسترسی یافت.
2. AngelList
پلتفرم AngelList یکی از محبوبترین جایگزینهای لینکداین است که خود را به عنوان بزرگترین جامعه استارتاپی جهان معرفی میکند.
با استفاده از این بستر میتوان در استارتاپها سرمایهگذاری کرد، اطلاعاتی از شرکتهای با رشد سریع و بالا کسب کرد و در نهایت هم با فرصتهای شغلی مواجه و در صورت علاقهمندی به جستجوی فرصتهای شغلی پرداخت.
توسعهدهندگان این پلتفرم معتقدند که در حال ساخت بزرگترین جامعه استارتاپی جهان هستند؛ امکان در اختیار قرار دادن منابع مناسب برای موفقیت علاقهمندان به حوزه استارتاپها را دارند.
3. Opportunity
شبکه فرصت، بستری جهانی برای متخصصان است تا ضمن همافزایی بیشتر، با افراد مرتبط در صنعت خود ارتباط برقرار کنند یا حتی به فرصتهای شغلی جدید بپیوندند.
در حالیکه استفاده از اکثر ویژگیهای این پلتفرم رایگان است، یک سطح «حرفهای» نیز برای مشترکان در نظر گرفته شده که به ازای پرداخت حق اشتراک، میتوانند به قابلیتهای بیشتر نظیر اعلانهای سرور VIP، ابزار جستجوی جهانی و ویژگیهای پیشرفته دسترسی یابند.
4. Slack
بستر Slack یک فضای کاری مجازی رایگان برای استفاده، همکاری تیمی و ابزار ارتباطی است که نیاز به معرفی کمی دارد.
تمرکز این پلتفرم بر ایجاد فضایی است تا شرکتها و کارکنان بتوانند به نحو احسن همکاری در انجام وظایف داشته باشند؛ بنابراین بستری خوب به عنوان یکی از شبکههای آنلاین است.
بسیاری از مشاغل و افراد این بستر را برای ایجاد گروههایی بر اساس علایق خاص بکار گرفتهاند؛ به عنوان مثال گروهی در این شبکه با عنوان Marketers Chat وجود دارد که حلقه اتصالی برای فریلنسرها و افرادی که با استارتاپها و مشاغل کوچک سر و کار دارند به حساب میآید.
بنابراین به طور خلاصه شرکتها یا افرادی جذب این پلتفرم میشوند که به دنبال اتصال تیمهای خود، یکپارچهسازی سیستمهای و پیشبرد تجارتشان هستند.
5. Xing
پلتفرم زینگ که معادل لینکداین و البته برای آلمانی زبانان است، توانسته مخاطبان بسیاری را نیز از دیگر نقاط جهان با زبانهای مختلف جذب کند.
این بستر یکی از محبوبترین وبسایتها در آلمان با 10.1 میلیون کاربر است و بعد از آن بیشتر کاربرانش از سوئیس با 900 هزار کاربر و اتریش با 800 هزار کاربر است. مجموعا حدود 12 میلیون عضو از بخش اروپا در این پلتفرم ثبت شده است.
با زینگ میتوان به متخصصان صنایع لینک شد و فرصتهای شغلی یافت؛ همچنین اطلاعاتی درباره سمینارها، دورههای آموزشی و مواردی از این دست قابل دستیابی از طریق این بستر است.
6. Jobcase
ابزار 75 میلیون کاربری Jobcase بستری را برای ترکیب بهترین ویژگیهای سایتهای جستجوی کار با رسانههای اجتماعی فراهم میآورد. به این واسطه، مأموریت آن توانمندسازی نیروی کار مدرن با ارائه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت شغلی است.
دو عنصر موجود در این پلتفرم، یکی مختص کارفرمایان و دیگری برای کارجویان است؛ اگر به دنبال شغل باشید، میتوانید از پارامترهای جستجو برای فیلتر کردن نتایج جستجوی کار، ایجاد نمایه برای نشان دادن دستاوردهای حرفهای خود، به اشتراک گذاشتن افکار و تعامل با جامعه پر جنبوجوش کاربران این پلتفرم استفاده کنید.
کارفرمایان هم میتوانند موقعیتهای شغلی خود را ارتقاء داده و لیست مشاغل ایجاد کنند.
علاوه بر ارائه قابلیتهای جستجوی شغل، پایگاه منابع این بستر شامل منابع مفیدی برای افراد حرفهای در مراحل مختلف است.
7. Facebook Groups
آخرین گزینه جایگزینسازی با لینکداین هم فیسبوک است؛ در حالیکه این شبکه خود را به عنوان یک پلتفرم رسانههای اجتماعی برای شبکههای حرفهای معرفی نکرده اما تعداد بسیار زیادی از جوامع حرفهای در فیسبوک قابل دستیابی است.
برای شفافتر شدن موضوع، به عنوان مثال گروههایی را پیدا خواهید کرد که شامل بازاریابان محتوایی خواهند بود؛ بنابراین بهترین راه برای یافتن گروههای مرتبط در فیسبوک، جستجوی سریع در جستجوگر گوگل یا استفاده از ناوبری داخلی خود فیسبوک است.
پیشنهاد میشود اگر میخواهید از گوگل برای جستجوهای خود استفاده کنید، عبارت “بهترین گروههای فیسبوک برای X” را انجام دهید.
با توجه به اینکه در حال حاضر شبکهسازی، جنبهای غیر قابل انکار در فرهنگ کار مدرن به حساب میآید، کارفرمایان نیز برای توانمندسازی کارکنان خود جهت رشد ایدهها و رویکردها با افراد همفکر در صنعتشان، اهمیت قائل هستند.
هر چند نباید منکر پیشرو بودن لینکداین در بازار شبکههای حرفهای شد، اما سایر پلتفرمها در برخی زمینهها عملکرد یکسان یا حتی بهتری از خود نشان دادهاند؛ به عنوان مثال اگر در منطقه آلمانی زبان اروپا زندگی میکنید ممکن است زینگ مفیدتر از لینکداین واقع شود.
همچنین اگر به دنبال مشارکت در مراحل مختلفی از چرخه کاری استارتاپها هستید، پیوستن به پلتفرمهایی مانند AngelList یا Opportunity پیشنهاد میشود؛ در نهایت شما هستید که باید تصمیم بگیرید با توجه به نیاز خود به سمت کدام پلتفرم بروید یا حتی برای پاسخ به نیازتان چه بستری را کاوش کنید.
|
نظر بدهید