شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– متخصصان روابط عمومی می توانند دیدگاه عموم را با بهره گیری از فیسبوک در طول رویداد بهبود بخشند.
به گزارش گروه ترجمه شارا، به نقل از کلمبیا میسوری، سایت های شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به شکل بی بدیلی محبوب شده اند. با رتبه جدید فیسبوک به عنوان سومین سایت محبوب در ایالات متحده امریکا، تعداد زیادی از افراد امروزه وقت خود را صرف حضور در آن می کنند. این حقیقت امکان بهره مندی متخصصان روابط عمومی را در فضایی اینچنین متعامل فراهم می کند. در حال حاضر، تحقیقات محققان دانشگاه روزنامه نگاری میسوری نشان داده است که ارسال اطلاعات روابط عمومی در فیسبوک، در بحران می تواند تصویر کلی سازمان را در این شرایط بهبود بخشد.
سیون هنگ، کاندید دکترای دانشگاه خبرنگاری ام. یو، با همکاری نویسنده بوکیونگ کیم، پروفسور در دانشگاه روان، دانشجوی سابق دکترا در ام. یو.، دو دانشگاه ساختگی ایجاد کردند و به شرکت کنندگان داستان های جدید در باره بحران هایی را که هر دانشگاه در حال تجربه آن است می دهند. پس از آن شرکت کنندگان داستان های خبری را می خوانند و او دیدگاه های آنها را درباره هر دانشگاه و اینکه هرکدام از آنها در مورد آن چه فکر می کنند، مورد مطالعه قرار می دهد. او سپس نشان داد که شرکت کنندگان در یادداشت های دانشگاه در فیسبوک که اطلاعات و پیام های مضاعفی را در مورد دانشگاه ها ارائه دادند. هنگ آنگاه دیدگاه های شرکت کنندگان را برای بار دوم اندازه گیری کرد و دریافت که پست هایی که در فیسبوک دنبال شده اند، دربردارنده نگرش به مراتب مثبت تری نسبت به شرکت کنندگانی بود که هنوز پست های فیسبوک را مطالعه نکرده بودند. او همچنین دریافت که احساس بحران پس از پست های فیسبوک از شدت کمتری برخوردار بود. هنگ معتقد است این یافته ها تاثیر مثبت فیسبوک را در تلاش های مدیریت بحران نشان می دهند.
هنگ گفت: «بسیاری از مطالعات قبلی نیشان داده اند که مدیریت بحران برای سازمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.» این مطالعه نشان می دهد که فیسبوک می تواند به عنوان یک ابزار ارزشمند برا حرفه روابط عمومی در هنگام کار برای حل یا کاهش شدت بحران به کار رود.
از آنجا که فیسبوک برای کاربرانش بسیار خصوصی است، پیام های مدیریت بحران در صورتی که خردمندانه تهیه شده باشند، می تواند بسیار موثر باشد.
هنگ همچنین نشان داد که یادداشت های فیسبوک با سبک روایتی که دارند، موثرتر از قالب های غیر روایتی آن هستند. سبک روایت سبک تاریخی است و تمرکز بیشتر بر داستان سرایی است تا فهرست کردن واقعیات.
هنگ گفت: « این نشان می دهد که آثار سبک روایتگرانه در بیانیه های سازمان در طول بحران، باعث درک بیشتر پیام می شود و در واقع نشان دهنده توان بالای این سبک نگارش برای تعامل بیشتر و جلب اعتماد، رضایت و تعهد به مخاطب است.» وی افزود: «این عمل برای حرفه روابط عمومی بسیار مهم است چراکه مخاطبانی که سازمان تلاش صادقانه خود را برای ارائه اطلاعات به موقع و دقیق در طول بحران به آنها می کند، نه تنها نگرش بهتری نسبت به سازمان پیدا می کنند، بلکه مسئولیت سازمان را در شرایط بحرانی کاهش می دهند.»
این مطالعه در سال 2013، در کنفرانس انجمن ارتباطات بین المللی لندن ارائه شد.
منبع: http://munews.missouri.edu
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید