مشاور روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی: روابط عمومی وکیل مدافع مدعی العموم جامعه باشد اقتصادی

مشاور مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روابط عمومی باید با ساختارسازی به سیستم‌های ارتباطی خود معنا دهد، تصریح کرد: این واحدها نباید منفعل و محافظه‌کار باشند بلکه باید با قاطعیت در نقش مدعی العموم جامعه و وکیل مدافع سازمان با برنامه گام بردارند .

بکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| مشاور مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روابط عمومی باید با ساختارسازی به سیستم‌های ارتباطی خود معنا دهد، تصریح کرد: این واحدها نباید منفعل و محافظه‌کار باشند بلکه باید با قاطعیت در نقش مدعی العموم جامعه و وکیل مدافع سازمان با برنامه گام بردارند .


به گزارش شارا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، حمید شکری خانقاه معتقد است روابط عمومی با تحقیق آغاز می‌شود و با تحقیق پایان می‌پذیرد چنانچه آغاز هر فعالیت در روابط عمومی با سفر، مطالعه، مخاطب شناسی و پایان آن با ارزیابی و سنجش همراه است .


به گفته وی نگاه صرف به روابط عمومی به عنوان واحد اطلاع‌رسانی و محل تولید و تبادل خبر، قاتل روابط عمومی است .


شکری بزرگترین آفت روابط عمومی‌ها را روشن نبودن برنامه و نقش راه، وظیفه محوری، عدم تفکیک موضوعات راهبردی و غیر راهبردی، تضادها و تعارض‌ها دانست و اظهار کرد: روابط عمومی باید با ارتباط با نخبگان، رهبران فکری، ذی‌نفعان و مخاطبان، ارتباطات انسانی را مدیریت کند .


نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی با اشاره به اینکه خبر، گزارش، نمایشگاه و مراسم‌ها ابزارهای مدیریت انسانی هستند، عنوان کرد: روابط عمومی پیشرو باید برنامه استراتژیک داشته باشد که بدین منظور با برنامه ارتباطی موفق و تفکر راهبردی، مخاطب‌شناسی کرده و نقشه‌ذی‌نفعان و نقشه راه را ترسیم کند .


شکری فرهنگ سازی مصرف محصولات کشاورزی را جزو کارکردهای مهم روابط عمومی در این بخش تلقی کرد و افزود: در حال حاضر مصرف بی‌رویه سموم، سلامت جامعه را به خطر انداخته و به همین دلیل تولید محصولات گواهی شده در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته که در همین راستا روابط عمومی باید با فرهنگ‌سازی و ایجاد ارتباط موثر با مخاطب در متقاعدسازی و جلب مشارکت جامعه گام بردارد .


وی اهداف سازمانی را سازنده، پیش‌برنده و پویا برشمرد و اظهار کرد: در هر سازمانی این اهداف، منافع عمومی جامعه را در برمی‌‌گیرد و روابط عمومی قدرتمند باید بر اساس اصول “ارتباطات افکار عمومی” تسهیل‌گر اهداف سازمانی باشد؛ به عنوان مثال روابط عمومی جهاد کشاورزی باید بهره‌برداران بخش کشاورزی را به رعایت الگوی کشت و اجرای سیاست‌های مدیران، متقاعد ساخته تا تابع هیجان بازار نباشند .


مشاور روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد دارد روابط عمومی به عنوان خبررسان، ما را به هدف فرهنگ‌سازی و متقاعدسازی نزدیک نمی‌کند بلکه با یکسری ارتباطات یکپارچه و بکارگیری موثر تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های ارتباطی، امورات را اولویت‌بندی و مخاطبان کلیدی را شناسایی می‌کند.


شکری گریزی به اهمیت پژوهش و نظرسنجی نیز زد و گفت: نظرسنجی یعنی اطلاع‌یابی از تفکرات، نیازها، خواسته‌ها و چالش‌های مردم و در صورتی که قبل از هر طرح و برنامه‌، مخاطب‌سنجی و آمایش سرزمین صورت نگیرد، پروژه‌ها با شکست مواجه نخواهند شد .


وی با بیان اینکه نقش روابط عمومی مدیریتی است، اذعان کرد: قدرت مشاور مدیریت ارتباطات سازمانی باید بخشی از باورهای مدیر روابط عمومی باشد .


مدرس جامعه شناسی ارتباطات فرهنگی با بیان اینکه زندگی فرایند ارتباطات، اطلاعات و تبادلات است، تاکید کرد که ابزارهای هوشمند کارساز نیست چنانچه روابط عمومی کارآمد به “مدیر ارتباطی هوشمند” نیاز دارد .


صدا و سیما الگوی‌های موفق کشاورزی را نمایش دهد
شکری در بخشی از سخنان خود یادآور شد که صدا و سیما با نمایش فیلم‌های محقرانه، بزرگترین ضربه را به جامعه کشاورزی زده است.


از نظر وی، صدا و سیما با نمایش کشاورزی سنتی به عنوان شغلی کم‌ درآمد و همچنین نشان دادن کشاورزان به عنوان افرادی نه چندان پیشرو، موجب گرایش منفی جامعه به صنعت کشاورزی شده است .


به گفته این مسئول گلخانه، دامداری، مزارع پرورش آبزیان، مزارع و باغ‌های پیشرفته بسیاری در کشور وجود دارد که توسط بهره‌برداران پیشرو مدیریت می‌شود و صدا و سیما با به نمایش گذاشتن الگوهای موفق و معرفی کشاورزی به عنوان یک صنعت درآمدزا می تواند باعث جذب سرمایه‌گذار به بخش کشاورزی شود .


شکری روابط عمومی را مدیریت ارتباطات انسانی با تمام تکنولوژی‌های نوین دانست و اظهار کرد: داشتن روابط عمومی پیشرو در گرو سناریو نویسی، داستان‌گویی و تیزرسازی برای تمام اهداف و برنامه‌های کلان می باشد و این سناریو در قالب تیزرها در قالب مولتی مدیا، شبکه‌های اجتماعی، اینفوگراف، روش‌های نوین ارتباطی و تکنولوژی‌های جدید است .


وی با بیان اینکه روابط عمومی باید قدرت تولید محتوا داشته باشد، گفت: مشکل ما فقط ابزار نیست چنانچه تولید و بازاریابی محتوا یک صنعت است .


مشاور مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تولید محتوا یعنی اینکه سناریویی را به صورت فرآیندی بنویسیم و کشاورزان را به منظور اجرای اهداف وزارتخانه متقاعد سازیم و برای این منظور از ارتباطات چندمرحله‌ای یعنی از قدرت نفوذ معتمدین و رهبران فکری استفاده کنیم .