مسئولیت اجتماعی روابط عمومی، رسالتی فرا سازمانی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بدون تردید روابط عمومی ها و رسانه های جمعی، به عنوان دو کانون مهم نظام ارتباطی و اطلاع رسانی نقش تعیین کننده ای در افزایش آگاهی های عمومی جامعه و رشد فرهنگی و تنویر افکار عمومی بر عهده دارند؛

مسئولیت اجتماعی روابط عمومی، رسالتی فرا سازمانی
دکتر محمدرضا فرنقی زاد، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) بدون تردید روابط عمومی ها و رسانه های جمعی، به عنوان دو کانون مهم نظام ارتباطی و اطلاع رسانی نقش تعیین کننده ای در افزایش آگاهی های عمومی جامعه و رشد فرهنگی و تنویر افکار عمومی بر عهده دارند؛ نقشی که در رشد فرهنگ و آداب و رسوم مردم جامعه با معرفی الگوهای عملی رفتاری ایفا می کنند و زمینه کنش ها و واکنش های اجتماعی را رقم می زنند.


وی می افزاید: بدون تردید آن چه که سرمایه های اجتماعی یک جامعه را تشکیل می دهد منبعث از فعالیت نهادهایی است که در زمینه تولید محتوا و انتقال آن در قالب های متنوع اطلاع رسانی فعالیت می کنند.
 وی تربیت و پرورش انسان های توسعه یافته ای که به عنوان منابع انسانی و ارزشمند جامعه، در انجام امور مختلف نقش آفرین هستند را در زمره فعالیت هایی می داند که روابط عمومی ها به طور موثری می توانند در این حوزه وارد عمل شوند.


رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروهای انسانی هر اجتماعی به عنوان دارایی های نامرئی (نامشهود) اقتصاد، جامعه و فرهنگ به شمار می روند که توانمندسازی آن ها برعهده فعالان جامعه حاضر در چرخه نظام اطلاع رسانی هستند.


از آن جا که در توسعه پایدار، انسان محور است و از نشانه های توسعه یافتگی انسانی در عصر ارتباطات این است که به طور دائم افکار جدیدی را تولید و بکار گیرد، بنابراین روابط عمومی با پرداختن به این مهم می تواند جلوه ای از مسئولیت های اجتماعی خود را به منصه ظهور رساند.


دکترفرنقی زاده می افزاید: نهادینه شدن تغییر و نوآوری بستگی به برخورد انسان با اطلاعات تولیدی دارد. در یک فرآیند تعاملی، فناوری اطلاعات و انسان به یکدیگر اثر گذاشته و اگر خوب عمل شود، تغییر و نوآوری نهادینه می شود. باور همگان بر این است که انسان یک منبع استراتژیک و تعیین کننده در سازمان ها و در نهایت در اجتماعی است که در آن زندگی می کند. پرورش و توانمندسازی او باعث توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی می شود.


رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درپایان اظهار می دارد: نهاد روابط عمومی نیز که همواره در صدد ارتقای سطح علمی و معرفتی انسان های جامعه را سرلوحه فعالیت های خویش قرار داده با تکیه بر روش ها و ابزارهای خود و با بهره گیری از سایر قالب های اطلاع رسانی و با خلق و تولید پیام های موثر، سهم عمده ای در رشد آگاهی های مردم دارد و به عنوان یک مسئولیت اجتماعی اگر به این موضوع بنگرد بدون شک و تردیدی در زمره تاثیرگذارترین نهادهای فعال اجتماع قرار خواهد گرفت. وظیفه ای که آن را باید رسالتی فراتر از وظایف و ماموریت های سازمانی خود داشته و پرده از بخش دیگری از کارکردهای اجتماعی خویش بردارد.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)