شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || اعظم محمدی: حسین توکل، مدیر روابطعمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان «صمت» دیدگاه جالبی درباره رفتار روابطعمومیهای دولتی دارد. او معتقد است چون روابطعمومی ادارات دولتی در چنبره روابط بخشنامه ای و دستوری گرفتار مانده اند، بنابراین نقش بسیار کم رنگی در حیطه فعالیت های سازمانی خود دارند در حالی که انتظار مخاطبان آنها از نحوه فعالیت شان به مراتب بالاتر از چیزی است که فعلاً آن را ارائه می کنند.
صراحت کلام مدیر روابطعمومی «صمت» در حالی دورنمای مبهمی از عملکرد روابطعمومی را ترسیم می کند که توکل به «نصف جهان» می گوید خود او تلاش کرده در به روز کردن این عملکرد کوشا باشد حتی اگر شده با تقبل هزینه های شخصی.
به نظر شما مهم ترین نقطه قوت عملکرد روابطعمومی سازمان «صمت» استان اصفهان طی یک سال اخیر چه بوده است؟
عملکرد یک روابطعمومی بر اساس ضلع هایی است که برایش تعریف شده و سطح دانش روابطعمومیها بستگی به ساختار سازمانی هم دارد که متاسفانه ساختار صمت نسبت به بعضی ارگان ها بسیار ضعیف است و اگر بتواند فقط امو روزانه را انتشار و نشر دهد کار چشمگیری انجام داده است. پس ما سعی کرده ایم در بحث تهیه موشن گرافی، اینفوگرافی و مستندسازی با صدا و سیما قرار دادی منعقد کنیم که هرساله تمدید می شود و طی آن برنامه های مشخص اصولی و مدون و زیر ساختی تهیه کرده ایم که نقش بسزایی در تببین گری داشته است.
در سطوح فعالیتی روابطعمومی «صمت»، دانش روز چه جایگاهی دارد؟
دانش روز در صمت استان اصفهان بر پایه روابطعمومی الکترونیک و استفاده از فضای مجازی است. در این زمینه سعی کرده ام علاوه بر طی کردن دوره های آموزشی سازمان، با هزینه شخصی دوره های تکمیلی روابطعمومی نوین (DBA ) را بگذرانم و علم روابطعمومی خودم را به روز کنم. به همین علت توانستم بحث های فضای مجازی و نوع سیاست های تبلیغی را تدوین کرده و انتشار دهم. لازم به گفتن است مقوله اطلاع یابی از نظر مخاطبان، اولویت بر اطلاع رسانی سازمان ها دارد. یعنی اقناع کنندگی و بحث های مختلف حوزه روشنگری از دیدگاه من در روابطعمومی سازمان صمت نباید مد نظر قرار گیرد. بلکه باید ببینیم برداشت مخاطبین از روابطعمومی چیست.
متاسفانه در این خصوص شاخصه های مشخصی برای روابطعمومی ادارات تعریف نشده بود تا اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی قدم بزرگی برای تعیین شاخصه های مرتبط با عملکردروابطعمومیها برداشته شد که طبق آن بتوانیم شاخصه ها و معیارها را اجرایی کنیم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم عملکرد شاخصه های روابطعمومی ادارات را بررسی و اعلام کند.
نقش روابطعمومی در پیشبرد اهداف سازمان «صمت» استان چقدر تاثیر گذار بوده است؟
اگر روابطعمومی نتواند نقشه راه، اهداف و مسیرها را تغییر دهد یک روابطعمومی پویا نیست. به دلیل اینکه سیستم اداری یک سیستم مشخص مدون و بخشنامه ای محور و دستوری است که روابطعمومی در این قالب نمی تواند نقش اصلی خود را ایفا کند، چون استقلالی ندارد و به دلیل این که مدیران سازمان در قالب شرح وظیفه مشخصی اقدام می کنند پس هر چه می گویند باید توسط روابطعمومی انتشار پیدا کند. اگر روابطعمومی بخواهد نقش واقعی خود را ایفا کند باید یک تعریف متفاوت در ساختار روابطعمومی و ارگان مربوطه ایجاد شود. با صراحت باید گفت نقش روابطعمومی ادارات دولتی نقش بسیار کم رنگی است اما از نظر مخاطب نقش پر رنگی دارند.
تفاوت مهم عملکرد روابطعمومی «صمت» نسبت به سایر روابطعمومیهای ادارات در کجاست؟
روابطعمومی صمت دارای دو نیروی انسانی و با تجهیزات کم است اما سعی کرده ایم با استفاده از علم روز و فضای مجازی تمام اخبار روز را انتشار دهیم و جریان سازی تبیین گر و نوع اقناع کنندگی را کنار بگذاریم و بیشتر واقع گرا باشیم.
انتهای پیام/
<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>
|
نظر بدهید