مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد، عرصه جدیدی از ارتباطات فراملی با توانمندی های ملی

مهدی کاظمیان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی – در آستانه روز ملی ارتباطات، با نگاهی به ظرفیت ها و توانمندیهای این حوزه کاری در مناطق آزاد ابعاد مختلف ارتباطات درون و برون سازمانی ملی و بین المللی این حوزه مدیریتی مهم سازمان های عامل مناطق آزاد، در تنوع گسترده ای از جوامع هدف متفاوت، به فرصت های الگوسازی و نمونه های متمایز فعالیت های این مدیریت های پرداخته می شود.

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| در آستانه روز ملی ارتباطات، با نگاهی به ظرفیت ها و توانمندیهای این حوزه کاری در مناطق آزاد ابعاد مختلف ارتباطات درون و برون سازمانی ملی و بین المللی این حوزه مدیریتی مهم سازمان های عامل مناطق آزاد، در تنوع گسترده ای از جوامع هدف متفاوت، به فرصت های الگوسازی و نمونه های متمایز فعالیت های این مدیریت های پرداخته می شود.
 
 موضوع مورد بحث را با یک سئوال آغاز می کنیم، چرا جایگاه مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان های مناطق آزاد بیش از سایر مدیریت های متناظر در سطح داخلی حائز اهمیت و تمایز است؟
 
 مدیریت روابط‌عمومی در مناطق آزاد کشور در حوزه های مختلف دارای فعالیت و عملکرد است،زمینه هایی که دربیشتر نهادها و حتی وزارتخانه ها،در چند نهاد مختلف به صورت جدا از یکدیگر به فعالیت و ایفای نقش حرفه ای در نهاد خود مشغول می باشند.
 بر این اساس مهم‌ترین سرفصل های فعالیت این مدیریت شامل: حوزه رسانه، تبلیغات و انتشارات، روابط عمومی، ارتباطات و حوزه گسترده امور بین الملل است.
 
 بخش نخست که اولین کارکرد این مدیریت را شامل می شود،حوزه های فعالیت مترتب بر امور رسانه است که در دو محور کلی تهیه، تولید و ارسال محتواهای خبر؛ و محور پایش و نظارت براخبار مرتبط با مناطق آزاد قابل تقسیم بندی است.
 
 دومین حوزه فعالیت این مدیریت، حوزه کاری روابط عمومی است که اجرا و همکاری در برگزاری برنامه ها و رویدادهای مختلف سازمان را در بر می گیرد، که حجم گسترده‌ای از اقدامات لحظه‌ای، روزانه، در قالب تصویربرداری، مستندسازی و تهیه گزارش، تا اجرای برنامه، و نظارت بر رویدادهای مختلف مناسبتی و غیر مناسبتی را شامل می شود.
 
 سومین محور فعالیت مدیریت،حوزه ارتباطات است که مشتمل بر ارتباط گیری با روابط عمومی سایر مناطق و نهادهای همکار، سمن ها، نهادهای دولتی و نهادهای شهری،روستایی محدوده آن منطقه را در برمی گیرد. در همین راستا اقدامات ارتباطی و اقناعی در سطح روستاها و شهرهای محدوده منطقه نیز در همکاری با معاونت مربوطه انجام می دهد.
 
 در حوزه گسترده بین الملل از ترجمه تا ارائه محتوا و تحلیل نقطه آغازین، این بخش از فعالیت های این مدیریت را شامل می شود. در این میان حضور در جلسات کمیسیون‌های مشترک، جلسات با سرمایه‌گذاران خارجی نیز از سوی این بخش قابل توجه است.
 
 بر این اساس فعالیتهای این مدیریت گستره متنوعی از شرح وظایف را در بر می گیرد که بر این اساس لزوم نگاه تخصصی به این بخش از سازمان های عامل مناطق آزاد را مضاعف می‌کند. اهمیت کار این بخش زمانی هویدا می شود که به فرمایشات حضرت آقا درباره لزوم اطلاع رسانی عملکرد نهادها در قالب کار ویژه روابط عمومی توجه کنیم.
 
 ازسوی دیگر با توجه به روند رو به گسترش تعاملات بین‌المللی سازمان های مناطق آزاد که ظرف یکی دو سال اخیر ابعاد گسترده تری به خود گرفته و اهمیت توجه به حوزه‌های خبری رسانه‌ای و تولید محتوا در حوزه‌های مختلف، اهمیت غیرقابل قیاسی با نمونه های دیگر در نهادهای دولتی کشورمان به مدیران و پرسنل این مدیریت ها عطا می کند.
 
 توجه داشته باشید که مناطق آزاد به عنوان یک نهاد با شرح وظایف و جامعه هدف متنوع، نیازمند روابط عمومی و امور بین المللی فراملی با توانمندی اثرگذاری فزون تر از وضعیت فعلی خود می باشد.
 
 این حوزه فعالیت سازمانی یکی از مهم ترین بخش های تمامی سازمان هایی است که کارکردها و کارویژه های چندبعدی مناطق آزاد را در زمینه هایی چون ارتباط با شهروندان وشوراهای روستایی-شهری، تهیه و تولید خبر و محتواهای خبری،طراحی و توزیع بسته های تبلیغاتی و اطلاع رسانی به منظور معرفی فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در هر منطقه آزاد، برگزاری برنامه های مناسبتی ملی-مذهبی، ارائه تحلیل از روندهای ارتباطات و روابط بین المللی در سطح کشورهای منطقه و بازارهای هدف تا حضور در کمیسیون ها و جلسات کاری با حضور سرمایه گذاران و نمایندگان دولتی کشورهای دیگر را شامل می شود.
 
 حوزهای کاری فوق به نهاد روابط عمومی و امور بین الملل سازمان های مناطق آزاد، توانمندی منحصر به فرد ارائه تحلیل های چند بعدی از فرصت ها و چالش های داخلی-خارجی، نظرات رسانه ها ایرانی و غیر ایرانی، کارشناسان، افکار عمومی و حتی حوزه های علایق سرمایه‌گذاران را در یک چارچوب موزاییک گونه به صورت یک تصویر واحد دارا می باشد. تصویری تحلیلی که زمینه شناخت دقیق از فرصت ها و چالش ها برای دستیابی به اهداف متعالی هر سازمانی را از طریق این بخش فراهم می کند.
 
 باید تصریح کرد که کارکردهای چند جانبه ای که مدیریت های روابط عمومی در مناطق آزاد با همراهی امور بین الملل پیدا می کنند، فشار کاری،ذهنی و زمانی مصاعفی را به این حوزه ها به خود وارد ساخته که طی بیش از دو دهه خدمت رسانی در این سالها، به الگوی موفق و بی نظیری از توانمندی و تجربه در سطح ملی تبدیل شده اند که بایسته است در پرتو همکاری های میان دستگاهی در سطح استانی و کشوری از سوی هر منطقه آزاد در قالب برگزاری کارگاره های مشترک آموزشی به اشتراک گذاشته شود.
 
 در این میان می توان به نکته ظریفی در کارکردهای جدید مورد انتظاراز این حوزه مدیریتی در مناطق آزاد اشاره کرد، حوزه کار رسانه ها و شبکه های اجتماعی که ظرف سالهای اخیر به رقیب سایر رسانه ها تبدیل شده و از اثرگذاری غیرقابل انکاری بر افکار عمومی،سیاستمداران،مدیران و سرمایه گذاران بخش خصوصی برخوردار می باشند،وجه تمایز مناطق آزاد لزوم پایش و فرایند سازی در شبکه های اجتماعی بازارهای هدف است. به طور مثال در منطقه آزاد انزلی علاوه بر گستره های استانی و ملی، رصد و تولید محتوا در شبکه های رسمی و اجتماعی تبادل اطلاعات در کشورهای حوزه دریای خزر و کریدورهای بین المللی شمال-جنوب و چین-قزاقستان-ایران که با محوریت این منطقه در حال فعالیت می باشند، نیز الزامی می نماید.
 
 در پایان باید به این نکته مهم اشاره کرد که کیفیت نیروی انسانی در مناطق آزاد باید در سطحی بالاتر از سایر نهادهای استانی و حتی ملی باشد و به این منظور ارتقاء دانش فردی و حرفه ای پرسنل مشغول به کار در بخش های مختلف امری حیاتی است. چراکه با عنایت به روند سریع تغییر و تحولات تکنولوژی های ارتباطی شاهد تغییر علایق و دغدغه های افکار عمومی و بازار هدف می باشیم و نیروی انسانی مشغول به خدمت باید هم گام با این فرآیندها به سمت اثرگذاری مثبت جهت تأمین منافع سازمانی و ملی به حرکت بپردازند.