«مدیریت خوشنامی برند و سازمان»، مهم‌ترین مأموریت روابط‌عمومی توکا فولاد است

روابط‌عمومی جدا از نقشی که بر ذی‌نفعان برون‌سازمانی دارد، در درون سازمان نیز با ابتکارات و ترویج ارتباطات داخلی و فرهنگ کاری مثبت می‌تواند موجب تقویت رضایت شغلی کارکنان و افزایش تعلق سازمانی آن‌ها شده و باتوجه‌به این‌که هر یک از کارکنان نقشی به‌مثابه «سفیر برند و سازمان» دارند، برند کارفرمایی شرکت را نیز ارتقا دهد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || هم‌زمان با سی و ششمین سالروز تأسیس گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد و تحول‌آفرینی‌های صورت‌گرفته در روابط‌عمومی توکا فولاد به گفت‌وگو با دکتر احسان طاهری – مدیر روابط‌عمومی این هلدینگ نشسته‌ایم که متن کامل این مصاحبه را در ادامه از نظر می‌گذرانید:
 
 مدیریت روابط‌عمومی در توکا فولاد چه وظایفی بر عهده دارد؟


 شکل‌گیری واحد روابط‌عمومی و تعریف وظایف و مأموریت‌های آن در گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد، طی یک دهۀ گذشته، دستخوش تغییرات و تحولات متعددی بوده است؛ بااین‌حال از سال ۱۴۰۱ و پس از تدوین برنامه جامع تحول‌آفرین و تعالی روابط‌عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد و تصویب و ابلاغ آن توسط مدیریت محترم عامل گروه – جناب آقای دکتر سبزواری، این روابط‌عمومی وارد دوران تازه و جدیدی از مأموریت‌های خود شد که در نوع خود بسیار قابل‌توجه و کم‌نظیر است.


اگر قرار باشد وظایف و مأموریت‌های روابط‌عمومی توکا فولاد در دورۀ جدید را در یک عبارت خلاصه کنم، باید بگویم «مدیریت خوشنامی برند و سازمان». این دقیق‌ترین، مختصرترین و درعین‌حال کامل‌ترین خوانش از مأموریت و شرح وظایف روابط‌عمومی جدید توکا فولاد است که بالغ‌بر دو سال گذشته بر فرایندهای کاری این واحد در روابط‌عمومی هلدینگ و شرکت‌های آن جاری شده است.


واقعیت این است که «شهرت» مهم‌ترین سرمایه و دارایی یک سازمان است! ممکن است به‌دست‌آوردن آن ۲۰ سال به طول انجامد و ازدست‌دادن آن تنها در چند لحظه اتفاق افتد! چنین سرمایۀ ارزشمند و دارایی گران‌بهایی، نیازمند محافظت و پاسداری است. مهندسی رضایت برای ایجاد یک جو مطلوب، طراحی نقشۀ ارتباطی کامل و جامعی که تصاویر موفقیت سازمان را به‌درستی و دقت به بیرون منعکس کند و اساساً هر روش دیگری که شهرت سازمان ما را حفظ و ارتقا دهد در صدر وظایف روابط‌عمومی توکا فولاد به شمار می‌آید.


مدیریت خوشنامی برند و سازمان نتیجۀ نهایی مجموعه‌ای از اقدامات است که در حوزۀ درون‌سازمانی شامل ارتقای فرهنگ‌سازمانی، تکریم سرمایه‌های انسانی، فضاسازی داخلی و محیطی و در حوزه برون‌سازمانی شامل ارتباط هدفمند با رسانه‌ها، توسعۀ ارتباطات با ذی‌نفعان، جریان‌سازی و راه‌اندازی کمپین‌های رسانه‌ای، تبلیغات و برندینگ سازمانی، افکارسنجی و پایش نظرات عمومی، ایفای نقش سخنگویی سازمان و مدیریت رسانه‌ای بحران‌ها، مدیریت روابط بین‌الملل شرکت، تولید محتوای صوتی، تصویری و مستندسازی، سیاست‌گذاری و تنظیم نحوۀ مدیریت درگاه‌ها و نقاط ارتباطی (Touchpoints) ذی‌نفعان، مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)، مدیریت اجرایی رویدادها، مجامع، نمایشگاه‌ها، تشریفات و چاپ و انتشارات است.

باتوجه‌به اشاره‌ای که به برنامه جامع تحول‌آفرین و تعالی روابط‌عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد داشتید، کمی در خصوص این برنامه توضیح می‌دهید؟


در این برنامه یک‌سری رویکردهای تحول‌آفرین برای روابط‌عمومی توکا فولاد تعریف شده است که ازجملۀ آنها گذار از روابط‌عمومی سنتی، منفعل و یکسویه به روابط‌عمومی مدرن، کنشگر و مخاطب‌محور است که ما اجرای این رویکرد تحول‌آفرین را از بازتعریف مأموریت خود آغاز کردیم.
 

همچنین تعریف «زیست‌بوم ارتباطی گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد»، تدوین «شبکۀ ذی‌نفعان» و تدوین «نقشه جامع ارتباطی توکا فولاد» برای توسعۀ ارتباطات این هلدینگ، ارتقای جایگاه روابط‌عمومی از وضعیت سابق به روابط‌عمومی سیاست‌گذار و هلدینگی و هم‌زمان، اجرای سیاست یکپارچه‌سازی استانداردها در روابط‌عمومی شرکت‌های توکا فولاد و برنامه‌ریزی برای افزایش بازیگری و نقش‌آفرینی شرکت در سطوح شهری، استانی و ملی از دیگر رویکردهای تحول‌آفرین این برنامه بوده است.

به نظر شما روابط‌عمومی در صنایع، ازجمله در صنعت فولاد و به‌ویژه در کسب‌وکار اصلی توکا فولاد دقیقاً چه نقش و جایگاهی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، روابط‌عمومی معمار و پاسدار مهم‌ترین دارایی و سرمایه یک شرکت – یعنی شهرت آن شرکت است. روابط‌عمومی، معمار تصویری است که از یک سازمان به بیرون منعکس می‌شود. فراموش نکنیم که شهرت و ارزش معنوی برند، امروزه از چنان جایگاهی برخوردار شده است که اغلب در ترازنامه شرکت‌ها، از آن به‌عنوان دارایی نامشهود و ذیل ارزش برند یاد می‌کنند. این بدین معناست که درک مشتریان از شرکت، تعیین می‌کند که برند چقدر ارزش داشته باشد و در برخی موارد می‌تواند از دارایی‌های ملموس شرکت ارزشمندتر باشد. برخلاف باور رایج، شهرت و خوش‌نامی با خرید تعداد آگهی بیشتر حاصل نمی‌شود! به‌طورکلی تبلیغات پولی هرگز به‌اندازه جریان‌سازی رسانه‌ای که با اجرای راهبُرد دقیق توسط متخصصان روابط‌عمومی انجام می‌شود مؤثر نیست.

از سوی دیگر، روابط‌عمومی، سپری تزلزل‌ناپذیر در قبال بحران‌های فراروی شرکت محسوب می‌شود. در مواقع بحرانی یا موقعیت‌های چالشی، روابط‌عمومی به‌عنوان سپری خدشه‌ناپذیر می‌ایستد و از اعتبار برند و سازمان محافظت می‌کند. روابط‌عمومی با رسیدگی سریع به نگرانی‌ها، برقراری ارتباطات گسترده و شفاف و نشان‌دادن تعهد سازمان به حل مشکل و شفافیت، به کاهش آسیب‌های احتمالی و ازدست‌ندادن سرمایۀ اجتماعی شرکت نزد ذی‌نفعان خود کمک به سزا و کم‌نظیری می‌کند.

ما هر روز صبح که به سر کار می‌آییم، با این احتمالِ جدی مواجهیم که بحران‌هایی به طور ناگهانی رخ دهند و شهرتی را که به‌سختی به دست آورده بودیم، تهدید کرده و سازمان ما را در آشفتگی فروببرند. نکتۀ حائز اهمیت آن است که اگر از قبل بحران، یک تیم روابط‌عمومی جاافتاده و فعال نداشته باشیم در زمان وقوع بحران کار خاصی نمی‌شود کرد.
روابط‌عمومی همچنین نقش ویژه‌ای در جلب‌اعتماد و وفاداری ذی‌نفعان و کسب مطلوبیت بیشتر دارد. پوشش رسانه‌ای مثبت با نمایش دستاوردها، نوآوری‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت، اعتماد و وفاداری مشتریان را افزایش می‌دهد و درعین‌حال سرمایه‌گذاران و شرکای بالقوه‌ای را که کسب‌وکار شرکت را معتبر و موفق می‌یابند، جذب می‌کند. از این منظر، حرف گزافی نزده‌ایم اگر بگوییم روابط‌عمومی، کاتالیزور گسترش تجارت و جلب مشتری بیشتر و جذب شرکای راهبُردی برای کسب‌وکارهای صنعتی نیز خواهد بود.

همچنین لازم است به این نکته هم اشاره کنم که روابط‌عمومی جدا از نقشی که بر ذی‌نفعان برون‌سازمانی دارد، در درون سازمان نیز با ابتکارات و ترویج ارتباطات داخلی و فرهنگ کاری مثبت می‌تواند موجب تقویت رضایت شغلی کارکنان و افزایش تعلق سازمانی آن‌ها شده و باتوجه‌به این‌که هر یک از کارکنان نقشی به‌مثابه «سفیر برند و سازمان» دارند، برند کارفرمایی شرکت را نیز ارتقا دهد.

شاید آخرین نکتۀ قابل‌ذکر در پاسخ به سؤال شما نقشی باشد که روابط‌عمومی در کسب جایگاه رهبری فکری برای مدیران خود در اکوسیستم آن کسب‌وکار ایفا می‌کند. روابط‌عمومی از نزدیک با چهره‌های کلیدی سازمان خودکار می‌کند؛ تخصص آن‌ها را نمایان می‌سازد و آن‌ها را برای تبدیل‌شدن به تأثیرگذاران صنعت راهنمایی می‌کند. روابط‌عمومی از طریق برقراری ارتباطات راهبُردی در بزنگاه‌ها و فرصت‌های ناب، مدیران سازمان خود را در قالب یک مشاور قابل‌اعتماد و حتی یک رهبر فکری در سطح کل اکوسیستم آن سازمان معرفی می‌کند. با ذکر این نکات، احتمالاً نقش و جایگاه روابط‌عمومی در صنعت و ازجمله در گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد واضح و روشن‌تر شده باشد.

یکی از نکات تحسین‌برانگیز و قابل‌توجه تحولات روابط‌عمومی توکا فولاد، نمایش روزانۀ تصاویری از کارگران شرکت‌های هلدینگ توکا فولاد در رسانه‌های رسمی آن روابط‌عمومی است. لطفاً کمی هم در مورد انگیزۀ شما و منشأ این تصمیم توضیح دهید؟

بدنه کارگری و کارگران شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد بخش اعظم سرمایه‌های انسانی این هلدینگ را تشکیل می‌دهند که در کنار کارمندان و مدیران شرکت‌ها، نقش ویژه‌ای در پیشبرد اهداف تولید و توسعه ایفا می‌کنند. بااین‌حال متأسفانه در سالیان گذشته توجه رسانه‌ای مطلوبی به این قشر دوست‌داشتنی و زحمت‌کش نشده بود؛ لذا یکی از خطوط اصلی سیاست‌های رسانه‌ای روابط‌عمومی توکا فولاد «نمایش سیمای کارگری» و به میدان دید آوردن این عزیزان بوده است. این مسئله درعین‌حال، تلاشی است برای ترمیم و تقویت بخشی از سرمایۀ اجتماعی توکا فولاد و فرصتی است برای نمایش ابعاد، عظمت و تنوع فعالیت‌های این هلدینگ در زنجیرۀ گسترده‌ای از سنگ تا رنگ.

از سوی دیگر، یکی از تأکیدهای همیشگی مدیرعامل محترم گروه – جناب آقای دکتر سبزواری بر تبدیل نمودن رسانه‌های رسمی توکا فولاد به آیینۀ تمام‌نمای هویت جمعی و گروهی این هلدینگ بوده است. ایشان تقریباً در هر جلسه بر این مسئله تأکید دارند که رسانه‌های توکا فولاد نباید منحصر به اطلاع‌رسانی از جمع محدود و متمرکزی در ستاد هلدینگ باشند؛ بلکه باید نمایانگر جامعی از همه ظرفیت‌ها و تلاش‌ها در سطح گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد باشد.

روابط‌عمومی توکا فولاد چه برنامه‌هایی برای سال ۱۴۰۳ خود در دست اجرا خواهد داشت؟


روابط‌عمومی توکا فولاد در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، اقدام به تعریف برخی پروژه‌های زیرساختی خود همچون برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، ارتقای زیرساخت‌های رسانه‌ای توکا فولاد ازجمله طراحی و رونمایی از نسخۀ جدید وبگاه سازمانی توکا فولاد، راه‌اندازی کانال اطلاع‌رسانی رسمی در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف و یکپارچه‌سازی آیدی آنها، راه‌اندازی سامانه ارتباط مستقیم با مدیرعامل گروه، راه‌اندازی پیام‌گیر تلفنی ۲۴ ساعته روابط‌عمومی و سامانۀ دریافت نظرات، همچنین ری‌برندینگ و بازتعریف هویت بصری توکا فولاد، راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید اطلاع‌رسانی از قبیل «توکا پلاس» و «توکاتیم»، انعقاد تفاهم‌نامه با رسانه‌ها، طراحی کاتالوگ هوشمند و دیجیتال، تهیۀ بانک جامع سؤالات پرتکرار (FAQ) در مورد توکا فولاد و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا در مورد آنها و راهبری و سازماندهی روابط‌عمومی شرکت‌های زیرمجموعه نمود.


در ابتدای سال جاری، برنامه روابط‌عمومی در سال ۱۴۰۳ شامل ۴۸ برنامه و پروژۀ مهم در ۱۱ سرفصل تدوین و به مدیریت محترم عامل توکا فولاد تقدیم شد که با موافقت ایشان به‌زودی ذی‌نفعان و دنبال‌کنندگان ارجمند، شاهد اقدامات بزرگ و نوآورانه در روابط‌عمومی توکا فولاد خواهند بود.

برنامۀ سال ۱۴۰۳ روابط‌عمومی توکا فولاد عمدتاً در راستای «اصلاح ساختار روابط‌عمومی هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه»، «فرایندمحور شدن گردش کارهای روابط‌عمومی»، «توسعۀ عمق و ضریب نفوذ اطلاع‌رسانی‌ها به ذی‌نفعان»، «افزایش تولیدات محتوایی ادواری با هویت‌های جدید»، «آغاز پروژۀ تاریخ شفاهی توکا فولاد»، «تقویت هویت جمعی در سطح گروه»، «برگزاری رویدادهای فرهنگی و خانوادگی در سطح گروه»، «توسعۀ ارتباطات»، «انعقاد قرارداد با سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» و… خواهد بود که با حمایت‌های مدیرعامل محترم گروه، معاونین و سایر مدیران محترم هلدینگ و نیز مدیران محترم عامل و مسئولان محترم روابط‌عمومی شرکت‌های توکا فولاد و همه کارکنان و کارگران خانوادۀ بزرگ توکا فولاد در چهارگوشۀ ایران پهناور محقق خواهد شد.
 
 

انتهای پیام/

 

 


 

 

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

 

https://telegram.me/sharaPR