مدیریت استراتژیک روابط‌عمومی‌ صنعتی

دکتر احمد یحیایی ایله‌ای – تدوین الگوهای تخصصی روابط‌عمومی‌ صنعتی می تواند بخش قابل اعتنایی از مشکلات را کاهش داده و یا از ایجاد مشکلات و بحران‌ها پیشگیری کند و از این روی بر کارگزاران و مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌ در بخش صنعت یک مسئولیت مستندسازی تجارب مفید است تا دیگران از خدمات مفیدی که انجام شده است بهره کافی ببرند.

مقدمه


آغاز به کار روابط‌عمومی‌ در راه آهن آمریکا و صنعت نفت ایران بر این گفته صحه می گذارد که اساساً صنعت، خاستگاه اولیه روابط‌عمومی مدرن در جهان و همچنین در ایران بوده است.


همچنین با توسعه و گوناگونی روزافزون فعالیت‌های روابط‌عمومی‌ در موسسات و سازمانها، تخصصی شدن اقدامات روابط‌عمومی‌ الزامی شده بطوری که در کشورهای پیشرفته در جهت بهره مندی از توانایی و ظرفیت روابط‌عمومی‌ دانشگاه ها و بالطبع آن سازمان ها رویکرد تخصصی کردن روابط‌عمومی‌ را پیشه کرده اند. تخصصی کردن روابط‌عمومی‌ در بخش های صنعتی، خدماتی، تجاری، ورزشی، بیمارستانی و …


لازم است اشاره شود که بخش بزرگ روابط‌عمومی‌ کشور و بالطبع هزینه های روابط‌عمومی‌ کشور در بخش روابط‌عمومی‌ صنعتی اتفاق می افتد و لازم است روابط‌عمومی‌ ها با توسعه رویکرد تحقیقی، علمی و آموزشی با بهره گیری از مشاوران حرفه ای تلاش کنند تا الگوهای تخصصی برای روابط‌عمومی‌ طراحی و تدوین گردد زیرا غیر تخصصی عمل کردن کارایی، روابط‌عمومی‌ ها را کاهش می دهد.


تدوین الگوهای تخصصی روابط‌عمومی‌ صنعتی می تواند بخش قابل اعتنایی از مشکلات را کاهش داده و یا از ایجاد مشکلات و بحران‌ها پیشگیری کند و از این روی بر کارگزاران و مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌ در بخش صنعت یک مسئولیت مستندسازی تجارب مفید است تا دیگران از خدمات مفیدی که انجام شده است بهره کافی ببرند.


در این زمینه همچنین دانشگاه ها و NGO های روابط‌عمومی‌ بایستی تلاش کنند تا راهکار مناسب برای تدوین این الگوها را بیابند و با حمایت روابط‌عمومی‌ های صنایع بزرگ بتوانند نسبت به طراحی مدل های بومی و تخصصی گامی بردارند.

راهبردهای ارتباطی روابط‌عمومی‌ صنعتی


1. انسانی کردن صنعت تلطیف فضاهای صنعتی
2. ترویج ارزش های صنعت
3. مدیریت شایعات و دغدغه های کارگری
4. غنی سازی اوقات فراغت خانواده کارکنان
5. مدیریت ارتباطات آنلاین ذی نفعان سازمان
6. مدیریت اثربخش بازدیدهای صنعتی
7. مدبریت مسئولیت اجتماعی ماندگار

روابط‌عمومی‌ صنعتی آرمانی


برای رسیدن به یک روابط‌عمومی‌ صنعتی آرمانی که بتواند در جایگاه یک روابط‌عمومی‌ توسعه بخش یاریگر صنعت باشد بایستی قدامات زیر انجام پذیرد:


1. بایستی مدیران صنعت به روابط‌عمومی‌ به عنوان یک بخش استراتژیک توجه کنند و در انتخاب مدیران روابط‌عمومی‌ به عنوان یک مشاوره و تحلیل گر هوشیار توجه داشته باشند.
2. مدیران روابط‌عمومی‌ صنعتی بایستی مسئولیت اجتماعی را محور تمامی فعالیت های ارتباطی صنعت قرار دهند و به عنوان راهبرد اصلی ارتباطات برون سازمانی مورد توجه قرار دهند.
3. روابط‌عمومی‌ بایستی تلاش کند تا در درون صنعت، فضای خشک صنعتی را تلطیف کرده و شادابی را برای سازمان به ارمغان بیاورد.
4. روابط‌عمومی‌ بایستی صنعت را در ارتقای فرهنگ سازمانی کمک کند و مروج ارزشهای کار و سخت کوشی و خلاقیت در فضای صنعتی باشد.