شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| نوآوریهای تکنولوژی، بدون شک فرصتهای جدید بسیاری در حوزههای مختلف ایجاد نموده است. یکی از عالیترین نمونههای نوآوری در تکنولوژی، متاورس است که در اصل برای تغییر نحوه ارتباط ما با یکدیگر و استفاده از خدمات پلتفرمهای دیجیتال طراحی شده است.
به طور کلی، متاورس یک دنیای سهبعدی مشترک، پایدار و باز است که در آن افراد میتوانند توسط آواتارهای دیجیتال با یکدیگر تعامل داشته باشند و فضاهای مجازی متنوعی را کاوش کنند. البته در نظر داشته باشید، متاورس چیزی فراتر از یک نسخه سهبعدی از اینترنت است و کاربردهای متنوعی دارد. کاربردهای متاورس در تبلیغات، از مهمترین اولویت شرکتهایی بوده که به دنبال راههای جدید استفاده از متاورس به نفع خود هستند.
درست است که پتانسیل دنیای سهبعدی برای بازاریابی بسیار بالاست، اما از طرفی دیگر، منطقی است در مورد وسعت دامنه تبلیغات متاورس و اینکه آیا در آینده به پدیدهای با ارزش تبدیل خواهد شد یا خیر شکوشبهه داشته باشیم.
آیا شرکتها آمادهاند تا از متاورس به عنوان ابزار بازاریابی برند خود برای مشتریان هدفشان، استفاده کنند؟
شما میتوانید پاسخ این سوال را با تأمل در فرصتهای بالقوه تبلیغات در متاورس بیابید.
در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تمام موارد استفاده متاورس در تبلیغات را که برای شرکتهای مدرن ارزشآفرینی میکند بشناسید و با کمک مثالهای واقعی و ملموس در موارد مختلف، دورنمای استفاده از متاورس در بازاریابی را ارزیابی کنید.
مطالب صفحه
اهمیت متاورس برای بازاریابی
متاورس چگونه با تبلیغات سازگار است؟
همیشه فعال بودن
اجرای بیدرنگ یا real-time
بدون محدودیت
اقتصاد خالق
محتوای ساخت کاربر
فرصتهای تبلیغات در متاورس
املاک و شخصیتهای مجازی برند
پیشنهادات دیجیتال برای آواتارها
رویدادهای زنده تعاملی
اختصاصی و متنوع
سخن آخر
اهمیت متاورس برای بازاریابی
اگر می خواهید پاسخی برای سوال ” متاورس چگونه بر بازاریابی تاثیر می گذارد ” بیابید، ابتدا باید بدانید که چگونه متاورس با بازاریابی مطابقت دارد. اول از همه، آگاه باشید که متاورس، بیش از یک دنیای مجازی موازی با چندین فضای به هم پیوسته است. مردم میتوانند وارد متاورس شوند و به عنوان آواتار دیجیتال در آن حضور داشته باشند. فعالیتهای متاورس شامل خرید، تجارت داراییها، معاشرت و ایجاد تجربیات مشترک و ایجاد اشیا است.
اگرچه چند سالی مانده تا متاورس کاملاً عملیاتی شود، اما بعد از آن، متاورس ترکیبی از تکنولوژیهای متعدد از جمله آواتارهای سهبعدی، واقعیت افزوده (AR) ، واقعیت مجازی (VR) و ابزار های دیداری و شنیداری ارائه خواهد داد.
شما می توانید چند نمونه از متاورس را در بازی های آنلاین مانند Fortnite، Minecraft، Animal Crossing و Roblox بیابید. موارد محبوب دیگر مانند Decentraland و Sandbox نیز نمونههای حیاتی برای آینده متاورس هستند.
متاورس چگونه با تبلیغات سازگار است؟
تا اینجای مقاله متوجه شدیم که متاورس در حال حاضر بازیهای زیادی دارد و ممکن است در آینده بازیهای بیشتری نیز اضافه کند. اما چگونه اضافه شدن این بازیها به بازاریابی کمک میکند؟
برای یافتن پاسخ این سوال، باید در مورد ویژگیهای اساسی متاورس که زیربنایی ایدهآل برای بازاریابی فراهم میکند، فکر کنید. در حقیقت، ویژگیهای متاورس نشان میدهد که چیزی فراتر از یک پارک مجازی است.
ویژگیهای شاخص متاورس که در ادامه آمده است، میتواند نشان دهد که چرا تبلیغات در متاورس فرصتی بیبدیل خواهد بود:
همیشه فعال بودن
متاورس همیشه فعال است. این محیط پایدار، وقتی از پلتفرم خارج میشوید نیز متوقف نمیشود. تمامی فعالیت ها در این پلتفرم به طور نامحدود ادامه دارد.
همچنین بخوانید: پنج کاربرد متاورس
اجرای بیدرنگ یا real-time
متاورس با زمان دنیای واقعی هماهنگ میشود و در نتیجه کانالی مستقیم برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف ارائه میدهد.
بدون محدودیت
یکی از نکات برجسته در نمونههای تبلیغاتی متاورس، اطمینان از آزادی کامل است. شرکتکنندگان محدود نیستند و میتوانند بسیاری از فضاهای مجازی دیگر را در متاورس کاوش کنند. بنابراین، برندها فرصتی عالی برای تبلیغات در متاورس دارند.
اقتصاد خالق
جهان کاملاً مستقل و متکی به خود متاورس، از ایجاد، مالکیت و تجارت بسیاری از داراییها پشتیبانی می کند. کاربران همچنین میتوانند در ازای مشارکت خود در متاورس فرصت هایی برای دریافت پاداش ایجاد کنند.
محتوای ساخت کاربر
مهمتر از همه، استفاده از متاورس برای تبلیغات، فرصتی بهتر برای ارائه محتوای تولید شده توسط کاربر میدهد. متاورس موقعیتهایی فراتر از فضاهای مجازی در اختیار کاربران میگذارد. آنها میتوانند محتوا و همچنین تجربیاتی برای سایر کاربران ایجاد کنند و برندها می توانند از این جنبه برای گسترش دامنه تبلیغات خود استفاده کنند.
فرصتهای تبلیغات در متاورس
ویژگیهای مختلف متاورس نشان میدهد که انتخاب خوبی برای تبلیغات است.
متاورس همیشه در دسترس ات، بیدرنگ اجرا میشود، اقتصاد را به سوی استقلال و خودکفایی هدایت میکند و مهمتر از همه، کاربر محور است. با این حال، همچنان بسیاری می پرسند ” آیا می توان در متاورس تبلیغ کرد؟ “
پاسخ این سوال، به مفاهیم عملی تبلیغات در متاورس میانجامد. در تئوری، همه چیز متاورس برای بازاریابی برند شما خوب به نظر میرسد. اما از سوی دیگر، ممکن است چگونگی شروع تبلیغات در متاورس و بهترین شیوه آن، برای شما هنوز جای سوال داشته باشد. در اینجا برخی از راههایی که برندها میتوانند متاورس را برای بازاریابی امتحان کنند، آمده است.
املاک و شخصیتهای مجازی برند
بسیاری از برندها، شخصیت ها و زمین های برند ایجاد کردهاند یا خدمات خود را در محیطهای مجازی بازیهای آنلاین بازسازی کردهاند. جالب اینجاست که برندها به جای ایجاد اختلال در تجربه گیمرها، به طور بومی با محیطهای بازی ترکیب شدهاند، مانند دو بازی آنلاین محبوب Fortnite و Animal Crossing که برند خود را ثبت کردهاند.
یکی از نمونههای قابل توجه تبلیغات متاورس، Verizon است. این برند به بازیکنان فرصتی داده تا با آواتارهای بازیکنان NFL ملاقات کنند، زیرا استادیوم Super Bowl را در Fortnite آورده است. برند تیغ زنانه ،Venus، انواع پوست را برای آواتارهای مختلف در Animal Crossing ایجاد کرده است که آنها را به نظر واقعیتر میکند.
نمونه دیگری از یک برند محبوب که از متاورس برای تبلیغات استفاده میکند، Unilever است. برند سس مایونز آن، Hellmann، جزیره خود را در بازی Animal Crossing ایجاد کرد. شما میتوانید به وضوح متوجه شوید که چگونه برندها از املاک و شخصیتهای مجازی برای تبلیغات مخاطبان هدف خود استفاده میکنند.
پیشنهادات دیجیتال برای آواتارها
آواتارها یکی از جنبههای جداییناپذیر متاورس هستند و نقش حیاتی در استفادههای مختلف از متاورس در تبلیغات دارند. حتماً اولین باری که از اینترنت استفاده کردید با آواتارها برخورد کردهاید. آنها نمایانگر مجازی خود فیزیکی ما هستند و میتوانند فرصتی ایدهآل برای برندها باشند تا حضور خود را در متاورس محسوس کنند.
برندها میتوانند همتایان مجازی تقریباً هر محصولی را که در دنیای واقعی فروخته میشود بفروشند و از متاورس برای تبلیغات استفاده کنند. گوچی یکی از برترین برندهایی بوده است که با انتشار مجموعه دیجیتالی از لباسهای امضا شده خود در Roblox، از این روند بیشترین بهره را ببرد. گوچی با سازندگان آواتار Zepeto و Genies، دراپلیکیشن خود همکاری کرده است. بسیاری از برندهای لوکس برجسته دیگر مانند Balenciaga و Louis Vuitton در حال توسعه داراییهای دیجیتال خود برای فروش در درون بازی هستند. علاوه بر این، آنها همراه با ارائه مجموعههای نسخه محدود NFT، دنیای درون بازی خود را نیز ایجاد میکنند.
نمونههایی از برندهای سطح بالا که به دنبال فرصتهای تبلیغاتی در متاورس هستند، پاسخ محکمی به این موضوع میدهند که «آیا میتوانید در متاورس تبلیغ کنید؟». بدون هیچ شکی در آینده، ممکن است شاهد این باشیم که برندها، مجموعههای جدید خود را به صورت مجازی قبل از انتشار واقعی، بر مشتریان عرضه کنند. میتوان به وضوح متوجه مزیت بالای استفاده از آواتارها به عنوان ابزاری برای متقاعد ساختن مشتریان به امتحان محصولات شد.
ویدادهای زنده تعاملی
مورد بزرگ بعدی که فرصتهایی برای بازاریابی در متاورس ایجاد میکند رویدادها هستند. رویدادهای بزرگ زنده تعاملی یا MILEها از یک شبیه سازی واحد برای گرد هم آوردن بسیاری از کاربران در یک پلتفرم یکتا استفاده میکنند. MILEها میتوانند یک رویداد یا یک بازی در زمان واقعی باشند که امکان تعامل با مخاطبان زیادی را ارائه میدهند.
یکی دیگر از مواردی که نشان میدهد چگونه متاورس بر بازاریابی تاثیر می گذارد، رویدادها هستند که اتفاقاً تجربه چند نمونه موفق را نیز پشت سر گذاشته اند. تراویس اسکات خواننده رپ آمریکایی یک کنسرت زنده در Fortnite با تقریبا 12.3 میلیون مخاطب گیمر اجرا کرد. برند معروف مد، Balenciaga نیز مجموعه پاییز 2021 خود را در یک بازی ویدیویی به نام Afterworld بر اساس موتور Unreal Engine در Epic Games رونمایی کرد.
اختصاصی و متنوع
در نهایت، مهمترین عامل ایجاد کننده فرصت تبلیغات در متاورس، اختصاصی بودن و تنوع آنهاست.
تقریباً ۷۱ درصد از مصرفکنندگان بر این عقیدهاند که برندها باید تنوع را در تبلیغات آنلاین خود در نظر بگیرند. در عین حال، تقریباً ۵۴٪ از مصرف کنندگان عدم ارائه مناسب و توضیحات کامل را در تبلیغات آنلاین احساس میکنند. متاورس به برندها اجازه میدهد تا با ایجاد تجربیات برای کاربران، چنین موانعی را بشکنند. برندها میتوانند به صورت بومی وارد تجارب فرا وجهی کاربران شوند و از این طریق به آنها احساس مشارکت دهند. به عنوان مثال، مصرفکنندگان با پوشیدن یک مجموعه لباس جدید، به جای دیدن یک تبلیغ آنلاین و دیدن یک سلبریتی که آنها را پوشیده است، هیجان زده خواهند شد.
نمونههای تجربیات AR در رسانههای اجتماعی، پتانسیل استفاده از متاورس برای تبلیغات در آینده را نشان میدهد. برای برندها نیز مهم است که در استفاده از فرصتهای تبلیغاتی متاورس پیشرو باشند.
سخن آخر
متاورس مسیر بازاریابی نوآورانهای را برای برندهای سراسر جهان ارائه میدهد. در متاورس همزمان با اینکه کاربران با یکدیگر تعامل و معاشرت و تجارت میکنند، برندها میتوانند فرصت دستیابی به مشتریان به روشی ارگانیک را پیدا کنند. اگرچه بسیاری از پلتفرمهای موجود نقشی حیاتی در ایجاد فرصتهای تبلیغاتی دارند، متاورس هنوز در حال تکامل است.
هر روش یا تکنولوژی بازاریابی جدید با چالشهایی همراه است. برای تازهواردان، متاورس کاملاً عملیاتی نیست. بنابراین، شما باید با احتیاط زیادی تبلیغاتتان را در متاورس شروع کنید. یادگیری متاورس و تغییرات تکنولوژی مورد نیاز جهت انطباق برندها با بازاریابی در متاورس، میتواند چالشهایی ایجاد کند. قبل از شروع بازاریابی در متاورس، تحقیقات خود را در مورد قابلیتهای مرتبط با آن آغاز کنید. میتوانید تحقیقات خود را از مقاله ۵ کاربرد متاورس شروع کنید.
منبع: cryptofars
نظر بدهید