شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| تشخیص تمایز بین مانیتورینگ رسانههای اجتماعی از یک سو و تجزیه و تحلیل آنچه که در مورد شما گفته شده است از سوی دیگر، مهم است. هدف از انجام آنها با هم، آن است که بینش عملی به منظور کمک به اطلاع از استراتژی ارتباطی شما به دست آید.
یک تعریف ساده از مانیتورینگ رسانههای اجتماعی این است: تشخیص زمان و مکانی که برند شما در وب ذکر شده است. در مقابل یک تعریف ساده از تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی این است: توانایی درک آن چه که در مورد برند شما گفته میشود، از جمله تکرارِ آمدنِ نام برند (mention)، دسترسی به ذکر شدنِ نام (mention)، تاثیر این منابع و احساسات حس شده نسبت به برند.
مانیتورینگ در سادهترین شکل خود، هم هنر است و هم علم. برای بسیاری از متخصصان روابطعمومی، مانیتورینگ اولین بار به واسطه قابلیت تنظیم هشدارهای گوگل ، پنج یا شش سال پیش به محبوبیت رسید. در حال حاضر، دهها ابزار، هم از نوع رایگان و هم در ازای پرداخت هزینه، وجود دارد که میتواند متخصصان روابطعمومی را قادر به ردیابی و کنترل برندهای خود به صورت آنلاین، نزدیک به زمان واقعی، نماید (برای مشاهده فهرستی از ارائهدهندگان به بخش 5 مراجعه کنید).
مانیتورینگ رسانههای اجتماعی از برند شما، میتواند تنها بر روی کانالهای رسانههای اجتماعی مهم و قدیمی مانند توییتر، فیسبوک یا یوتیوب متمرکز باشد، یا آن که میتواند شامل ذکرِ نام برند شما در سرتاسر محیط وب از جمله بوردهای مباحثه، موضوعات در فرومها، بلاگها یا بخش نظراتِ سایتهای خبری اینترنتی، مانند میل آنلاین یا گاردین آنلاین باشد.
بیشترِ ابزارهای مانیتورینگ از کلمات کلیدی یا دنبالهای از کلمات به منظور اسکن فیدهای RSS یا بررسی هزاران وبسایت به دنبال موارد همسان، استفاده مینمایند. در حالی که آنها از ابزارهای فنآوری پیچیدهای مانند عنکبوتهای وب سفارشی ساخته شده و موتورهای جستجو، استفاده میکنند، هدف نهایی مانیتورینگ رسانههای اجتماعی، کشفِ تمامی محتوای مربوط به یک سازمان، برند یا موضوعات خاص در موقع خود، میباشد.
ادامه مطلب
را لطفا در راهنمای مانیتورینگ رسانههای اجتماعی مطالعه بفرمایید
|
نظر بدهید