لزوم یادگیری ارتباطات انسانی

از: دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات – این نکته بسیار مهمی است که ما برای موفقیت در مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی خود حتما نیازمند آموزش و کسب مهارت در زمینه روابط عمومی و برقراری ارتباطات انسانی هستیم. بسیاری از تضادها و تعارضات و درگیری‌های ما با دیگران ناشی از نداشتن مهارت‌های ارتباطی و عدم توانایی در درست حرف زدن و حرف درست زدن ( فن بیان ) می باشد.

معمولا دانشجویان رشته های روابط عمومی؛ روزنامه نگاری و مطالعات ارتباطی؛ در ترم اول دانشگاه؛ سه درس مهم را باید بگذرانند:


مبانی ارتباطات انسانی
مبانی جامعه شناسی
مبانی روانشناسی


این نکته بسیار مهمی است که ما برای موفقیت در مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی خود حتما نیازمند آموزش و کسب مهارت در زمینه روابط عمومی و برقراری ارتباطات انسانی هستیم. بسیاری از تضادها و تعارضات و درگیری‌های ما با دیگران ناشی از نداشتن مهارت‌های ارتباطی و عدم توانایی در درست حرف زدن و حرف درست زدن ( فن بیان ) می باشد.

 

متاسفانه این امر در خانواده؛ مدرسه؛ مسجد؛ صدا و سیما و دانشگاه و… به مقدار لازم و کافی به فرزندان مان و عموم مردم آموزش داده نمی‌شود. ماحصل ندانستن مهارت‌های ارتباطی و روابط عمومی همانا شکست در مذاکرات؛ شکست در بیزینس؛ شکست در ازدواج؛ شلوغی دادگاه ها و کلانتری‌ها و در مجموع آسیب دیدن شدید سرمایه انسانی و اجتماعی یک کشور می باشد.

 

قاعدتا در بحث اصول و فنون برقراری ارتباطات انسانی بایستی زبان بدن؛ پروتکلهای تشریفاتی؛ سواد رسانه ای؛ فن بیان و سخنوری و… را بیاموزیم تا در ارتباطات؛ تعاملات و مناسبات فردی و اجتماعی مجهز باشیم. یکی از منابع مهم درسی و مرجع برای آموزش؛ پژوهش و مطالعه و یادگیری ارتباطات انسانی؛ کتاب آسمانی ما قرآن کریم است که اساسا کتاب هدایت و سعادت بشر می باشد.

 

اگر به ارتباطات و گفتگوها و روابط فی مابین خداوند؛ شخصیت‌های مختلف نظیر پیامبران الهی؛ رهبران جوامع و اقوام؛ مردم؛ شیطان؛ فرشتگان و… نگاه کنیم؛ ملاحظه می‌شود که چه منبع ارزشمند درسی و تربیتی در این کتاب که معجزه پیامبر اکرم (ص) می باشد وجود دارد که می‌تواند در موفقیت ارتباطی ما بسیار نقش آفرین باشد. مثال‌های فراوان ارتباطی و نحوه برخورد با اطرافیان در قرآن وجود دارد که خوب است با مطالعه عالمانه و محققانه از آنها بهره گرفته و سرمشق فعالیت‌های اداری و کاری خویش قرار دهیم.