شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– «عدد2 فقط نشان دهنده گروه است اما عدد 3 نشان دهنده توده ای از مردم می باشد.» جمله ای آشنا در ادبیات غربی است. به نظر می رسد این جمله صحیح باشد. چند سال قبل وقتی دختر 12 ساله مان را (که فقط یک بچه بود) به نزدیک ساحل برای تعطیلات برده بودیم دو نفر از دوستان مدرسه اش نیز همراه ما آمدند تا برای چند هفته بمانند. در آنجا من دریافتم که عدد 3 یکی از آن اعداد بسیار زیاد است. در زمان های مختلف بچه ها «دو نفر علیه یک نفر» با هم به زور آزمایی می پرداختند. آنجا برای من درس بزرگی بود. شما نیز احتمالا مشابه این داستان را در زندگی تان تجربه کرده اید.
از دیگر سوی، عدد 3، عددی جادویی در مفاهیم انسانی به ویژه در ارتباطات بصری است. مردم می توانند سه چیز را بسیار بهتر از چهار چیز تشخیص دهند. شما احتمالا می توانید موقعیت هایی را که می خواسته اید سه چیز را به خاطر بسپارید، به راحتی به یاد بیاورید، اما برای یادآوری چهارمی قدری مشکل دارید. داشتن دو مورد نیز محدود کننده است. عدد سه جادویی است.
مغز به مراتب راحت تر با عدد سه ارتباط برقرار می کند و آن را به خاطر می سپارد- عناصر، رنگ ها و فونت ها- در عناصر بصری راحت تر درک می شوند. اما هنگامی که این موارد به چهار عدد گسترش می یابد، مغز دچار اشتباه می شود.
شما احتمالا می توانید موقعیت هایی را در روزگار جوانی تان که بر پایه سه بوده است به راحتی به خاطر بیاورید. برای مثال: ABC، 1، 2،3، سه موش کور، سه نقابدار، سه تفنگدار و … . شاید این ذاتی باشد، اما افرادی که در مورد این مفهوم آموزش دیده اند دریافته اند که سه عددی قدرتمند است.
متخصص بازاریابی اینترنتی، شان دسوزا، این حقیقت را به رسمیت می شناسد. وی می گوید مواد بصری باید حداکثر سه ویژگی داشته باشد: عناصر، فونت ها، و رنگ ها. بسیاری از طراحان گرافیکی این موضوع را رعایت می کنند اما سایرین اشتباه های بزرگی مرتکب می شوند، چرا که آنها سعی می کنند طرح خود را با متغیر های زیادی در مواد بازاریابی شان اشباع کنند.
اگر شما به بسیاری از طرح های زمینی در تبلیغات و بازاریابی روابط عمومی، نگاه کنید، نیک در می یابید که جنبه های زیادی در طراحی پیدا خواهید کرد. یکی از بزرگترین اشتباهات استفاده از فونت های زیاد و اندازه های متفاوت آنها است. آن را ساده و قوی نگاه دارید! حداکثر سه متغیر!
به برندهای معروف جهان نگاه کنید. لوگوی مکدونالد شامل دو عنصر است- نام شرکت و قوس طلایی معروف آن. آنها فقط از یک فونت و از دو رنگ استفاده کرده اند- زرد و سفید یا زرد و سیاه. کوکا کولا تنها از دو فونت و رنگ های ساده استفاده می کند.
اکنون می خواهیم مواد شرکت ها و بازاریابی را بررسی کنیم. بروشورها ، وبسایت، گزارش سالانه و لوگوتان را بررسی کنید. شما از درهم ریختگی طراحی و طرح شگفت زده خواهید شد. اما زیبا کردن آن بسیار آسان است.
همینطور تعداد متغیرهای سایر حوزه ها را بررسی کنید و سعی کنید که آنها را به سه عدد بکاهید. با این کار شما پردازش اطلاعات را در ذهن مخاطبان هدف تان ساده می کنید.
در نتیجه مواد ارتباطی تان را جمع و جور و حرفه ای تر خواهد بود. همچنین مواد با جنبه روانی افراد مطابق بوده و در اعماق ذهن آنها نفوذ خواهد کرد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید