فهم روابط عمومی در چارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی

سخنران دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران – کوشش خواهد شد با آن الگوها، انتظارات معاصر از روابط عمومی برای وارد شدن در یک ارتباط با منافع متقابل و پذیرش مسئولیت در برابر جامعه بزرگ¬تر در قالب یک نظریه فرهنگی تبیین گردد. چارچوب نظری و روش در این مطالعه، نظریات و روش¬های مطرح در مطالعه روابط بینافرهنگی در حیطه نشانه شناسی فرهنگی خواهد بود.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) می دانیم که در جدیدترین فهم ها از روابط عمومی، معنای این نهاد از ارتباطی در حد سخنگو بودن و مدافع بودن، به نوعی پذیرش مسئولیت اجتماعی برای سازمان متبوع خود و کوشش در جهت ایفای این نقشِ مسئولانه تغییر یافته است. بر اساس آخرین تعریف¬ها سه مؤلفه محوری در فهم روابط عمومی وجود دارد که می¬تواند موضوع نوعی تحلیل فرهنگی باشد: مؤلفه خود به مثابه سازمان متبوع (Organization) و دیگر به مثابه عموم (Public)، مؤلف ارتباط (Communication) و مؤلفه سودبری متقابل (Mutual benefit). آنچه بیشتر محصول نگرش های جدید به روابط عمومی است، همین مؤلفه اخیر است که نقش روابط عمومی را از جلب یکسویه سود به نفع سازمان متبوع به سوی پذیرش مسئولیت اجتماعی سازمان، درک این مسئولیت¬ها در فضای ارتباطی و کوشش برای ایفای آن¬ها سوق داده است و همین تحول در نگرش است که روابط عمومی نوین را با مسئولیت اجتماعی بیشتر و بیشتر گره می زند.


اما این که ماهیت فعالیت در روابط عمومی نوعی ارتباط باشد، و این که در این فضای ارتباطی، مانند هر ارتباط دیگری دو طرف گفت وگو وجود داشته باشد، تقریباً در همه تعریف ها از روابط عمومی به نوعی می-گنجد. در مقام تحقق ارتباط، طرفین درگیر از یک سو روابط عمومی به عنوان نهادِ ارتباطیِ سازمان متبوع و از سوی دیگر هر آنچه غیر باشد، به عنوان عموم مطرح است و این مبنای شکل گیری نوعی الگوی خود و دیگر در ارتباط روابط عمومی¬هاست؛ وجود چنین ساختاری، ما را قادر می¬سازد تا از الگوهای خود و دیگر در نشانه شناسی فرهنگی و مدل¬های روابط بینافرهنگی برای مطالعه روابط عمومی استفاده کنیم و آن را در این فضا بومی¬سازی نمایم. این که فرهنگ¬ها چگونه برای تمایز خود از دیگری از رمزگان¬هایی استفاده می-کنند که در پس آن نوعی دفاع از حریم خود و جلب منابع برای خود وجود دارد، به خوبی می¬توان در مطالعه روابط عمومی استفاده گردد؛ در این مقاله کوشش خواهد شد به الگوهای منعطفی در روابط بینافرهنگی پرداخته شود که برای رمزگان دیگری و برای منافع و خواسته¬های دیگری در فضای ارتباطی ارزش قائل است و کوشش خواهد شد با آن الگوها، انتظارات معاصر از روابط عمومی برای وارد شدن در یک ارتباط با منافع متقابل و پذیرش مسئولیت در برابر جامعه بزرگ¬تر در قالب یک نظریه فرهنگی تبیین گردد. چارچوب نظری و روش در این مطالعه، نظریات و روش¬های مطرح در مطالعه روابط بینافرهنگی در حیطه نشانه شناسی فرهنگی خواهد بود.

 

 دکتر احمد پاکتچی استاد دانشگاه امام صادق (ع) در تاریخ 19 مهرماه سال جاری در داوزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران سخنرانی خود را با عنوان رسالت راهبردی روابط عمومی؛ آینده پژوهی مسئولیت اجتماعی ارائه خواهند داد.