
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– اول ببینیم اصلا #فلش #ماب چیست؟ فلش ماب یک پدیده اجتماعی و جدید در رابطه با یک «قرار دسته جمعی هدفمند» به اصطلاح خودجوش است. فلش ماب به گروه شهروندانی گفته میشود که از طریق رسانههای دنیای مجازی (اینترنت، ایمیل و غیره) یا تلفن همراه یا نامه زنجیرهای همدیگر را خبردار کرده و در زمان معینی در مکانهای عمومی برای انجام کارهای شگفتیآور، از جمله اجراء کنسرت یا آواز گروهی فیالبداهه، آب بازی، پرفورمنس یا حتی ایجاد مزاحمت برای مردم دیگر و غیره تجمع میکنند.
شگفتیآور به این خاطر که نه مکان اجراء مناسب برنامه است (مثلا کنسرت یا جنگ بالشها در محل خرید یا بازار ترهبار) و نه اغلب اعضای آن گروه، بجز گروه هستهای، اهل آن هنر هستند.
در بسیاری موارد، طی اجراء برنامه دهها یا صدها شهروند رهگذر به گروه اولیه ملحق میشوند. درصد بزرگی از این شهروندان یکدیگر را نمیشناسند و ارزشی نیز برای آشنا شدن با یکدیگر قائل نمیشوند، مگر بر حسب اتفاق. «فلش ماب» در ابتدا حرکتی بود کاملا غیرسیاسی و برای خوشگذرانی ولی امروزه برخی «گردهمآییها» جنبه سیاسی ویا اقتصادی یا تبلیغاتی به خود گرفتهاند.
#مثال …
فلش ماب برای این کار مناسب است؛ چرا که در آن گروهی از افراد انعطاف پذیر و بی تکلف به یکباره شروع به خواندن، رقصیدن یا نقش بازی کردن در یک فضای شلوغ می کنند. مثلا در یک فضای باز که گروه زیادی از مردم مشغول صرف غذا هستند، یک نفر بر روی صندلی خود قرار میایستد و شروع به خواندن یک شعر شاد می کند و سپس در گوشه ای دیگر یک نفر دیگر به وی ملحق می شود و سپس یک نفر دیگر و دوباره یک نفر دیگر در گوشه ای دیگر و این روند آنچنان ادامه دارد که گروه زیادی یکباره مشغول خواندن و شادی می شوند. حالا فرض کنید این گروه یکباره کت خود را از تن خارج کنند تا لوگو برند شما بر روی تی شرت آنها نمایان شود. نکته اصلی در این نوع تبلیغ یکباره اجرا شدن آن است.
منبع: ibazaryabi
|
نظر بدهید