فقر نرم افزارهای فکری در روابط عمومی ها

فرح ناز مقیمی سارانی- کارشناس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب – همه این تکنولوژی های ارتباطی در واقع کانال های ارتباطی هستند که باید محتوا را از طریق آنها انتقال داد اما اینکه چه محتوایی،چگونه و در چه زمانی به مخاطب برسد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) وبلاگ ها را شاید بتوان نقطه شروع روابط عمومی الکترونیک نام نهاد. از شهریور 1380 که اولین وبلاگ فارسی زبان راه اندازی شد تاکنون که 15 سال از عمر آن می گذرد، فن آوری ها و تکنولوژی های زیادی پا به عرصه ظهور نهادند که دنیای روابط عمومی را دگرگون کردند و ماهیت امر اطلاع رسانی و ارتباط گیری که تا پیش از این از طریق روش های سنتی انجام می گرفت دچار تحولات چشمگیری شد. خلق تکنولوژی های جدید به گونه ای پیش رفت که در مدتی کمتر از 20 سال شاهد گسترش انواع شبکه های اجتماعی در فضای مجازی هستیم و هر فردی به پشتوانه تلفن همراه، مدیریت روابط عمومی کسب و کار خود را به شکلی تاثیر گذار بر عهده دارد.

اگر چه تکنولوژی های نوظهور در ابتدا تغییرات چشمگیری در روابط عمومی های سازمانی در ایران به وجود آورد اما این حرکت ها بصورت مقطعی و کوتاه بود و پس از مدتی تنها به ابزاری لوکس و تزیینی تبدیل شدند. حال سوال اساسی این است که چرا با گسترش هر چه بیشتر تکنولوژی های ارتباطی، آهنگ رشد روابط عمومی در کشورمان کند است و چالش های روابط عمومی و نقش کمرنگ آن در تصمیم گیری ها و مشاوره های راس سازمان در بیشتر نهادها و سازمانها همچنان احساس می شود.


پاسخ شاید در یک جمله نهفته باشد و آن “فقر نرم افزارهای فکری و عدم آشنایی مدیران ارتباط گستر با نظریات علمی در حوزه روابط عمومی و علوم اجتماعی است.”


همه این تکنولوژی های ارتباطی در واقع کانال های ارتباطی هستند که باید محتوا را از طریق آنها انتقال داد اما اینکه چه محتوایی،چگونه و در چه زمانی به مخاطب برسد از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابر این دست اندرکاران روابط عمومی علاوه بر تسلط به مهارتهای حرفه ای روابط عمومی، شناخت علائق و ذائقه مخاطبان و آگاهی از ماموریت سازمان خود باید از نظریات علمی رایج در حوزه روابط عمومی و نحوه بکارگیری آنها در شرایط مختلف نیز آگاهی داشته باشند.


نظریه ها ، فهم روابط بین وقایع و حوادث مختلف را آسان می کنند و از آنها می توان برای توضیح یا پیش بینی نحوه وقوع رویدادها ، حوادث و یا رفتارهای معین بهره جست. به دلیل پیچیدگی روابط اجتماعی به طور کلی این نظریه ها در سه دسته « نظریه های مربوط به روابط عمومی »، «نظریه های شناختی و رفتاری» و «نظریه های موجود در ارتباطات اجتماعی» تقسیم بندی می شوند و ضروری است تا همه مدیران و کارشناسان روابط عمومی نسبت به آنها اشراف داشته باشد زیرا این نظریات در واقع نرم افزارهایی هستند که که بر جریانات علمی معتبر استوار است و زیرساخت های فکری لازم را برای پیشبرد اهداف فراهم می آورد.


هر چند طی یک دهه اخیر انجمن های تخصصی فعال، استادان و فعالان روابط عمومی حرفه ای را دور هم جمع نموده و با برگزاری دوره ها ،همایش ها و سمینارهای متعدد تحول زیادی در پیاده سازی روابط عمومی حرفه ای به وجود آورده اند اما جای خالی دوره های مرتبط با نظریات روابط عمومی و علوم اجتماعی همچنان احساس می شود. موضوعی که شاید پیاده سازی آن فاصله زیاد روابط عمومی های ما را با استانداردهای جهانی اندکی کاهش دهد.


در پایان باید گفت هر چند تگنولوژی های جدید هم پای سایر دنیا وارد کشور می شود اما طیف زیادی از دست اندر کاران و تصمیم سازان ضمن آشنایی با این ابزارها همچنان گرایش های قلبی خود را به شیوه های سنتی حفظ نموده اند و تنها با آموزش است که می توان فضایی رو به پیشرفت را فرآهم آورد.