شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| الگوی “دوسویه همسنگ” که از سوی “گرونیک” و “هانت” مطرح شده، ویژگیهایی همچون توجه به “اخلاق” و تعدیل “سیاستهای سازمان”، “ارزیابی فعالیت ها” ، “گفتگو” ، “مشارکت” و “تفاهم” اشاره دارد. بر این اساس کارایی روابط عمومی و عوامل موثر بر آن بستگی زیادی به تعامل و تفاهم بین سازمان و نهادهای مردمی و گروههای اجتماعی دارد. ارتباطی که در آن هم ارایه محتوا می شود و هم بازخورد دریافت می شود.
اما امروزه علی رغم تحریر کتب و مقالات فراوان در حوزه روابط عمومی و تعاریف بسیار از آن، به مفهومی بنام “روابطعمومی موقعیتی” می رسیم. روابط عمومی که در آن، زمان و الزامات آن، تاثیر شگرفی روی کار روابط عمومی و سیاستهای سازمانی می گذارند.
امروزه فضای کار در واحدی به نام روابط عمومی مستحیل در فضای مجازی شده است. فضایی که در آن به راحتی نمی توان شناسنامه گروهها و تشکیلات اجتماعی را شناخت و بر مبنای تئوری “ارتباط دو سویه همسنگ” سنگ بنای تفاهم و تعامل را گذاشت و در این شرایط است که “فضا” نقش خود را بیش از پیش عیان می سازد آنگونه که “زیمل” آن را در پیوندی ناگسستنی با ارتباطات اجتماعی تلقی می کند.
باید به این واقعیت توجه کرد که تا قبل از کشف “فضای مجازی” اطلاعات و عملکردها در فضای واقعی منتشر میشدند، ولی با کشف فضای مجازی می توان گفت که سه عصر متمایز از هم یعنی عصر اطلاعات و فضای واقعی، عصر اطلاعات و فضای مجازی و عصر اطلاعات و فضای تداخل گفتمانی میان عصر واقعی و عصر مجازی در هم ادغام شده اند.
روابط عمومی عصر حاضر با فضای سومی مواجه است که گفتمان واقعی و مجازی را در هم می آمیزد که میتوان آن را “تداخل دو فضایی” نامید.
در این فضای تداخلی جدید، تجربههای زیسته در فضای واقعی و تجربه های به دست آمده در فضای مجازی به یک اطلاعات و گفتمان های انتزاعی تجربی تبدیل می شوند که با دیگران به اشتراک گذاشته میشوند. این مشارکت گروهی فضای جدید گفتمانی را به وجود میآورد که بر روی فضای واقعی کار روابط عمومی تأثیرات فراوان دارد.
گفتمان متداخل نه منعکس کننده واقعیت فضای واقعی است و نه واقعیت فضای مجازی، بلکه در میان این دو فضا در حال شکلگیری است به همین دلیل است که وضعیت گفتمان های کنونی با ظهور فضای مجازی دچار ابهام های شدید و در حقیقت با چالشهای زیادی مواجه شده اند.
چنین واقعیتهایی بر روی کار روابط عمومی تأثیر فراوانی خواهند داشت. وضعیت سازمان، جامعه و روابط عمومی در یک موقعیت و شرایط جدیدی قرار میگیرند که بدون درک این واقعیت و شرایط، امکان ادامه کار رسانه ای و اطلاع رسانی با مشکل روبرو خواهد شد.
فعالیت در این فضای سوم، اقتضائاتی دارد از جمله ایجاد فضای چهره به چهره، فعالیت در فضای واقعی و مجازی و تولید اطلاعات همزمان و تلاش برای افزایش قدرت ارتباطات چند سویه سازمان با جامعه و ضرورت پاسخگویی سازمان بدون فوت وقت و ضرورت تنوع تولیدات کمی و کیفی در فضای واقعی و مجازی.
با چنین وضعیتی رویکردها، عملکردها، اهداف، وظایف و شیوههای تعامل در کار روابط عمومی و اطلاع رسانی کاملا متفاوت میشود که متمایز از شرح وظایف روابط عمومی سنتی است.
*رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان
نظر بدهید