عوامل مهم تاثیرگذار بر سیستم‌های رسانه‌ای تولید و توزیع محتوا

دکتر یونس شکرخواه – بسیاری از عوامل هستند که در ایجاد و دوام سیستم‌های رسانه‌ای تولید و توزیع #محتوا؛ چه از جنبه علمی و چه از جنبه فلسفی تاثیرگذار هستند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| بسیاری از عوامل هستند که در ایجاد و دوام سیستم‌های رسانه‌ای تولید و توزیع #محتوا؛ چه از جنبه علمی و چه از جنبه فلسفی تاثیرگذار هستند.

برخی از مهم‌ترین عوامل عبارتند از:

عوامل انسانی:


نیروی آموزش دیده و مجرب و مسلط به ادبیات و مهارت‌های هر عرصه حکم اکسیژن برای تنفس و زنده ماندن را دارد. بنابراین؛ صرف در اختیار داشتن ابزارهای ضروری به معنی اجرای صحیح امور نیست. این عوامل باید به همه امور در قالب یک بینش وسیع بنگرند؛

عوامل اقتصادی:


این عوامل از جنبه ثروت یا فقر می‌توانند بر اقتباس و کاربرد #تکنولوژی‌های_ارتباطی و همچنین بر تولید داده‌ها به ویژه در فضای وب تاثیرگذار باشند؛

عوامل اقتصادی بین‌المللی:


رابطه خوب سیاسی و اقتصادی با کشور یا کشورهای دیگر و به عکس رابطه ضعیف یا خصمانه (به ویژه در شرایط تولید شبکه‌ای در فضای سایبر) از جمله مواردی چون تحریم اقتصادی هم از عوامل تاثیرگذار بر سیستم رسانه‌ای می‌باشند؛
 

عوامل سیاسی:


این عوامل به خصوص در انسداد گفتمانی و نیز در عدم گسترش سیستم رسانه‌ای تاثیر گذار هستند. سانسور داده‌ها و جلوگیری از دسترسی به #داده‌ها که با گشودگی و شفافیت در تقابل است، از جمله موارد تضعیف کننده استقلال رسانه‌ای نیز هست؛

مثلث اجتماعی قدرت خرید؛ سطح سواد و میزان جمعیت:


این مثلث هم به شدت بر دوام و قوام و استمرار #سیستم_رسانه‌ای تاثیر می‌گذارد. اگر قدرت خرید نباشد هیچ رسانه‌ای در سبد خرید و در عرصه مصرف قرار نمی‌گیرد. سطح #سواد آن هم از نوع سواد رسانه‌ای؛ موتور پیش برنده مصرف رسانه‌ای است و بالاخره میزان جمعیت دست‌کم برای #رسانه‌های_مکتوب کاملا معنادار است؛

زیرساخت‌های تکنولوژیک:


بعید است یک سیستم رسانه‌ای بتواند بدون یک زیرساخت تکنولوژیک قوی به طرز موثری به گردآوری؛ به پردازش و به تولید محتوا بپردازد. به‌عنوان مثال کدام یک از سرویس‌های مبتنی بر #وب هست که با پهنای باند بی‌رابطه باشد؛

عوامل فرهنگی:


این عوامل به شدت در درک و استفاده از رسانه‌ها موثر هستند و مثلا در جوامعی که #فرهنگ_شفاهی غلبه دارد، رسانه‌های مکتوب شانس گسترش و رشد و نفوذ را تا حدودی از دست می‌دهند.