شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| دبیر انجمن علمی روابطعمومی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انجمن علمی روابط عمومی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اقدام به تاسیس «مدرسه روابط عمومی» باهدف ارتقای سواد رسانه و فعالیتهای رسانهای کرد که متاسفانه با کارشکنی مسئولان دانشگاه و برخی از استادان و البته بیماری کرونا با موفقیت همراه نبود.
به گزارش شارا به نقل از ایسکانیوز، برخی کارشناسان حوزه رسانه و فعالان دانشجویی اعتقاد دارند که جریان دانشجویی در رسانه عملکرد مناسبی ندارد و در مباحث خبری از رسانههای رقیب عقب میماند یا به دلیل نا آگاهی فریب بازیهای رسانهای را میخورد. البته موفق نبودن جریان انقلابی در رسانه تنها منحصر به عملکرد دانشجویان نمیشود و تقریبا بیشتر رسانههای مکتوب، تصویری، خبرگزاریها و حتی صدا و سیما از لحاظ تکنیکهای رسانهای دارای ضعفهای عدیدهای هستند.
ارسلان حسینزاده در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره سطح آگاهی دانشجویان از سواد رسانهای بیان کرد: متاسفانه فعالان دانشجویی در رشتههای مختلف دانشگاهی و حتی دانشجویان رشتههای ارتباطات آگاهی و درک مناسبی از سواد رسانهای ندارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر دانشجویان با مقولههایی نظیر بحران در شبکههای اجتماعی و قدرت هشتگسازی آشنایی کافی ندارند در نتیجه عملکرد مناسبی از دانشجویان فعال در حوزههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی شاهد نیستیم.
استادان حوزه رسانه علم خود را به دانشجویان منتقل نمیکنند
دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ضعف در عملکرد رسانهای تنها محدود به جریان دانشجویی نیست، گفت: ضعف در رسانههای مکتوب یا در بستر فضای مجازی حاصل این است که استادان و کارشناسان رسانه در کشور معمولا علم به روزی ندارند که در اختیار دانشجویان یا متقاضیان قرار دهند یا برخی از آنها از انتقال علم خود به دانشجویان امتناع میکنند.
وی درباره میزان آگاهسازی دانشجویان درباره موضوعات و سرفصلهای درسی بیان کرد: متاسفانه دانشجویان نسبت به اینکه استادان چه مباحث و منبع درسی را باید در کلاسها تدریس کنند آگاهی و اشراف کافی ندارند.
حسینزاده ادامه داد: انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی در یک سال گذشته تلاش کرده تا دانشجویان را نسبت به مباحث آموزشی استادان آگاه سازد که قطعا این امر مورد پسند استادان دانشکده ارتباطات و مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی نبوده است و برای این انجمن محدودیتها و کارشکنیهایی ایجاد کردند.
دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشجویان در کلاسهای درس در مقابل صحبتهای استادان نباید صرفا شنونده باشند، گفت: متاسفانه برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای نامدار تهران نگاه از بالا به پایین به دانشجویان در کلاسهای درس دارند. این نگاه در میان استادان رشتههای ارتباطات و روزنامهنگاری بیشتر دیده میشود.
وی اضافه کرد: انجمن علمی روابط عمومی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اقدام به تاسیس «مدرسه روابط عمومی» باهدف ارتقای سواد رسانه و فعالیتهای رسانهای کرد که متاسفانه با کارشکنی مسئولان دانشگاه و برخی از استادان و البته بیماری کرونا با موفقیت همراه نبود.
به گفته حسینزاده؛ مسئولان دانشگاه به دلایل واهی از جمله اینکه حتماً باید از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه در این مدرسه برای تدریس استفاده شود، اجازه دعوت از استادان حوزه رسانه و ارتباطات سایر دانشگاهها را ندادند.
نخبگان رسانهای رها میشوند
این دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: البته بین تشکلهای دانشجویی و انجمنهای علمی هستند برخی از دانشجویان که جزو نخبگان رسانهای محسوب میشود اما متاسفانه این افراد رها شده و مورد آموزش رسانهای حرفهای قرار نمیگیرند.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان باید از فعالیتهای هیجانی در شبکههای مجازی پرهیز کنند، گفت: زمان در رسانه و اخبار اولویت دارد اما گاهی برخی از دانشجویان بدون تفکر و تنها از روی جو زدگی اقدام به توییت یا ارسال پست در شبکههای اجتماعی میکنند که اثرات برعکس دارد.
حسینزاده با انتقاد از رویکرد آموزشی برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاهها یادآور شد: فعالیت رسانهای کاملا تخصصی است و تشکلها و انجمنهای دانشجویی باید قبول کنند برای اطلاعرسانی از عملکرد خود باید فردی آموزش دیده و متخصص را برای این کار در نظر بگیرند. از سوی دیگر بخشی از ضعف دانشجویان رشتههای ارتباطات نیز به استادان بر میگردد که نتوانستند آنها به درستی با علم روزنامهنگاری یا فنون رسانه آشنا کنند.
دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اهمیت استفاده از رسانه به ویژه شبکههای اجتماعی برای دانشجویان به اثبات رسیده است و در چند سال اخیر بهبودهایی برای استفاده از رسانه توسط آنها کسب شده؛ اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.
|
نظر بدهید