ضعف روابط عمومی و دستاوردهای دولت

صاحبنظران و کارشناسان معتقدند افرادی که در جایگاه روابط عمومی قرار می گیرند، باید دارای ویژگی و خصوصیت خاص از مناظر مختلف در این گستره برخوردار باشند.

صاحبنظران و کارشناسان از روابط عمومی به عنوان «هنر هشتم» در حوزه فعالیت های خرد و کلان بویژه در عرصه فرهنگ یاد کرده و معتقدند افرادی که در این جایگاه قرار می گیرند، باید دارای ویژگی و خصوصیت خاص از مناظر مختلف در این گستره برخوردار باشند.
 روابط عمومی در دنیای امروز، فارغ از اینکه به نوعی علم و شاخه آکادمیک محسوب می شود، به علت ماهیت کاری، حوزه های دیگر را که خود دارای جایگاه مستقل و کارکرد متفاوتی نیز هستند، دربرمی گیرد.
 اطلاع رسانی و تبلیغات که خود گستره ای جدا و متفاوت با حوزه روابط عمومی است به خاطر نگاه سنتی مدیریت بالادست، در این زمره جای می گیرد.
 نگاه سنتی و غیر علمی یادشده نزد مدیران بالادستی سبب شده که بعضا افراد ناآگاه و بیگانه با این عرصه در کرسی مسوولیت روابط عمومی ها و عرصه اطلاع رسانی و تبلیغات جای گرفته و فعالیت مجموعه های منظور از خروجی آنها منعکس و نتایج عکس را برایشان به بار می آورد.
 به عقیده بسیاری از صاحبنظران، نمونه بارز قرار گیری اشتباه افراد نابلد و بیگانه بخصوص با حوزه رسانه ها و مطبوعات در مجموعه روابط عمومی عرصه سینماست.
 دولت و مدیریت فرهنگی کشور طی سالیان اخیر با اختصاص بودجه مناسب و پیگیری برنامه های خرد و کلان، همواره کوشیده خروجی را متناسب با خواست فعالان و مخاطبان این عرصه تنظیم و ارایه کند، اما انعکاس این روند از مجاری یا بهتر عنوان شود «گلوگاه» روابط عمومی با رویکرد «انحصار گرایی» و «محروم سازی» بسیاری از تربیون ها و رسانه ها، حق تلاش یادشده را به هیچ عنوان ادا نکرده است.
 اصرار بر تداوم این رویکرد در عرصه یادشده و اتخاذ شیوه های رفتاری غیر علمی و تخصصی برای تعامل با اهالی رسانه و مطبوعات و به تعبیری «یارگیری» افراد غیر موثر و مبتدی در رسانه های به اصطلاح منتقد با پیش فرض همراه سازی آنها برای برجسته سازی امور غیر مرتبط با رویکرد کلان دولت در عرصه فرهنگ بخصوص سینما، این حوزه را با دردسرهای فراوانی در این سالها روبه رو ساخت.
 حضور افراد نابلد در روابط عمومی مجموعه های یادشده و اعمال رویکرد مورد اشاره سبب رویگردانی بسیاری از رسانه ها و مطبوعات و انعکاس ناقص فعالیت و دستاوردهای دولت و مدیریت فرهنگی کشور در این سال ها شد.
 بیشترین زیان از حضور عده یادشده در حوزه روابط عمومی ها را سینما در این سال ها دید و انبوه تلاش مدیریت و فعالان و هزینه های صرف شده در بخش های مختلف هنر هفتم با لکنت ایجاد شده در عرصه اطلاع رسانی و تبلیغات روبه رو و نتایج به ببار آمده، بعضا به تخریب این روند منجر شد.
 به باور کارشناسان، تنها برنده از قبل حضور این عده در کرسی روابط عمومی نهادهای یادشده، برخی افراد منتسب به تربیون های به ظاهر منتقد که به قصد سهم خواهی و ایجاد رانت به مجموعه های منظور نزدیک شدند، بود.
 اکنون که دولت در پایان خدمتگذاری قرار دارد، همین افراد با تغییر چهره در قامت منتقد مدیریت فرهنگی ظاهر شده و به تعبیری برای «بستن» با مدیریت بعدی خیز برداشته اند.
 غافل از اینکه امضای افراد منظور در پای کارهای ارایه شده به زعم ایشان ولو ضعیف، در حافظه بلندمدت فعالان و عرصه سینما ثبت شده است.
 بسیاری از صاحبنظران معتقدند که ظهور و بروز این طیف «رند»، حاصل نگاه سنتی و غیر علمی مدیریت بالادستی برای گماردن افراد ضعیف و به ظاهر مطیع که نتیجه حضورشان انعکاس ناقص و بعضا عکس در جهت تلاش انجام شده در این حوزه بوده است.
 بنابراین برطرف کردن خلا ایجاد شده از حضور این عده در حوزه هنر هشتم عرصه فرهنگی بخصوص سینما و بستن رخنه «شارلاتانیسم» رسانه از پیکر مجموعه روابط عمومی – مدیریت هنر هفتم بر دست اندرکاران مفروض است.
 منبع: ایرنا