شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– محمدرضا صادق ظهر سهشنبه در نشستی با اصحاب رسانه که در سالن همیاری استانداری گلستان برگزار شد، تصریح کرد: متاسفانه با وجود تلاشهای صورتگرفته، بخش رسانهای دولت نتوانسته است خدمات دولت را به خوبی به مردم معرفی کند.
این اظهارات صادقانه که از زبان مشاور رئیس جمهور بیان می شود، می تواند نوید بخش افق های روشنی برای وضعیت رسانه ها در ایران باشد. شرایطی که با پایان یافتن دوره خدمت رئیس پیشین آن، امیدهایی را برای ایجاد شرایط بهتر ایجاد کرده است.
رسانه های ایرانی؛ کمبودها و تقصیرها
دولت یازدهم در شرایطی بر روی کار آمده است که فشارهای سیاسی جهان غرب و تحریم ها در حالت تشدید قرار داشته و در داخل کشور نیز رسانه های خبری وضعیت مطلوبی نداشت.
همچنین رسانه های مکتوب در ایران که بازار بسیار خوبی نیز ندارند، از راه های مختلف سعی در جلب منابع مالی به سمت خود هستند و این مساله باعث شده است که مطبوعات مستقل در ایران هیچ جایگاهی نداشته باشند.
با حزبی شدن مطبوعات، معمولا احزاب قدرتمند با استفاده از خبرنگاران توانمند نشریات خود را اداره می کنند و چون از نظر مالی وابسته هستند بهترین شرایط را برای ادامه راه خود پیدا می کنند اما در طرف دیگر صداهایی هستند که در زیر این صداها خفه می شوند.
بحث اخلاق مداری نیز در این نشریات گاهی اوقات زیر پا گذاشته می شود.
مشاور روحانی در گفتگویی با اشاره به قول های رئیس جمهور، وعده بهبود شرایط برای چند صدایی شدن نشریات را می دهد. این وعده در حالی داده می شود، که وزارت ارشاد که مسئول مطبوعات در کشور است، زیر ذره بین گروه های منتقد دولت در مجلس قرار دارد و عملا به سمت انفعال کشیده می شود.
روابط عمومی ها؛ تناقضات و تضادها
مشاور رئیسجمهور در باره همکاری نکردن برخی روابط عمومیهای ادارات و سازمانها با رسانهها نیز اظهار کرد: همکاری روابط عمومیها با رسانهها موضوعی قطعی و پذیرفتهشده است و من مشکل عدم ارتباط روابط عمومی با رسانهها را در جلسه شورای اداری استان مطرح خواهم کرد.
خبرنگاران در فضایی فعالیت می کنند که بر اساس گزارش ایسنا، بسیاری از آنها تامین بیمه و حقوق ندارند و هیچ سندیکایی برای حمایت از آنها وجود ندارد.
این فضا، خواسته و ناخواسته روابط عمومی را به سمت استفاده از راه هایی می برد که به خرید خبرنگاری که هیچ تامینی برای آینده خود نمی برد هدایت می کند… و روزنامه نگاری حرفه ای را در حاشیه قرار می دهد.
در بسیاری از موارد همزیستی مسالمت آمیزی میان روابط عمومی و رسانه به وجود می آید و این مساله دموکراسی در ایران را به شدت تهدید می کند…
این است که بزرگترین بحران در نشریات کشور، انتشار چیزهایی است که مردم می خواهند بدانند و نه چیزهایی که مردم باید بدانند.
امید که اظهارات صادقانه صادق، راه را برای توسعه مطبوعات و رسانه ها و به تبع آن برای حرفه ای شدن روابط عمومی در ایران مساعد کند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید