شوآف هلیا در اصفهان

دکتر حجت اله عباسی – در رسانه های اجتماعی اینفلوئنسرها و شاخ های اینستاگرامی برای جلب توجه و کسب درآمد از طریق تبلیغات به شوآف و خودنمایی به شیوه های نامتعارف تمسک می جویند. فالوئرها و کاربران نیز با بنچ مارکینگ و الگوگیری از چنین شیوه هایی، قربانی مطامع فرصت طلبان و شیادان می شوند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| خبر درگیری چند نوجوان دختر در یک پارک کلانشهر اصفهان در مدت کوتاهی به صدر اخبار رسانه های اجتماعی ارتقاء یافته است.

در کلیپی که در رسانه‌های اجتماعی انتشار یافته است، دختری نوجوان با نام هلیا در درگیری با چند دختر همسن و سال در یک لحظه با کری خوانی قمه ای را از سر کمر بیرون می آورد و با خودنمایی میدانداری می کند.

وایرال شدن و انتشار گسترده و سریع کلیپ به لحاظ بالا بودن ارزش خبری شگفتی و استثناء این رخداد و متعارف نبودن درگیری دختران نوجوان با سلاح سرد در فضای اجتماعی کشور است.

بر خلاف رسانه های جریان اصلی در رسانه های اجتماعی، فرایند دروازه بانی اطلاعات زایل شده است و کاربران قادر شده اند بدون هر گونه سانسور و کنترل، اخبار رویدادها را بدون واسطه به شاهراه های اطلاعاتی ارسال کنند که خواسته یا ناخواسته در مواردی زیانبار است.

انتشار تصاویر درگیری نوجوانان دختر بدون هر گونه پالایش از جمله مات و تار کردن تصویر، شطرنجی کردن و یا محو چهره ها با اخلاق حرفه ای رسانه ای در تعارض بوده و مصداق ترویج خشونت رسانه ای است. علاوه بر آن انتشار عریان این تصاویر، امنیت اجتماعی و آینده زندگی چنین نوجوانانی را با مخاطره مواجه می کند.

در ایام پاندومی کرونا بسیاری از مناسک اجتماعی، فرهنگی و هنری و آئین های مذهبی و به عبارت کلی هر گونه اجتماعات تعطیل شده است. بحران سرگرمی و تفریح در جامعه ایجاد شده است و در چنین وانفسایی امکان تخلیه هیجانات برای نسل جوان و نوجوان کشور وجود ندارد.

در رسانه های اجتماعی اینفلوئنسرها و شاخ های اینستاگرامی برای جلب توجه و کسب درآمد از طریق تبلیغات به شوآف و خودنمایی به شیوه های نامتعارف تمسک می جویند. فالوئرها و کاربران نیز با بنچ مارکینگ و الگوگیری از چنین شیوه هایی، قربانی مطامع فرصت طلبان و شیادان می شوند.

در عصر کنونی رسانه های اجتماعی خودمختاری فزاینده ای به شهروندان اعطاء کرده اند. تجهیزات و بسترهای تولید، پردازش و انتشار اطلاعات در اختیار کاربران قرار گرفته است و آنان قادرند بدون واسطه مبادرت به انتشار اطلاعات کنند.

جامعه ایران به لحاظ حکمرانی سایبری و حکمرانی رسانه ای با مشکلات عدیده ای از جمله خلاء آموزش کاربران به شدت رنج می برد. سواد اطلاعاتی و رسانه ای به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر به حاشیه رانده شده است.

شوربختانه امکانات اندک کشور نیز بجای مصروف شدن برای افزایش دانش و توانمندی کاربران، صرف سیاست های فیلترینگ شبکه ها و کنترل محتوا و بگیر و ببند آنان می شود.
 

 منبع: @Dr_hojjatollah_abbasi