شناخت فرهنگ لازمه تبلیغات موفق

گاهی اوقات یک موضوع ساده شرایط ناخوشایندی را برای آینده یک محصول رقم می زند. باید در نظر داشته باشیم که امروز تخریب یک برند بسیار راحت انجام می شود اما بازسازی اعتبار آن به سختی ممکن است و گاهی اوقات حتی خلق برندی جدید بهتر از احیای برند بدنام قدیم است.

بسیاری اوقات ما از مقوله فرهنگ در بازاریابی و تبلیغات غافل می شویم و پیام های خودمان را بدون در نظر گرفتن مقوله های فرهنگی ارسال می کنیم که در نتیجه پاسخ عکس از تبلیغات و فعالیت های بازاریابی دریافت می کنیم.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) بسیاری اوقات ما از مقوله فرهنگ در تبلیغات غافل می شویم و پیام های خودمان را بدون در نظر گرفتن مقوله های فرهنگی ارسال می کنیم که در نتیجه پاسخ عکس از تبلیغات و فعالیت های بازاریابی دریافت می کنیم.


این امر در گذشته در کشورهای پیشرفته نیز وجود داشته است و شاید یکی از دلایل تقویت رشته های علوم اجتماعی کاربردی است که این رشته ها در اقتصاد و سیاست داشته اند.


داستانی از ورود محصولات شرکت کوکاکولا به کشورهای شرقی وجود دارد که می تواند این اهمیت را به خوبی برساند:
یکی از نمایندگان فروش شرکت کوکاکولا، مایوس و نا امید از خاورمیانه بازگشت.
دوستی از وی پرسید: «چرا در کشورهای عربی موفق نشدی؟»
وی جواب داد: «هنگامی که من به آنجا رسیدم مطمئن بودم که می توانم موفق شوم
و فروش خوبی داشته باشم. اما مشکلی که داشتم این بود که عربی نمی دانستم.
لذا تصمیم گرفتم پیام خود را از طریق پوستر به آنها انتقال دهم.


بنابراین سه پوستر زیر را طراحی کردم:
پوستر اول مردی را نشان می داد که خسته و کوفته در بیابان بیهوش افتاده بود.
پوستر دوم مردی را نشان می داد که در حال نوشیدن کوکا کولا بود.
پوستر سوم مردی بسیار سرحال و شاداب را نشان می داد.
پوستر ها را در همه جا چسباندم.»
دوستش از وی پرسید: «آیا این روش به کار آمد؟»
وی جواب داد: «متاسفانه من نمی دانستم عرب ها از راست به چپ می خوانند
و لذا آنها ابتدا تصویر سوم، سپس دوم و بعد اول را دیدند.»!!


همانطور که بیان شد گاهی اوقات یک موضوع ساده شرایط ناخوشایندی را برای آینده یک محصول رقم می زند. باید در نظر داشته باشیم که امروز تخریب یک برند بسیار راحت انجام می شود اما بازسازی اعتبار آن به سختی ممکن است و گاهی اوقات حتی خلق برندی جدید بهتر از احیای برند بدنام قدیم است.


در بسیاری از موارد مشاهده می شود که شرکت های تازه تاسیس حتی برای انتخاب نام شرکت شان دقت کافی را به خرج نمی دهند. اما یک انتخاب نام خوب می تواند تاثیر بسزایی در ساخت برند و آگاهی برند داشته باشد.


برای برندهایی که احتمال می دهند بخواهند جهانی شوند، تحقیقات در خصوص معانی آن در زبان های مختلف یکی از جنبه های مهم شناخت فرهنگ مصرف کنندگان است.


شاید در نگاه اول این کار بسیار سخت به نظر برسد. اما کافی است که سری به گوگل بزنید و کلمه را به زبان انگلیسی و ترجمه آن را به زبان های دیگر جستجو کنید. آنگاه فقط کافی است ترجمه ها را در قسمت عکس گوگل جستجو کنید. خود تصاویر به خوبی ماهیت نام انتخابی شما را در زبان های مختلف نشان می دهد. بنابراین نیازی نیست که حتما برای این قبیل تحقیقات برای شرکت های کوچک از محققان علوم اجتماعی استفاده کنید.


اما در مورد شرکت های بزرگ، تقبل هزینه های یک پایان نامه یا رساله می تواند کمک کند که آنها شناخت عمیقی نسبت به یک بخش از فعالیت شان برسند و بنابراین توصیه می شود که این شرکت ها از محققان این رشته ها برای انجام پیش تحقیق و تحقیقات پایه ای استفاده کنند.


منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

گروه نویسندگان شارا