شفافیت، اعتماد و خوشنامی

شفافیت، شرط لازم برای پاسخگویی و مسئولیت¬پذیری است، چرا که دسترسی به اطلاعات، پله نخست فرایندهای پاسخگویی است. با وجود همه اینها، شفافیت به تنهایی کافی نیست و مکانیزم¬های دیگری لازم است که آن را همراهی کنند، از آن میان می¬توان به برقراری ارتباطات اجتماعی، آموزش، ارتباطات رسانه¬ای و بهره گیری از شبکه¬های اجتماعی اشاره کرد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) شرکت‎ های موفق به یک جامعه سالم نیاز دارند و همزمان، یک جامعه سالم نیز به شرکت‎ های موفق نیازمند است. مسئولیت‎ اجتماعی شرکتی، بر این پایه استوار است که شرکت، مخلوق جامعه است، در نتیجه برای تحقق اهداف جامعه، مسئولیت دارد. مسئولیت اجتماعی یک شرکت، از فعالیت‎ها و وظایف اقتصادی آن جدایی ناپذیر است.


شفافیت، شرط لازم برای پاسخگویی و مسئولیت¬پذیری است، چرا که دسترسی به اطلاعات، پله نخست فرایندهای پاسخگویی است. با وجود همه اینها، شفافیت به تنهایی کافی نیست و مکانیزم¬های دیگری لازم است که آن را همراهی کنند، از آن میان می¬توان به برقراری ارتباطات اجتماعی، آموزش، ارتباطات رسانه¬ای و بهره گیری از شبکه¬های اجتماعی اشاره کرد.


اعتماد، موضوعی بحث برانگیز در محافل اقتصادی، اجتماعی و رسانه های عمومی است. بسیاری از حوزه های کسب و کار، از اینکه اعتماد مشتریان خود را از دست داده اند، رنج می برند. بسیاری از مشتریان بانک ها، ترجیح می دهند تا رابطه ای مبتنی بر اعتماد بین آنها و بانک شان برقرار باشد تا اینکه سود بیشتری عاید آنها شود.


شفاف سازی، اعتماد متقابل را افزایش می دهد، و اعتماد، به خوشنامی سازمان می انجامد. خوشنامی یک سازمان به عملکرد، سیاست ها، خط مشی ها و رفتار کارکنان آن وابسته است، اما در نهایت این ذینفعان هستند که در مورد خوشنامی سازمان قضاوت می کنند و متناسب با آن تصمیم می گیرند. خوشنامی برداشت ذهنی از عملکرد گذشته و تصویر رفتار آینده سازمان است.


مدیران روابط عمومی، مشوقین مسئولیت های اجتماعی هستند، آنها نقش تعیین کننده ای در شفاف سازی، اعتماد سازی و خوشنامی سازمان ایفا می کنند. اما چه عواملی خوشنامی سازمان را تهدید می کند و چگونه مدیران روابط عمومی می توانند بر خوشنامی سازمان خود بیافزایند؟

 

مهندس سید مسعود همایونفر رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران در تاریخ 25 مردادماه سال جاری در نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری سخنرانی خود را با عنوان “شفافیت، اعتماد و خوشنامی” ارائه خواهند داد.

پایگاه اینترنتی کنفرانس: WWW.IRANCPR.IR