شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– در یک ارزیابی کلی از وضعیت روابط عمومی هادر چند دهه اخیر می توان گفت این حرفه و فن همواره در کشور با فراز و نشیب هایی از لحاظ جایگاه ونوع کارکردهایش روبه رو بوده است که نقطه مشترک اکثریت دولت ها برای توسعه وتقویت روابط عمومی ها را می توان تهیه و ابلاغ انواع آیین نامه های مختلف جایگاه، وظایف و اختیارات روابط عمومی ها در دستگاه های دولتی اشاره کرد که متأسفانه مفاد آیین نامه های مذکور در سازمان ها کمتر به مرحله اجرایی شدن رسیده است و همچنان بیشتر واحدهای روابط عمومی در سازمان ها از آن اقتدار و کارآمدی لازم برخوردار نیستند و کماکان دارای رویکردی مراسم گرا به جای تحلیل گرایی و حرفه گرایی در فعالیت ها و برنامه هایشان بوده اند.
ازسویی دیگربا توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید و برنامه های اعلام شده به نظر می رسد در این دوره شاهد نگاهی نو به روابط عمومی ها باشیم چرا که شعار امید و ایجاد نشاط بین مردم یکی از وظایف و ماموریت های اصلی روابط عمومی هاست و تا واحدهای روابط عمومی مورد حمایت و توجه قرار نگیرید و از اقتدار و کارایی لازم بهرمند نشود نمی توانند نقش مهم امید آفرینی را درجامعه ایفاء نمایند.
به هرحال واحدهای روابط عمومی در سازمان ها یکی از اعضاء مهم اتاق فکر سازمان محسوب می شوند که بتوانند مشکلات را به بهترین نحوی شناسایی و درصدد رفع آن برآمده و به دنبال رضایت حداکثری مخاطبان سازمان ها باشند. به نظر می رسد در اولین گام برای اعتلای دانش و حرفه روابط عمومی در کشور باید متولیان واقعی روابط عمومی ها در بدنه دولت مشخص شوند و در مرحله بعد نظام و قانون جامعی برای واحد های روابط عمومی تهیه و تدوین شود و مدیریت و راهبردی روابط عمومی ها در این دوره بایک برنامه چهارساله با بهره گیری از نظرات صاحب نظران این رشته تدوین و به مرحله اجراء رسد.
به بیانی دیگر باید گفت برای رسیدن به دوره طلایی روابط عمومی در کشور لازم است نگاه مدیران ارشد سازمان ها به روابط عمومی تغییر کرده و از واحد تدارکات، تبلیغات و تشریفات به روابط عمومی حرفه ای، تحلیل گرا و کارشناسی تغییر یابد و در عمل از واحدهای روابط عمومی در حوزه جایگاه، نیروی انسانی و اعتبارات حمایت لازم بعمل آید. از همه مهم تر در رأس روابط عمومی های کشور مدیران متخصص، اندیشمند و صاحب تفکر ارتباطی قرار گیرند تا بتوانند این حرفه و فن و هنر را با رویکرد تخصصی و حرفه ای خود ارتقاء و اعتلاء بخشند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
نظر بدهید