شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– مدرس و پژوهشگر رسانه در گفت و گو با گروه تحلیل اخبار و پژوهش ایرنا درباره خط خبری رسانه های منتقد دولت گفت: این رسانه ها سعی کرده و می کنند با حملات رسانه ای مداوم، دولت را در گوشه رینگ قرار دهند و از آن امتیاز بگیرند. ظاهرا برایشان مهم هم نیست که این کارشان چه قدر با منافع ملی کشور همخوانی دارد.
امیرعبدالرضا سپنجی افزود: کلیت مطلب این است که رسانه های اصولگرای منتقد دولت حتی اگر دولت کار ارزنده ای هم انجام می داد تنها نکات منفی آنرا می دیدند. در حالی که حرف مقامات عالی نظام این است که وقتی کار خوبی انجام می شود همه باید از آن حمایت کنند.
در 4 سال و اندی اخیر این رسانه ها کمتر اقدامات مثبت دولت چون کاهش تورم، آرامش نسبی اقتصادی حاکم شد، دفاع دولت از فضای مجازی و کمک به رشد و توسعه آن را مد نظر قرار داده اند. اگر رسانه های رقیب از این کارهای دولت روحانی پشتیانی می کردند مردان کابینه نیز با انرژی بیشتری به ادامه این فعالیت ها ترغیب می شدند.
کار ترامپ را هم از چشم روحانی می بینند
این فعال رسانه ای ادامه داد: تنها دیکته ننوشته غلط ندارد و در هر کاری نقطه منفی وجود دارد، اما اینکه نقاط منفی به شکل غلو انگیز برجسته شود امر پسندیده ای نیست. آنها حتی برخی اقدامات مثبت دولت را هم ضعف قلمداد می کردند. بارزترین نمونه آن هم برجام است. در حالی که رهبری و همه ارکان دیگر نظام از حل و فصل مناقشه هسته ای حمایت کردند رسانه های اصولگرای رقیب، برجام را به عنوان یک اقدام منفی در سطح افکار عمومی طرح کردند. از سویی رسانه های رقیب، حمایت رهبری و مقامات عالی نظام از برجام را پوشش درستی ندادند.این روزها هم شاهدیم که وقتی آمریکا در حال سنگ اندازی علیه برجام است این رسانه ها بدعهدی ترامپ را هم از چشم آقای روحانی می بینند.
سوگیری شدید رسانه را می کشد
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: عدم پوشش رسانه ای مطلوب دستاوردهای دولت و حتی انعکاس آن به صورتی منفی خط مشی ای است که این رسانه ها در این سالها به کار گرفته اند. البته خود دولت هم با ضعف در تیم اطلاع رسانی و رسانه ای درخود و کمبود ایده های خلاق به این مساله دامن زد.
وی اضافه کرد: این رسانه ها سعی کرده و می کنند با حملات رسانه ای مداوم، دولت را در گوشه رینگ قرار دهند و از آن امتیاز بگیرند. ظاهرا برایشان مهم هم نیست که این کارشان چه قدر با منافع ملی کشور همخوانی دارد. رسانه ها باید هم کم و کاستی ها و هم نقاط مثبت دولت و دیگر دستگاهها را مطرح کنند و اصل بی طرفی و عینیت را رعایت کنند. انسان حیوانی ناطق و البته سیاسی است و افراد بالاخره دانسته یا ندانسته دیدگاه سیاسی خاصی را دنبال می کنند. اما اینکه برخی رسانه ها کاملا سویه های سیاسی خود را در امر اطلاع رسانی و تبلیغات به کار گیرند.
این فعال رسانه ای اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور حزب به معنای رایج کلمه وجود ندارد و رسانه های ما نیز از بودجه عمومی و بیت المال ارتزاق می کنند و دخل و خرج آنها را احزاب سیاسی نمی پردازند پس حتما باید اصل بی طرفی و عینیت در رسانه ها رعایت شود. اما شواهد و پژوهش ها نشان می دهد که این مهم در رسانه های رقیب دولت مراعات نمی شود. البته عدم رعایت بی طرفی باعث عدم رضایت و ریزش شدید مخاطب می شود که مرگ آن رسانه را در پی دارد؛ چرا که بدون مخاطب وجود رسانه هم بی معنی است.
|
نظر بدهید