شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| سال 2020 سالی بود که خیلی چیزها را تغییر داد و زیر و رو کرد و در این میان،بازاریابان دیجیتالی رنگ آرامش و آسایش را به خود ندیدند چرا که آنها سالی را پشت سر گذاشتند که طی آن تمام استراتژی ها و برنامه ریزی های پیشین در حوزه بازاریابی آنلاین تحت الشعاع رویدادهای غیرمنتظره و بی سابقه قرار گرفت و دستخوش تغییر و تحولات گسترده ای شد.
به هر حال سال 2020 به پایان رسیده و سالی جدید آغاز گشته است و ما باید در سال 2021 هم خود را آماده رویارویی با اتفاقات غیرمنتظره ای کنیم که در این سال غیرعادی هم انتظارمان را می کشد. با این همه، می توان یک سری روندهای غالب را در حوزه بازاریابی دیجیتالی و رسانههای اجتماعی در نظر گرفت که به احتمال زیاد در سال 2021 انتظار بازاریابان دیجیتال و مدیران رسانه های اجتماعی را می کشد و بایستی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های آینده به آنها توجه ویژه ای داشت که در ادامه به سه روند اصلی و کلیدی در این میان اشاره خواهد شد:
1: منتظر افزایش بازیگران موثر و محتواهای تولیدشده توسط کاربران باشید
با توجه به تغییر و تحولات گسترده ای که در سال 2020 در جهان روی داد و سقوط بزرگی که در این سال شاهدش بودیم و به علت سقوط شدید خرید درون فروشگاهی و خرید حضوری به دلیل همه گیری کووید19، وابستگی و اتکای خریداران و مشتریان به پیشنهاددهندگان و معرفی کنندگان محصولات به ویژه در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است.
عوامل موثر و بانفوذ در فضای مجازی و آنلاین جزو محتوا آفرینان بسیار موثری هستند که نقش کلیدی و مهمی را در شکل دهی به استراتژی های بازاریابی دیجیتالی برندها بازی خواهند کرد و این نقش آفرینی حتی پس از عادی شدن شرایط کرونایی و بازگشت مردم به خریدهای مستقیم و حضوری در سال 2021 نیز تداوم پیدا خواهد کرد. در واقع، این شخصیت های آنلاین در آینده بازاریابی نقش مهمی بازی خواهند کرد و محتوای تبلیغاتی تهیه شده توسط آنها به عنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی در آینده شناخته خواهد شد حتی اگر برخی از این بازیگران و عوامل موثر از سوی برندها مورد حمایت قرار گرفته باشند.
آمار و ارقام رسمی حکایت از آن دارد که بعد از آغاز همه گیری کووید19 و با اجرای طرح های فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه های سراسری، بیش از 84 درصد مصرف کنندگان اقدام به انجام خریدهای خود به صورت آنلاین نمودند و در این میان بخش عمده خریدهای آنلاین آنها به محصولات و سرویس هایی اختصاص داشت که خرید آنها در محتوا و پست های رواج یافته در رسانه های اجتماعی و فضای مجازی توصیه شده بود.
با این همه، این فقط عوامل موثر و بازیگران مشهور و سلبریتی ها نیستند که در حال تولید محتوای معنادار و هدفمند هستند بلکه خود کاربران و مردم عادی نیز وارد عمل شده اند و در بسیاری موارد به خاطر رفع خستگی و دلزدگی های ناشی از خانه نشینی و کاهش تعاملات اجتماعی شان اقدام به ضبط صدا و یا تصویر خود با تلفن همراه و به اشتراک گذاشتن آنها در رسانه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام نموده اند به طوری که در ماه های نخست همه گیری کووید19 در جهان بیش از 70 درصد بر میزان پست های اینستاگرامی در جهان افزوده شد و این روند همین طور در حال افزایش پیدا کردن است.
آنچه باید کرد: شما باید به خوبی بفهمید که عوامل موثر و بانفوذ آنلاین برای تحقق اهداف بازاریابیتان چطور می توانند با اهداف تان تناسب پیدا کنند و پس از آگاهی یافتن از این تناسب است که شما می توانید برای شناسایی عوامل موثر و بازیگران بانفوذی که می توانند به شما در تحقق اهداف بازاریابی تان کمک کنند اقدام نمایید.
در مورد محتوای تولیدشده توسط کاربران عادی نیز باید حساس بود و برندها می بایستی بر روی این روند نیز سرمایه گذاری کنند و با برقراری تماس با کاربرانی که به نظر می رسد می توانند به صورت نظام مند و ارگانیک به معرفی و ارتقای محصولات و خدمات شان کمک کنند از این پتانسیل غنی و موثر نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
2-گوش کردن اجتماعی باعث متحول شدن محتوا و پیشرفت هر چه بیشتر پیام ها خواهد شد
اتفاقات تاثیرگذار و مهم سال 2020 موجب شد تا برندها متوجه شوند به شدت به دگرگون سازی و ارزیابی مجدد پیام های آنلاین خود محتاج هستند چرا که در این سال اتفاقات غیرمنتظره و بی سابقه ای روی داد که تا پیش از آن به فکر کسی هم خطور نمی کرد و در نتیجه نیازهای جدیدی به وجود آمدند که برندها تا آن زمان با آنها روبرو نشده بودند،از بحران جهانی سلامت و به خطر افتادن گسترده جان انسان ها و شهروندان گرفته تا جنبش عطیم ضدنژادپرستی در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها و البته فجایع بزرگ زیست محیطی و غیره و همه اینها موارد مهم و حساسی بودند که برندها می بایستی نسبت به آنها موضع گیری می کردند و در گفتگوهای آنلاین و پرشماری که در مورد این موضوعات جریان داشته و دارد مشارکت می کردند و همین گوش کردن اجتماعی است که به یکی از موضوعات جدی و مهم برای برندها تبدیل خواهد شد.
با این همه،بسیاری از برندها در سال 2020 درس های خوبی آموخته اند و به خوبی از اهمیت و حساسیت گوش کردن اجتماعی آگاه شده اند. سال 2021 هم سال گوش کردن اجتماعی است که طی آن،برندها بایستی زمان و هزینه زیادی را باید صرف ابزارهایی کنند که به آنها برای راه انداختن گفتگوهای آنلاین و هدفمندی کمک کند که در نهایت مشخص می کنند آیا صدا و پیام های مورد نظر برندها به خوبی به مردم رسیده و می رسد یا نه. آنها همچنین بایستی با مشارکت کردن در بحث ها و اظهار نظر در مورد موضوعات داغ مطرح در رسانههای اجتماعی بر حضور خود در رسانه های آنلاین بیفزایند و این موضوعات را به طور جدی دنبال کنند.
علاوه بر این،مدیران برندها بایستی در جریان فرایند گوش کردن اجتماعی، زمانی را هم صرف گوش کردن و شناسایی موضوعات و مواردی کنند که برای مخاطبین و کاربران رسانه های اجتماعی اهمیت دارد و پس از آگاهی از این موضوعات و سوژه ها نیز باید در راستای هماهنگ کردن پیام های ارسالی برند با روندهای غالب در رسانه های اجتماعی اقدام نمود. تحقیق اخیر موسسه Hootsuite در زمینه روندهای اجتماعی نشان داده که 66 درصد از مدیران پاسخ دهنده به پرسش های مطرح شده در این تحقیق مدعی بوده اند که گوش کردن اجتماعی از اهمیت بسیار بیشتری برای آنها و سازمان های تحت رهبری شان در سال 2020 برخوردار شده است.
به طور کلی، این روند هم در مورد محتوای ارگانیک و خودجوش در رسانه های اجتماعی کاربرد دارد و هم در مورد تبلیغات و محتوایی که برندها برای تهیه آنها پول پرداخت می کنند. بنابراین،در نتیجه شکل گیری و گسترش همین روند است که برندها شروع کرده اند به بهتر گوش کردن به مخاطبین شان و هماهنگ کردن تبلیغات شان با اعتقادات و رفتارهای کنونی مخاطبین شان و ارزش قائل شدن برای آنها.
آنچه باید کرد: گوش کردن اجتماعی با استفاده از ابزارهایی مانند Talkwalker آسان تر و موثرتر شده است اما باید به یاد داشت که برای گوش کردن اجتماعی علاوه بر ابزار به زمان لازم برای انجام سرمایه گذاری های اجتماعی و برای انجام یک کار خوب نیز نیاز هست.
به همین منظور پیشنهاد می شود از کارشناسان روابطعمومی که در خدمت شرکت و برند شما هستند بخواهید تا زمان مشخصی را در هر روز صرف بررسی و کنکاش در گفتگوهای آنلاین مشتریان تان کنند و نتایج و روندهای غالب در آنها را با استفاده از ابزارهایی مانند Talkwalker مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و همیشه به یاد داشته باشند که موضوعات و سوژه های داغ مورد توجه مشتریان نیز به مانند بقیه مردم روز به روز و به سرعت در حال تغییر است.
3-تبلیغات اینستاگرامی و حضور قدرتمند در این رسانه اجتماعی را خیلی جدی بگیرید
اینستاگرام در سال 2020 هر چه که خواست انجام داد و تمام مرزها را درنوردید. در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان به صورت پیوسته از اینستاگرام استفاده می کنند و 90 درصد حساب های اینستاگرامی حداقل یک برند را در این رسانه اجتماعی دنبال می کنند و به همین دلیل هم بود که در سه ماهه چهارم سال 2020، تبلیغات اینستاگرامی بیش از هر رسانه اجتماعی دیگری در جهان رشد پیدا کرد و چندبرابر شد.
امروزه محتوای ویدیویی حرف اول را در رسانه های اجتماعی می زند و به همین دلیل هم هست که اینستاگرام توانسته در طی سال های اخیر خود را از سایر رسانه های اجتماعی جدا کرده و به اوج پرواز کند. با این همه ما شاهد روند جدیدی در مورد نحوه استفاده مصرف کنندگان و کاربران از این رسانه اجتماعی پرطرفدار و قدرتمند بوده ایم. در حالی که در گذشته، اینستاگرام بیشتر به عنوان رسانه ای برای سرگرم شدن و تماشای تصاویر و ویدیوهای مربوط به دوستان یا افراد شناخته شده مورد استفاده قرار می گرفت،امروزه این روند دستخوش تغییر و تحول اساسی شده و اغلب شرکت ها و برندها به این رسانه به عنوان پلتفورمی برای دسترسی پیدا کردن به مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه و بالفعل خود نگاه می کنند.
تحقیق اخیر فیسبوک نشان داده که 83 درصد کاربران اینستاگرام از این رسانه برای شناسایی محصولات و خدمات مورد نیاز خود استفاده می کنند و جالب تر اینکه 87 درصد این کاربران گفته اند که بعد از مشاهده اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات در اینستاگرام اقدام به خرید آنها می کنند.
یکی دیگر از نکات و واقعیت های جالب در مورد اینستاگرام این است که تنها یک درصد کاربران اینستاگرام از این پلتفورم به عنوان تنها رسانه اجتماعی خود استفاده می کنند و این بدان معناسب که اکثر قریب به اتفاق کاربران اینستاگرام علاوه بر این پلتفورم از سایر رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک،یوتیوب،توئیتر،اسنپ چت، تیک تاک و غیره هم استفاده می کنند و این بدان معناست که برای بازاریابانی که به دنبال برقراری ارتباط با حجم وسیعی از مصرف کنندگان و کاربران دنیای مجازی هستند هیچ پلتفورمی بهتر از اینستاگرام برای شروع این حرکت نیست.
آنچه باید کرد: اگر شما در زمینه تبلیغات در اینستاگرام تازه وارد و بی تجربه هستید،اولین گام این است که یاد بگیرید تبلیغات اینستاگرامی چگونه کار می کنند و چقدر هزینه دارند. شما باید بدانید که گزینه های مختلفی برای تبلیغات موثر در اینستاگرام وجود دارد که شما می توانید با توجه به اهداف کاری برندتان یکی از آنها را انتخاب نمایید.
علاوه بر این،اگر تبلیغات اینستاگرامی در حال حاضر بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتالی شما به حساب می آیند و شما در این زمینه فعالیت دارید پیشنهاد می شود در این زمینه رو به جلو حرکت کنید و به میزان قابل توجهی به بودجه اختصاص یافته برای تبلیغات در اینستاگرام اضافه کنید چرا که پیش بینی کارشناسان و صاحب نظران حکایت از آن دارد که روند حضور برندها در سال 2021 با شتاب بسیار بیشتری نسبت به گذشته رو به بالا خواهد بود که نشانه های این رشد سریع و شتابان را می توان در جهش خیره کننده تبلیغات اینستاگرامی در فاصله ماه های جولای تا سپتامبر سال 2020 به روشنی مشاهده کرد و همه این شواهد و قرائن به برندها و کسب و کارها این سیگنال را ارسال می کنند که در صورت عدم حضور مستمر و قوی در اینستاگرام و برنامه ریزی برای ارتقای سطح فعالیت های تبلیغاتی خود در این پلتفورم پرطرفدار و موثر در آینده ای نزدیک با مشکلات عدیده ای در زمینه بازاریابی و ارتباط با مشتریان روبرو خواهند شد.
نویسنده: لوگان تراوتمان
مترجم: شارا
مرجع انگلیسی: www.publicrelationstoday.com
مرجع فارسی: شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
Jan. 25, 2021
|
نظر بدهید