شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی یران (شارا)–|| بهطور کلی، برای ایجاد و تقویت روحیه خودآموزی در میان کارکنان سه توصیه زیر قابل اجراست:
۱- توجه به نادانستههای خود: برای بسیاری از افراد پیش خواهد آمد که در حین بحث و گفتوگو با دیگران متوجه شوند که برخی مسائل را نمیدانند و از موضوعاتی سردرنمیآورند. در اینگونه موارد، میتوان با یادداشت موضوعاتی که درباره آن اطلاعی ندارند، برای آموختن در آینده برنامهریزی کنند. همه افراد برای پیشرفت نیازمند آن هستند که در موضوعاتی که ضعیف هستند بهتر شوند و بدترین کار این است که ضعف و نقص خود را نادیده گرفته یا بر روی آن سرپوش بگذارند تا در محل کار خود زیرسوال نروند. بنابراین، بهتر است با نقاط ضعف و نادانستههای خود با آغوشی باز برخورد کرده و به فکر رفع و به حداقل رساندن آنها باشند.
۲- سرمایهگذاری برای یادگیری، با اختصاص زمان زیاد: یادگیری نیازمند صرف زمان زیادی است، پس این اطمینان خاطر را باید به کارکنان داد که اجازه دارند، هر چقدر وقت لازم است برای یادگیری چیزهای جدید اختصاص دهند و یادگیری بر انجام کارهای روزمره آنها برتری و اولویت دارد. علاوه براین، باید کارکنان را تشویق به جستوجوی دیجیتالی در ارتباط با موضوعات کاری کرد تا از این طریق بتوانند نرمافزارها و سیستمهای جدید مربوط به کار خود را شناسایی کنند یا در رسانههای اجتماعی همسو با وظایف شغلی خود عضو شوند و مقالات و کتابهای مرتبط را مطالعه کنند.
۳- ورود به عرصه عمل: بهترین ایدهها و دانستهها تا زمانی که به عمل در نیایند و کاربردی نشوند، فایدهای نخواهند داشت و باعث پیشرفت نخواهند شد. برخورد قهرآمیز مدیران ناشی و بیتجربه با شکستهای کاری کارکنان به شدت به روحیه نوآوری و جسورانه عمل کردن کارکنان ضربه میزند و فرصتهای یادگیری بسیاری را در درون سازمان از بین میبرد. بنابراین، تا آنجا که ممکن است باید به کارکنان امکان داد تا ایدههایی که در ذهن دارند را عملی ساخته و از شکست اقدامات خود نترسند و بدانند که آموختههای پیشین در صورت عملی شدن بهثمر خواهند نشست و به یادگیریهای جدید منتهی خواهند شد.
بهطور کلی، مدیران و رهبران سازمانها باید به یاد داشته باشند که هر کدام از کارکنان آنها دارای سبک یادگیری خاص خود هستند و نمیتوان به همه افراد به یک شکل آموزش داد و انتظار یادگیری یکسان از آنها داشت. یکی از بهترین و کاربردیترین روشها برای تقویت یادگیری در افراد این است که آنها را در موقعیتهای کاری جدید قرار داده و این امکان را بهوجود آورد تا مهارتها و تواناییهای مختلف خود را در موقعیتهای جدید بهکار ببندند. این اقدام سازمان به بهترین شکل ممکن به کارکنان ثابت میکند که فرصت یادگیری و پیشرفت برای همه آنها فراهم است و سازمان در کمک به آنها برای کاملتر شدن، جدی و مصمم است.
مترجم: سیدحسین علویلنگرودی
منبع:Strategic Management Journal
https://donya-e-eqtesad.com
نظر بدهید