مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه آموزشهای تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، سبک تبلیغی حضرت رسول(ص) را الگویی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه در حوزه تبلیغ و اطلاعرسانی دانست.
حجتالاسلام والمسلمین علی دارابی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه آموزشهای تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، تأکید کرد: آنچه در سیمای نورانی نبی اکرم(ص) به عنوان بزرگترین مبلغ دین اسلام وجود دارد به عنوان الگوی فاخر و الهی در مقابل مبلغان ما قرار دارد و طبیعی است که مبلغان و شبکه تبلیغی ما باید با تأسی به سیره علمی و عملی پیامبر(ص) در مسیر نورانی تبلیغ دین و توجه دادن مردم به اخلاق اسلامی گام بردارند.
وی از برگزاری کارگاههای مهارتافزایی تبلیغ ویژه شبکه تبلیغ و روحانیان نیز سخن گفت و اظهار کرد: با حضور سرآمدان تبلیغ کارگروه آموزشهای تخصصی تبلیغ برگزار و تلاش میشود شیوههای نوین و حکیمانه در تبلیغ راستین دین مطرح شود و ماحصل مباحث مطرح شده در این نشستها به آموزشهای کاربردی و کارگاههای مهارت افزایی برای شبکه تبلیغی تبدیل میشود.
حجتالاسلام دارابی تصریح کرد: در کارگاههای مهارتافزایی تبلیغ، شیوه و سیره نبی اکرم(ص) و اهل بیت ایشان به عنوان نقشه راه مبلغان کشور در تبلیغ اسخراج و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی از جمله روشهایی که حضرت رسول(ص) برای تبلیغ دین استفاده میکردهاند را شیوه تبلیغ چهره به چره عنوان کرد و گفت: ایشان در مواجهه حضوری با افراد با بیان بلیغ و رسا و در عین حال ساده و بیپیرایه به همراه جذابیت بیان که از نرمخویی و مهربانی ایشان نشئت گرفته است، به تبلیغ دین اسلام میپرداختند و همین شیوه نیز کماکان کارکرد خود را در تبلیغ حکیمانه دین حفظ کرده است و به عنوان یکی از شیوههای مطلوب از آن استفاده میشود.
دارابی شیوه منبر را از دیگر شیوههای موثر تبلیغ دین برشمرد و افزود: این شیوه متخذ از شیوه عملی نبی اکرم(ص) و حضرات معصوم(ع) است و به عنوان یک رسانه قوی هنوز هم موثر است و باید در عرصه بایستههای تبلیغ این شیوه تبلیغ به صورت حداکثری مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تأکید بر لزوم آشنایی ائمه جماعات و روحانیان با شیوهها و ابزارهای نوین ارتباطی، عنوان کرد: آشنایی شبکه تبلیغ با اینترنت و کارکردهایی آن، چگونگی ساخت وبلاگ و حضور در فضای مجازی در برنامه آموزشی ما قرار دارد و در حال حاضر حدود 80 درصد مبلغان با شیوههای نوین تبلیغ در فضای مجازی آشنا هستند، چرا که ادبیات امروز جوانان ما متأثر از ابزارهای نوین ارتباطی است و مبلغان باید با این ادبیات آشنا باشند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی سازمان تبلیغات اسلامی، در خصوص سیره حضرت رسول(ص) در تبلیغ عنوان کرد: حضرت با تحمل مشکلات عدیده در راه پیشرفت اسلام این درس بزرگ را به ما دادند که با یک ناکامی و شکست در عرصه تبلیغ نباید عقبنشینی کرد بلکه با روحیه مقاوم باید به پیش برویم و در مقابل نابخردی برخی از افراد نباید صحنه را خالی کرد.
وی تصریح کرد: مبلغان باید با حضوری عالمانه، آگاهانه و بیانی نرم، بین، دلسوزانه و پدرانه در عرصه فرهنگ دینی تأثیرگذاری داشته باشند.
دارابی در خصوص دیگر ویژگیهای تبلیغی حضرت رسول(ص) اظهار کرد: وقتشناسی، توجه به اخلاقیات فردی و اجتماعی، توجه به مسائل ظاهری مانند نحوه پوشش، سخن گفتن و رفتار، روحیه خطرپذیری، توجه به معارف عالیه اسلامی و معنویت از دیگر اسلوب رفتاری حضرت رسول(ص) در تبلیغ دین بود.
وی با تأکید بر مثبتنگری در حوزه تبلیغ، گفت: مبلغان مانند حضرت رسول(ص) باید خلقیات مثبت و نگاه مثبت در عرصه دینی داشته باشند و بدانند خلقیات مثبت میتواند به عنوان یک عامل موثر به ما در این عرصه کمک کند. مثلاً ما میبینیم که مسائل معنوی در برخی از جاها و برخی از افراد کمرنگ شده است نباید نسبت به این مسئله با نگاه منفی برخورد کرد بلکه عموم خلقیات مثبتی که یک جوان و انسان مومن میتواند داشته باشد و ریشههای معنوی که در وجود انسانها است باید مد نظر قرار بگیرد.
دارابی سبک تبلیغی حضرت رسول(ص) را الگویی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه در حوزه تبلیغ و اطلاعرسانی دانست و گفت: خبرنگاران با قوا و روحیه جوانی، روح اتکا و بلندپروازی که دارند بهتر میتوانند در خدمت اهداف عالی تبلیغ دین قرار بگیرند.
|
نظر بدهید