شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| جهان ارتباطات در عصر ارتباطات شبکهای، پیچیدگیهای متنوعی را در مقابل دید صاحبان صنایع و شرکتهای متنوع قرار داده و همین موضوع در دنیای پیشرفته، سببساز شده تا حوزه ارتباطات به شکلی جدید برای اصحاب تجارت تعریف یابد.
در کسب وکارهای امروز، فروش به معنای گذشته در حال رنگ باختن است و حالا مشتری اقدام به خرید میکند یا به عبارتی دقیقتر، دست به انتخاب ما میزند. در این دوره، چه صاحب کالا و تجارت باشید و چه خدمات دهنده باشید یا حتی اگر سیاسی باشید، مخاطبان شما به نوان مشتریانی در نظر گرفته میشوند که شما را خریدار هستند یا خیر! در این عصر مدرن، تبلیغات رو به افول بوده و ارتباط با افکار عمومی رو به رشد است. روندها از ضربههای فروش، به روندهای مستمر فروش و حفظ مشتریان تغییر کرده و در یک کلام، ارتباط با مخاطب و افکار عمومی اهمیتِ خاصتر از گذشته یافت.
گواه مدعا، بسیاری از شرکت های پیشرو جهان هستند که، تحول واحد بازاریابی و روابطعمومی را در آنها شاهدیم. در شرکتهای بزگ و پیشرو، برنامه «بازارسازی» به حوزه «ارتباطات» به عنوان یکی از ارکان 11 گانه خود (درکنار بازاریابی) نگاهی خاص دارد و مد نظر قرار گرفته تا سرفصل روابطعمومیهای تجاری در ارتباطات نوین تجاری باز شود.
حالا این تجربه در شرکت های مطرح دنیا، دو واحد PR و Marketing را به عنوان دو دم یک تیغ همسان دیده و دیگر ارجحیتی برای هیچ واحدی بر واحد دیگر وجود ندارد و همراهیهای دو واحد سابقا رقیب، به همدلیهای واحد بزرگتری به نام «ارتباطات نوین تجاری» تبدیل شده است.
این نزدیکی به دلیل فنی و ماهیتی قرارگیری ارتباطات و بازاریابی است که در اصل کلی به نام بازارسازی معنا مییابد. تغییر ماهیت روابطعمومی و گذر از سنتگرایی و نزدیکی به مدرنیته، سبک جدیدی از روابطعمومی را ساخته که برای دستیابی به اهداف تجاری، طرح ارتباطی و یا روابطعمومی را ساماندهی میکند و خورشیدگونه بر اهداف سازمان میتابد؛ چرا که افزایش سطح آگاهی مردم باعث اهمیت یافتن ارتباط دوسویه شرکتها و سازمانها با افکار عمومی و جامعه ذینفعان شده و شرایطی را ساخته که دیگر نمیتوان با تبلیغات صرف، یک نام تجاری (برند) را در بازار کرد.
ارتباطات نوین تجاری چه میکند؟
شهرت شرکتهای بزرگ مانند مایکروسافت و… در دهه اخیر بهکمک روابطعمومی توجه به مقوله ارتباطات نوین تجاری را باز کرد و نشان داد کارکردهای گذشته روابطعمومی در سازمانهای دولتی و سیاسی به ورطه سقوط نزدیک شده و پاسخگویی به نیازهای سازمانهای اقتصادی با سرفصل «روابطعمومی نوین تجاری» یا ارتباطات نوین تجاری ظهور کرده است. حالا روابطعمومی تجاری با پذیرش مسئولیتهای جدید، از لایه مدیران ارشد تا نگهبانان سازمان، سعی در ارتباط مناسب با مخاطبان داخلی و خارجی سازمان و شرکت ها دارند و هرچیزی برای ایجاد ارتباط بیشتر و ارتباطی از جنس مادرانه با مشتریان طراحی و تدوین میشود.
روابطعمومی 7/24 (هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز) در ارتباطات نوین تجاری، ساختاری توسعه یافته است که در کنار فعالیتهای بازاریابی، برندینگ، تحقیقات بازار، تبلیغات، پاسخگویی به مشتریان و … توسعه استراتژیک روابطعمومی در تمامی لایههای کسب و کارها را با عمق بیشتر از گذشته دنبال میکند تا کسب و کارها و خدمات انتخاب شوند و فروخته نشوند!
عبور از «روابطعمومیهای بنر چسبان» و «روابط خصوصی مدیران سیاسی» یکی از ثمرهای این رویکرد نوین است که باعث وجاهت بیشتر این حوزه و توجه به جنبه های ارتباطات انسانی شده است.
با توجه به تعاملات حوزه ارتباطات نوین تجاری و واجد روابطعمومی تجاری با بازاریابی، سرفصلهای مشترکی ایجاد شده که در حوزه های متنوعی مانند: ساخت برند، ارائه محصول، تولید محتوای تجاری و رسانهای، مدیریت رویدادها، ترویج در بخش مشتریان، ارائه تصویر، روایت داستان برند،توسعه ارتباط با ذینفعان،ارتباطات بحران و … هم خلاصه نمیشود و هر روز مشترکات تازه ای عیان میشود.
توصیه به جامعه ارتباطاتی و تجاری
حال با مرور موارد مطرح شده، باید اینگونه جمع بندی و توصیه داشت که در روابطعمومی تجاری ارتباطات، با سبکی امروزی به دنبال اقناع دراز مدت مخاطبان خود است و در فرآیندی طولانی مدت، از راه حلهای کوتاه مدت و پرهزینه توسعه، پرورش و افزایش شهرت به شکلی متفاوت بهره گرفته و همافزایی ویژهای با واحدهای بازاریابی و فروش ایجاد میکند. بر همین پایه، فعالان حوزه روابطعمومی که در شکل سنتی و مدرن آن فعالیت دارند باید به خاطر بسپارند که در دورنمای صنایع، حرفهها و حتی سازمانها و نهادهای دولتی نیز، شکل امروزی روابطعمومی شخصی مدیران و شکل سنتی ارتباطات وجود خارجی نخواهد داشت.
در شکل تازه ارتباطات نوین تجاری، مدیران، تصمیمات تجاری میگیرند و فعالان حوزه ارتباطات به عنوان مشاوران واقعی و 360 درجه سازمانها ، اثرات احتمالی را بر شهرت و اعتبار شرکتها و یا مشتریان، بررسی و در نظر خواهند گرفت و در بخشهای ساختار و فرهنگ سازمان و مهندسی کارکنان دست به اصلاحات ریشه ای زده و همواره نظارت میکنند تا سازمان از مسیر اهداف خود خارج نشود.
ختم کلام اینکه: دوره ورود روابطعمومیها به عرصه اقتصادی است و زمان آن رسیده تا ارتباطات نوین تجاری به شکلی طراحی شود که مسیر و جهت استراتژی و اهداف سازمانی منجر به نتیجه شود.
همین امروز به آینده سلام کنید تا فردا نیاید؛حال آنکه شما در گذشته مانده باشید!
|
نظر بدهید