شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در دهههای اخیر، روباتیک به سرعت پیشرفت کرده است، اما بیشتر روباتها هنوز برای انجام وظایف خاص از پیش برنامهریزی شدهاند و توانایی یادگیری مهارتهای جدید را بهصورت پویا ندارند. بهمنظور افزایش کاربرد روباتها در زندگی روزمره، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) رویکردی نوین ارائه دادهاند که به روباتها امکان میدهد تا از طریق تعاملات مبتنی بر گفتگو، مهارتهای جدیدی را بهصورت مداوم از کاربران یاد بگیرند.
در یکی از آزمایشات این تیم، روبات توانست نحوه درست کردن ساندویچ سرد را یاد بگیرد. در این فرآیند، روبات در ابتدا قادر به برش پنیر نبود، اما پس از راهنمایی کاربر از طریق گفتگو، مهارت مورد نظر را فرا گرفت و برای استفاده در آینده ذخیره کرد. این روش بهگونهای طراحی شده است که روباتها بهصورت پیوسته مهارتهای جدید را از تعاملات خود با انسانها کسب کنند و آنها را فراموش نکنند.
چالشهای پیش رو
این رویکرد با چالشهایی نیز همراه است. یکی از مشکلات اصلی این است که روباتها باید توانایی درک و یادگیری سریع از تعاملات محدود با انسانها را داشته باشند. همچنین، آنها نباید مهارتهای پیشین خود را فراموش کنند. به همین دلیل، تیم محققان سیستمهای متنوعی را برای بهبود این فرآیند توسعه دادهاند، از جمله یک ماژول گفتگوی مبتنی بر مدل زبان بزرگ (LLM) و یک سیستم یادگیری مستمر که به روباتها امکان میدهد تا بهطور مداوم مهارتهای جدیدی را به کتابخانه مهارت خود اضافه کنند.
نتایج اولیه
آزمایشهای اولیه این سیستم بر روی دستکاریکننده روباتیک Franka FR3 نشان داد که این روبات توانست پس از تعامل با کاربران، مهارتهای جدید را با دقت بالایی یاد بگیرد و بهطور مستقل از عهده ساختن ساندویچ برآید. علاوه بر این، روبات توانست 74.75٪ از مهارتهای قبلی خود را حفظ کند و بدون فراموشی، مهارتهای جدید را به دست آورد.
آینده
محققان برنامه دارند این سیستم را بهبود داده و در کارهای پیچیدهتری مانند آشپزی و وظایف خانگی دیگر آزمایش کنند. همچنین، آنها به دنبال حل مشکلاتی مانند نوبتگیری در تعاملات انسانی و بهینهسازی زمان یادگیری روباتها هستند تا استفاده از این روباتها در خانههای واقعی ممکن شود.
نویسنده: اینگرید فادلی
منبع: Tech Xplore
تاریخ انتشار: 20 سپتامبر 2024
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
نظر بدهید