به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– «عادل میرشاهی» سردبیر سایت شارا با بیان این مطلب افزود:”دکتر جنتی در کنفرانس بین المللی روابط عمومی، نگاه متفاوتی از روابط عمومی را ارائه داد. نگاهی که به نظر من نگاهی نو و استراتژیکی بود و رویکرد توسعه ای از روابط عمومی را به دنبال داشت و این جای بسی امید است که روابط عمومی در دولت تدبیر و امید مسیر خود را به سمت توسعه طی می کند. و این نگاه می تواند آینده روشنی را برای روابط عمومی در این دوره رقم بزند.”
کارشناس علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به بومی سازی روابط عمومی گفت:”روابط عمومی در ایران حرفه نوظهوری است و بسترسازی مناسبی برای این علم و هنر در ایران وجود نداشته است. بدلیل اینکه این حرفه یک نوع کپی برداری از غرب است، بنابراین نباید به طور کلی انتظار خاصی از روابط عمومی در ایران داشته باشیم. با این وجود در شصت و شش سال اخیر، بعد از پایه گذاری روابط عمومی در ایران توسط دکتر نطقی، روابط عمومی سعی کرده است در این سال ها بومی شود و توانسته است به خوبی این راه را طی کند. با توجه به اینکه ما هنوز این رشته را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در کشور نداریم، با این وجود در جایگاه قابل قبولی قرار گرفته است. اما این قابل قبول بودن به این معنا نیست که جایگاه متعالی دارد، ما هنوز نیاز به کار، تحقیقات و پزوهش های بسیاری برای بومی سازی کردن روابط عمومی در کشور داریم.”
سردبیر سایت شارا با بیان اینکه دولت نگاه جدیدی را نسبت به حوزه روابط عمومی اینترنتی در ایران باید داشته باشد، گفت:” دولت نگاه جدیدی را نسبت به حوزه روابط عمومی اینترنتی در ایران باید داشته باشد. چرا که دیپلماسی رسانه ای عمدتاً به سمت دیپلماسی رسانه های دیجیتال در حال پیشرفت است. به این معنی که به طور مشخص وقتی در اینترنت تحقیق می کنیم، می بینیم که 80 درصد خبرنگاران وقتی که می خواهند درباره ی موضوعی، خبری تهیه کنند، خبر خود را با استفاده از جستجوی گوگل انجام می دهند و اولین گزینه در جستجو نیاز 85 درصد از این افراد را برطرف می کند. بنابراین بسیار مهم است که رسانه های ما در موضوعاتی که خبرنگاران غربی در مورد آنها خبر تهیه می کنند، در چه جایگاهی قرار دارند.”
«میرشاهی» در پایان با اشاره به اهمیت کاربرد سئو پی آر در عرصه دیپلماسی رسانه ای عنوان کرد: سئو پی آر حوزه جدیدی در روابط عمومی الکترونیک است که توسط جون لیدن در مارس 2012 مطرح شده است. جون لیدن پدر سئو پی آر و مشاور روزنامه ها و مجلات بسیار بزرگ مثل نیویورک تایمز، واشنگتون پست، وال استریت ژورنال و نشریاتی از قبیل فاکس نیوز است. اگر بخواهیم به اهمیت کاربرد این حوزه جدید نگاهی داشته باشیم،می توان گفت که اگر به عنوان مثال در سایت گوگل به دنبال واژه ایران به زبان انگلیسی بگردید، متوجه می شوید که اولین گزینه ها به خبرگزاری ها و سایت های خبری فاکس نیوز، واشتگتن پست،CNN،نیویورک تایمز،BBC و سایت هایی از این قبیل اختصاص دارد و در 10 گزینه ی اول حتی یک سایت خبری ایرانی وفارسی نیست. این در واقع یعنی باخت ما در عرصه ی دیپلماسی رسانه ای یا دیجیتال. بنابراین توجه به حوزه سئو پی آر می تواند کمک کند که حداقل بتوانیم چند خبرگزاری قوی داشته باشیم تا بتوانیم حداقل در موضوعاتی که مرتبط با کشور است، گوی سبقت را در این عرصه ببریم.”
انتهای پیام//
مریم میرعبدالحق
نظر بدهید