روابط عمومی و نقش آن در توسعه

علی میرزائی پور کارشناس ارشد ارتباطات – یکی از وظایف بسیار مهم روابط عمومی در برنامه های توسعه، انتقال اطلاعات و انتقادات به کلیه بخش های جامعه است تا همه فرصت همکاری و مشارکت در توسعه را داشته باشند.

روابط عمومی مظهر تجلی عینی اندیشه ها و تفکرات صحیح یک سازمان است که در زیر لوای افکار عمومی و هدایت آن تلاش می کند به مانند یک مشاور امین و صادق بتواند با ایجاد ارتباط عمیق و ناگسستنی بین سازمان و جامعه نقش موثری را در گسترش ایجاد ارتباط دوسویه و تعاملی ایجاد نماید و در این راستا هیچگاه به دنبال تهییج و تحریک افکار عمومی نخواهد بود. بلکه می خواهد با بهره گیری از فن و هنر و دانش روز ارتباطات و روابط عمومی بصورت منطقی و عقلانی اهداف مورد نظر سازمان را در راستای رسالت آن در سطح جامعه به منصه ظهور برساند.
 درعصر ارتباطات و اطلاعات و در دل جامعه اطلاعاتی، روابط عمومی بعنوان آئینه تمام نما و چشم و گوش یک سازمان و تامین کننده نیازهای ارتباطی آن و مخاطبان به حساب می آید که با سرلوح قرار دادن صداقت و حقیقت گوئی سعی می کند پاسخگوی نیازهای ارتباطی سازمان به منظور برقراری رابطه حسنه با مشتریان و مخاطبان باشد و در این مسیر هیچگاه از تغییر و تحول و تقویت بنیادین نیز غافل نخواهد ماند.
 اهمیت اطلاعات و ارتباطات در دنیای کنونی به اندازه ای است که امروز مسئولان کشور را به فکر ارتقاء آن واداشته و همه سازمانها و دستگاه های اجرائی را ملزم به ایجاد مرکز روابط عمومی کرده است و این امر نشان دهنده افزایش نقش و جایگاه مهم افکار عمومی در بقاء و دوام سازمانی است. داشتن یک روابط عمومی روزآمد و پویا بیانگر این است که فعالیت روابط عمومی به عنوان یک عمل ارتباطی و تعاملی هیچگاه متوقف نخواهد شد، بلکه همیشه همانند دانش و اطلاعات درحال تقویت و دگرگونی رو به جلو است.
 روابط عمومی سه وظیفه خطیر؛ اطلاع رسانی، اطلاع یابی و تبلیغات یک سازمان را برعهده دارد و از یک طرف براساس سیاست ها، رسالت و اهداف سازمان به دنبال شناخت، جذب و حفظ افکار عمومی است و از طرف دیگر به دنبال تحقق رسالت آرمانی خود یعنی ایجاد نگرش مشارکت گرائی، تفاهم و حفظ موازنه قدرت بین سازمان و مخاطب است و هیچگاه درصدد حرکت یک جانبه و موضع گیری غیرمنطقی و نادرست نیست.
 با توجه به تحولات اساسی در جامعه اطلاعاتی، ایجاد زیرساخت های مناسب و تغییر نگرش در روابط عمومی ها امری لازم و ضروری است تا بتوان یک تحول اساسی و زیربنائی را در بستر تولید و پردازش اطلاعات و روزآمد کردن آن بنیان نهاد زیرا که امروزه اطلاعات سرمایه مهم، استراتژیک و کلید حرکت توسعه و حتی قدرت محسوب می شود و به جرات می توان گفت سازمانهائی که در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته باشند محکوم به شکست و در نهایت حذف از بازار رقابت خواهند بود.
 با توجه به این مباحث می توان گفت؛ نقش و جایگاه روابط عمومی در توسعه یک جامعه بسیار واضح و روشن است، چون روابط عمومی ها با بهره گیری از دیدگاه ها و نظرات اندیشمندان، صاحبنظران و حتی منتقدان و انتقال آن به مسئولان سازمان و دستگاه های اجرائی می توانند از انحرافات سازمانی جلوگیری نموده و مسیر توسعه و پیشرفت را هموار سازند. بنابراین یکی از وظایف بسیار مهم روابط عمومی در برنامه های توسعه، انتقال اطلاعات و انتقادات به کلیه بخشهای جامعه است تا همه فرصت همکاری و مشارکت در توسعه را داشته باشند چون خمیرمایه هر تصمیم گیری داشتن آگاهی و اطلاعات است که روابط عمومی در ارائه آن نقش بی بدیلی دارد. در واقع روابط عمومی بعنوان بازوی توسعه است چون موجب می شود مسئولان جامعه بتوانند از طریق روابط عمومی، عملکرد توسعه ای خود را مجدداً مشاهده کرده تا ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف خود را نیز برطرف سازند.
 اما باید اذعان داشت در این برهه زمانی و با توجه به بازار رقابتی و لزوم توجه به افکار عمومی، شناخت نیازهای واقعی و جدید مخاطبان، روابط عمومی ایران درحال عبور از دوران گذار و پا نهادن در فضای جدیدی است که امیدواریم با بهره گیری از دانش روز ارتباطات و روابط عمومی و همچنین بهره مندی از تجارب و مشاوره های رهبران فکری جامه از حالت سازمان گرائی به مخاطب گرائی هدایت شده تا بتوان در فضائی کاملاً دوسویه و تعاملی از مشارکت و همفکری مخاطبان استفاده نمود.