روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی که از او می خواهند
موسی الرضا شبرنگی کارشناس روابط عمومی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– چه در عرصه های داخلی و حتی در عرصه های بین الملل، نیازمندی هایی که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی نه تنها نهاد روابط عمومی بلکه تمامی اجزای شکل دهنده اجتماع در حال حاضر کشور ایران را استمداد می طلبد و چه بسا که دست اندرکاران حرفه روابط عمومی نیز خود در دایره نیازمندی ها و کانون خواسته های بی شمار باشد. اما چه می توان کرد؟
وی می افزاید: ایفای نقش مسئولیت اجتماعی برای صفوف و طیف های مختلف جامعه همواره خواست و طلب مردمان هر جامعه ای بوده و هست مسئولیتی به فراخور داشته ها و توانمندی ها و بر اساس حس نوع دوستی، خدمت به خلق، نیاز به خوشنامی و اعتبار، ذخیره ای برای آخرت، وجدان کاری و فتوت و ارضای حس بنی آدم اعضای یکدیگرند و غیره از سویی صنوف و واحدهای اقتصادی و تجاری و نهادهای مذهبی و مراکز موثر بر اجتماع به انجام می رسد. این کارشناس روابط عمومی با طرح این سئوال که داشته و توانایی نهاد روابط عمومی چیست که باید در زمره نهادهای فعال در عرصه مسئولیت اجتماعی وارد میدان شوند. می گوید: اصلی ترین نقش و مهم ترین کارکرد روابط عمومی در این باره را می توان به واسطه نفوذ و تاثیرگذاری به افکار عمومی برای معطوف ساختن اذهان آدمیان و متنبه سازی نقاط آسیب پذیر اجتماع دانست. ابزار و فنونی که در اختیار کارگزاران روابط عمومی قرار دارد و با کمک آن ها می تواند حداقل افراد درون سازمان خود را واقف و مشرف بر دغدغه ها، چالش ها، مصائب و مشکلات مردم جامعه سازد. وظیفه ای فراتر از رسالت های درون سازمانی و در سایه نگاهی فراشمول و والاتر از خدمت رسانی به مخاطبان سازمان بلکه جامعه را متصور است که در پرتو آن به حساسیت آفرینی پیرامون موضوعات اجتماع پرداخته و با بهره گیری از شیوه های اقناعی و تولید پیام های موثر، به هدایت مخاطبان خود می پردازد تا آن جا که منجر به بروز رفتار و عملکردی مثبت برای رفع مشکلات پیش روی مردم جامعه شود.
وی اضافه می کند: ایجاد حس همبستگی ملی در مواجهه با کارزارهای دستگاه های دیپلماتیکی در عرصه های بین المللی و پرداختن به مضامینی که انسجام ملی را سبب سازد شود و نیز در زمره مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی ها محسوب می شود که صد البته قرابت نزدیکی با مسئولیت های اجتماعی رسانه ها دارد. فراهم ساختن بستری مناسب با مجاب ساختن مدیران ارشد سازمان ها برای حمایت و مشارکت از جریان های فرهنگی، علمی و ورزشی را نیز می توان در زمره فعالیت های روابط عمومی ها برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی قلمداد کرد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
نظر بدهید