روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی

مفهوم مسئولیت اجتماعی روابط عمومی یعنی چگونه از طریق روابط عمومی می توان به کار مسئولانه و ایجاد ارزش افزوده که این مسئولیت شامل کارکنان و مشتریان و محیط زیست نیز می شود.


 شارا، مهندس قربانعلی تنگ شیر مدرس روابط عمومیمسئولیت اجتماعی روابط عمومی بر مسئولیت و پاسخگویی به عنوان پایه و اساس رفتار یک سازمان در اجتماع تاکید دارد و ناظر بر چگونگی انجام کار مسئولانه است. به نوعی مفهوم مسئولیت اجتماعی روابط عمومی یعنی چگونه از طریق روابط عمومی می توان به کار مسئولانه و ایجاد ارزش افزوده که این مسئولیت شامل کارکنان و مشتریان و محیط زیست نیز می شود.
 کارهای خیریه محور اصلی فعالیت مسئولیت اجتماعی نیست زیرا مدیران به چالش های اجتماعی کشور آگاه نیستند و به همین دلیل روی چند حوزه تمرکز می کنند. از جمله ساخت بیمارستان، مدرسه، سرپرستی بچه های بی سرپرست و کمک به خیریه های؛ ولی چالش های اجتماعی برای صاحبان کسب و کار و روابط عمومی ناشناخته است. به همین دلیل برخی از کارهای خیریه در ایران به هدر می رود. در ایران عمده کارهای خیریه ای که توسط صاحبان و مدیران شرکت ها انجام می شود به دلیل علاقه شخصی است نه به دلیل کسب و کاری که دارند. لذا سرمایه گذاری ها، مشارکت  و مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمان ها به طرق مختلف انجام می پذیرد. مسئولیت اجتماعی باید به یک فرهنگ سازمانی تبدیل شود. باید به یک باور اجتماعی رسید. باید تلاش نمود که روابط عمومی ها مسئولیت اجتماعی را بهتر بشناسند و در جهت تعمیق فرهنگ آن در سازمان برنامه ریزی کنند.
 این مسئولیت ها جوانب اصل فعالیت و عملکرد یک سازمان را در برگرفته و فقط به کمک های نوع دوستانه و امورخیریه خلاصه نمی شوند. اما هیچ گاه نمی توان از عواقب این بی مسئولیتی چشم پوشی کرد پس به فکر آموزش و توسعه هر چه بیشتر مسئولیت اجتماعی در جامعه باشیم زیرا با همکاری جامعه می توان به مسئولیت اجتماعی جامه عمل پوشاند.