شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نویسنده: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)- شبکه های اجتماعی پدیده های نوظهوری هستند که با سردمداری فیسبوک بیشترین حجم ترافیک را در اینترنت به خود اختصاص داده اند.
متاسفانه این شبکه ها در کشور ما فیلتر هستند و استفاده همگان از آن با سختی امکان پذیر است اما امروز با استفاده از فیلتر شکن ها بسیاری از مردم در سراسر ایران به این شبکه ها دسترسی دارند.
روابط عمومی یکی از نهادهایی است که می تواند از این شبکه ها به خوبی بهره برداری کند. می توان گفت که اگر روابط عمومی پس از عبور از دوره های روابط عمومی دیجیتال، روابط عمومی آنلاین، روابط عمومی اینترنتی، روابط عمومی الکترونیک و … وارد شبکه های اجتماعی می شود؛ شبکه هایی که در بردارنده تمام خصلت هایی هستند که یک روابط عمومی می تواند داشته باشد.
تنها چیزی که در شبکه های اجتماعی وجود ندارد و در روابط عمومی سخت به آن نیاز است، ارتباطات فیزیکی و رو در رو است. در واقع یکی از مهمترین اجزای روابط عمومی ناب، همان ارتباطات چهره به چهره است که در شبکه های اجتماعی غیر قابل حصول می باشد. با این حال روابط عمومی می تواند از شبکه های اجتماعی استفاده های فراوان ببرد.
مهمترین وجه شبکه های اجتماعی، تعاملی است که میان افراد وجود دارد و این خود به تولید محتوای روابط عمومی وجه جدیدی می دهد. روابط عمومی در شبکه های اجتماعی نباید همانند سایت عمل کند. و این چیزی است که یک کارگزار روابط عمومی باید دقیقا به آن توجه کند.
در وبسایت و وبلاگ، روابط عمومی اطلاعاتی را منتقل می کند و در بهترین حالت این اطلاعات با پاسخ ها و بازخوردهایی از جانب مخاطبان روبرو می شوند. اما در شبکه های اجتماعی شما باید بیشتر از اینکه می گویید از دیگران درخواست کنید که بگویند. در این گفتن چند شرط باید رعایت شود:
1. اطلاعات ارائه شده دقیق و موثق باشد.
اگر در وبسایت تان مطلبی را قرار دهید که دقیق و صحیح نباشد به راحتی می توانید آن را حذف کنید. اما در شبکه های اجتماعی به سرعت به اشتراک گذاشته می شود و می تواند به سرعت برای شرکت شما بحران ساز شود.
2. پیام ها به صورت تعاملی تهیه شود.
اینجا دادن اطلاعات زیاد برای مخاطبان حس ایجاد نمی کند. مخصوصا اگر این اطلاعات تنها در مورد کسب و کارتان باشد، گاهی می تواند اثر عکس بگذارد بنابراین باید سعی شود تا حد امکان اطلاعاتی ارائه شود که افراد بتوانند در مورد آن نظر بدهند و در این خصوص باید از تصاویر و سوالات چند گزینه ای استفاده کرد.
3. استفاده از عکس در اولویت است.
توصیه می شود که اگر عکس ندارید، اصلا به دنبال شبکه های اجتماعی نروید. عکس تنها چیزی است که همه مخاطبان در شبکه های اجتماعی به آن علاقه دارند. خلاقیت های هنری در عکاسی و مونتاز عکس ها می تواند بر جاذبه آن بیافزاید. در استفاده از تصاویر داشتن سواد بصری برای روابط عمومی شرط اساسی است. همچنین استفاده خلاقانه از تصاویر می تواند بر جذابیت های بصری آن بیافزاید.
4. متون کوتاه و با ارجاع به سایت.
هیچ گاه فکر نکنید اگر مقاله ای طولانی را در شبکه اجتماعی قرار دادید، همه مخاطبان آن را می خوانند. ماهیت شبکه اجتماعی سرعت و مروری بودن محتوای آن است. در کوتاه ترین و گویا ترین جملات باید مطلب خود را بیان کنید. در انتها می توانید لینکی به سایت خود بدهید تا مخاطبان علاقه مند امکان دسترسی به متن کامل را نیز داشته باشند.
5. آدرس سایت در عکس ها.
از هر فرصتی برای قرار دادن آدرس و نام برند سایت تان استفاده کنید. اگر گرافیستی را در اختیار دارید که عکس هایی را برایتان مونتاژ و ویرایش می کنید، حتما از او بخواهید که آدرس و نام سایت را در کنار عکس ها درج کند.
همچنین به خاطر داشته باشید که شبکه های اجتماعی هرگز نمی تواند یک دستورالعمل مشخص برای همه روابط عمومی ها داشته باشد. بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد در آن کار کنید و سعی کنید راهکارها و دستورالعمل های ویژه ای برای خودتان با توجه به نیازها و پتانسیل های موجود پیدا کنید. این کار باعث می شود که بتوانید در فعالیت هایتان موفقیت بیشتری را بدست آورید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید