شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– روابط عمومی مجموعه ای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه های علمی و هنری به ارتباط با درون و بیرون سازمان پرداخته و ازیک سو به منظور کسب نظرات، انتظارات و خواسته های آنها اقدام نموده و از سوی دیگر به اطلاع رسانی، آگاه نمودن، ترغیب و ایجاد وحدت و همدلی می پردازند و با تجزیه و تحلیل گرایشهای مخاطبان و افکار عمومی برای رسیدن به تفاهم تلاش می کند.
امروزه روابط عمومی را معمار نظام ارتباطات با مخاطبین سازمان چه در داخل و چه درخارج می دانند. زیرا می توان علاوه بر ایجاد ارتباط در درون و بیرون به منظور توزیع اطلاعات، تعادل و تعامل میان کارکنان، ایجاد تعهد و انگیزش بیشتر کارکنان و بالاخره کاهش استرس و تضاد میان آنها، ایجاد ترغیب، اقتاع، تفاهم، آگاهی در مخاطبین را نیز توسط روابط عمومی مشاهده نمود.
در این تردیدی نیست که روابط عمومی ها با توجه به ماهیت و کارکردشان موجه ترین واحد برای پاسخ گویی در سازمان ها محسوب شده و بعنوان سخنگوی دستگاه باید جوابگو واطلاع رسان پیام ها، سیاستها و برنامه های سازمان در ارتباط با مخاطب و اقشار مختلف باشند.
متأسفانه امروز کمتر روابط عمومی ها توفیق اجرای کامل و مطلوب این وظیفه را درسازمان ها داشته اند که می توان علت عمده این نقص را قرارنداشتن بسیاری از روابط عمومی ها در جایگاه سازمانی و تشکیلاتی مناسب و عدم بهره مندی از اقتدار واختیارعمل و حمایت مدیران ارشد و هم چنین گماردن افراد غیرمتخصص و ناآگاه در روابط عمومی و درنهایت نداشتن اطلاعات کافی دانست که آنان را در اجرای این وظیفه و رسالت خطیر پاسخگویی ناتوان ساخته است.
یک روابط عمومی کارآمد برای پاسخگویی باید شناخت کافی از ابزارهای پاسخگویی داشته باشد و از سویی با تخصص بهره گیری مناسب از ابزارها آشنا باشد. مهمترین ابزار پاسخگویی روابط عمومی ها در ارتباط با مخاطبان رسانه های جمعی هستند. رسانه های جمعیبه عنوان حلقه واسط اطلاع رسانی بین سازمان و اقشار مختلف مردم بیشترین ومؤثرترین نقش را ایفا می نمایند.
برای اینکه بتوان با مخاطبین سازمان ارتباط صحیح و مناسب برقرار کرد، روابط عمومی باید از روشها و ابزارهای ارتباطی، نوشتاری و گفتاری، دیداری و شنیداری بهره جسته تا بتواند به مسئولیت مهم وحساس خود در سازمان عمل نماید.
بر اساس لایحه آزادی اطلاعات (مصوب تیر ماه 1384 هیأت دولت) یکی ازمهمترین وظایف روابط عمومی ها و رسانه ها «اطلاع رسانی و افزایش آگاهی های عمومی جامعه» تعریف شده است. این وظیفه و مأموریت، اهمیت و حساسیت فعالیت بیش از پیش این دو واحدارتباطی و رسانه ای کشور را دو چندان می کند، از سوی دیگر تصویب این لایحه که در راستای شعار «مهم دانستن حق مردم است» این موضوع را تداعی می کند که روابط عمومی ها و رسانه ها باید با تلاش بیشتر و اتخاذ تدابیر اصولی تر، فرایند اطلاع رسانی به مخاطبان و گروههای مختلف مردمی را گسترش دهند.
روابط عمومی ها و رسانه ها امروز باید تعریف جدیدی از فعالیتهایشان را ارائه و با استفاده از تکنیک های روزآمد در راستای تحقق جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات در راستای منافع عمومی کشور و مخاطبان گام بردارند. به نظرمی رسد افزایش تولیدات خبری، گزارش، امورانتشاراتی نظیر چاپ کتاب، بروشورهای اطلاعاتی و توسعه و گسترش سایتهای اینترنتی اطلاع رسانی با رویکرد سرویس دهی اطلاعاتی به مخاطبان از جمله ملزوماتی است که باید در دستور کار روابط عمومی و رسانه های جمعی قرار گیرد. دوران حبس اطلاعات سالهاست به سرآمده وانتشار و شفاف سازی جریان اطلاعات و ارتباطات باید در فرهنگ ما به امری رایج و نهادینه تبدیل گردد.
رسانه ها به عنوان یک امکان بالقوه مناسب، بهترین فرصتها را برای ارتباط روابط عمومی با افکار عموم مخاطبان فراهم می سازد. ازاینرو این دو مولفه به مثابه دو بال پرواز در بستر ایجاد ارتباط موثر می باشند. باید بپذیریم روابط عمومی و روزنامه نگاری دو شاخه از درخت تنومند ارتباطات و دو حلقه از این زنجیره است که بجای رقابت، ستیز و مقابله، می بایست خدمت رسان، مکمل و در تعامل با یکدیگر باشند.
نظر بدهید