روابط عمومی و تبلیغات؛ دو پیام از

روابط عمومی به‌عنوان حوزه‌ای تخصصی در زمینه ارتباط با ذی‌نفعان در هر سازمان مطرح بوده و باید احاطه خوبی در زمینه شناخت ساختار پیام و مبانی آن داشته باشد.

شارا، آرش بابایان مدیر بازاریابی و روابط عمومی بیمه نوین برقراری ارتباط هنری است که اکثر انسان‌ها خود را در آن موفق می‌دانند، اما آیا واقعیت اینچنین است؟ خیلی از افراد را می‌بینیم که در همه حالات از لحنی یکسان برخوردارند و به سختی می‌توان حس درونی شان را تشخیص داد. چقدر با افرادی ارتباط داشته‌اید که نمی‌دانستید او الان عصبانی است یا خوشحال یا در زمانی که با شما صحبت می‌کند در حالت امری و فرمایشی است یا خواهشی.
 روابط عمومی به‌عنوان حوزه‌ای تخصصی در زمینه ارتباط با ذی‌نفعان در هر سازمان مطرح بوده و می‌بایستی احاطه خوبی در زمینه شناخت ساختار پیام و خصوصاً مبانی آن داشته باشد. یکی از مواردی است که به نظر در حوزه‌های تخصصی روابط عمومی و تبلیغات در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده تفاوت بین ساختار پیام روابط عمومی و پیام تبلیغاتی است.
 سئوال از اینجا شروع می‌شود؛ شما بر اساس انتقال داده‌ها به مخاطب خود چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ به نظر می‌رسد هدف روابط عمومی ایجاد یک رابطه به منظور همدلی با مخاطب، اطلاع‌رسانی و آگاهی به او و تشویقش به مشارکت در کاری و یا به دنبال اطلاع‌ از ذهنیت مخاطب در زمینه سازمان است.
 در صورتی‌که در پیام تبلیغاتی شما به دنبال القاء در مخاطب نسبت به تغییر یا انجام خواسته سازمان هستید. حال باید دید از چه روش‌هایی و چگونه می‌توان به اهداف فوق دست یافت. در زمینه پیام روابط عمومی ارتباط دوجانبه بین سازمان (شما) و مخاطب نقش اساسی را ایفا نموده که زمینه‌ساز ایجاد حس اعتماد در اوست. شما می‌خواهید که مخاطب حس کند نقشی تأثیرگذار در فرآیندهای شما را داراست و به راحتی می‌تواند حرف دلش را بزند و گوش شنوایی پیدا کرده که حرف‌های او را گوش دهد و با او همدلی کند. جهت دسترسی به این هدف پیام نقش خبری داشته و باید به دور از انگیزه ایجاد تغییر رفتار باشد. این روش یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که بر اساس نوع رسانه به دست مخاطب می‌رسد.
 پیام روابط عمومی باید حس دموکراسی را در فرد به وجود آورده و آزادی عمل را در اختیار وی قرار دهد. تغییر رفتار یا ایجاد رفتار جدید مایه اصلی پیام تبلیغاتی بوده که برای به دست آوردن آن ایجاد انگیزش از طریق پیام که حس خوبی را با خود به همراه خواهد داشت تأثیر به سزایی روی مخاطب می‌گذارد، به طوری که پس از انجام آن در فرد احساس شور و شعف و آرامش ایجاد می‌گردد و فرد بی آن‌که به این نکته فکر کند که آیا واقعاً در عمل به آن خواسته، آزادی داشته است یا نه، نسبت به انجام آن اقدام نموده و احساس رضایت در خور می‌نماید. شاید به قول یکی از بزرگان حوزه بازاریابی در پیام تبلیغاتی و بازاریابی دموکراسی معنایی ندارد ولی باید کاری کنیم که فرد با اشتیاق از خواسته ما پیروی کند.
 شناخت این موضوع یکی از اساسی‌ترین موضوعات در زمینه روابط عمومی بوده که باید توجه کارشناسان را به آن جلب نمود. امید است در جلسات روابط عمومی‌ها در این خصوص بحث و تبادل نظر صورت پذیرفته و در مورد آن مطاله، تحقیق و پژوهش انجام پذیرد.