مرکز استان البرز یعنی کلانشهر کرج به واسطه ویژگی های خاصی همچون نزدیکی به پایتخت، قیمت مناسب مسکن، آب و هوای مناسب و دسترسی به چهارمین جاده زیبای جهان در کنار نقطه اتصال و شاهراه چندین استان غربی کشور ویژگی های منحصر به فردی دارد که این ویژگی ها موجب گردیده که نرخ رشد جمعیت که بالاتر از سرانه متوسط کشور نیز هست چالش ها و فرصت های متعددی را در بطن خود داشته باشد.
مهاجرت اقوام مختلف همچنین شاغلان بخش های مختلف در پایتخت به دلیل قیمت مناسب مسکن در دهه های اخیر به واقع برنامه ریزی های کلان را در این شهر با مشکلات جدی مواجه کرده است.
چالش هایی که این کلانشهر و به تبع آن شهرداری کرج را نسبت به سایر کلانشهرهای کشور در شرایط خاص تری قرار می دهد.برنامه ریزی به منظور خدمات رسانی گسترده بر مبنای بیش از ۳۰۰ نوع وظیفه شهرداری که از پیش از تولد(برنامه ریزی برای سرانه های مختلف از جمله ترافیک، فرهنگی و آموزشی) تا مرگ انسانها(خدمات رسانی سازمان آرامستانها) را شامل می شود در نگاهی کارشناسانه در شهری با ابعاد کرج که به واسطه نرخ رشد یکباره جمعیت و عدم تطابق زیرساختها مشکلات فراوانی را در بطن خود دارد کار حجیم و پردغدغه ای است.
در این میان خدمات رسانی در سایر بخش ها که شاید بتوان کوچکترین آن را جمع آوری زباله ها عنوان کرد بازخوردی کلان در سیما و منظر شهری و نشاط زیست محیطی خواهد داشت.در این بین انتظارات شهروندان که خدمات رسانی جزو را وظایف ذاتی شهرداری می دانند موضوعی است که جدا ازاین نوع نگاه شهروندان که توام با قدردانی هم نیست، شهرداری را با انتظاراتی فراتر از اختیارات مواجه می کند.
موضوعات مطرح شده با توجه به مشکلاتی که پس از تصویب لایحه استان البرز به واسطه بالا رفتن سطح توقعات عمومی بیشتر و به فراخور ارتقاء ساختار اداری ارتقاء یافته است، مشکلات مضاعفی را در حوزه مدیریت شهری به وجود آورده است.زیرساخت ها نیازمند بازنگری و تلاش برای رسیدن به سطح مطلوب است و توقعات خواستار سرعت بخشیدن به این امر…
شهرداری کرج به عنوان عظیم ترین دستگاه خدمات رسان استان البرز با حیطه گسترده خدمات رسانی با تمام توان به دنبال تحقق خواسته های به حق شهروندان است و در این میان حوزه روابط عمومی شهرداری کرج نیز عملکرد ویژه و حجیمی دارد.مدیریت روابط عمومی در شهرداری شهری با وسعت کرج و شرایط خاص اجتماعی فرهنگی آن کار دشواری است موضوعی که به واقع شاید فرصتی است که نیازمند تدوین استراتژی های خاص در حوزه ای مختلف است.
ارتباط گیری با رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی و انعکاس رویدادها و مسایل شهری، تکریم ارباب رجوع، به روز بودن، اعتماد سازی متقابل ، شفاف سازی و تخصص گرایی بخشی از اهداف روابط عمومی شهرداری کرج است که در کنار بازدهی مناسب بسترهای پیشرفت مرکز استان البرز را مهیا خواهد کرد و از اینرو مدیریت روابط عمومی شهرداری کرج نیز با نگاهی به فراخور نیازها و ترسیم افقی واقع بینانه و کارشناسانه به دنبال تحقق آن است.
به هر روی روابط عمومی شالوده هنر توام با تخصص است، هنری که بازتاب و بازخورد فعالیت های برون سازمانی و درون سازمانی آن با توجه به دایره فعالیت ها و اقدامات سازمان مربوطه نمود عینی پیدا می کند.
بیراه نیست که روابط عمومی را هنر هشتم نامگذاری کرده اند چرا که هنرمندی در این بخش در واقع نمایش موفق کارکردها و اقدامات هر دستگاه است و نیروهای این حوزه هنرمندانی هستند که با کمک به اجرای این کار گروهی نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. کارکرد روابط عمومی در حوزه های مختلف، کارکردی متفاوت است و در این میان روابط عمومی در بدنه ارگان خدمات رسانی همچون شهرداری ها ویژگی های خاص خود را دارد و این کارکرد به واسطه گستردگی خدمات شرایط متمایزی نسبت به سایر دستگاه های خدمات رسان دارد چرا که به نوعی عملکرد شهرداری در دید شهروندان با عملکرد نظام گره خورده و رضایتمندی آنها می تواند افزایش رضایتمندی و امید را در دل مردم زنده کند و با توجه به این مهم ضرورت آگاهی و بیان اقدامات از سوی این بخش امری غیر قابل اجتناب است.
|
نظر بدهید