روابط عمومی و استفاده از ابزارهای جدید

محسن ملکی مدیرکل روابط عمومی و بازاریابی بانک سپه – روابط عمومی را هنرهشتم می نامند، به این مفهوم که روابط عمومی این هنر را دارد تا از همه هنرها و نیز از تمام ابزارها به خوبی در مسیر ایفای وظایف خود بهره گیرد.

شارا– روابط عمومی را هنرهشتم می نامند، به این مفهوم که روابط عمومی این هنر را دارد تا از همه هنرها و نیز از تمام ابزارها به خوبی و درستی در مسیر ایفای وظایف خود بهره گیرد.

حال که به واسطه دو انقلاب بزرگ ارتباطات و فنی، قدم در جامعه اطلاعاتی نهاده و ورود به عصر دوم رسانه ها را در پی عصر اول تجربه کرده و پشت سر می نهیم و  در این میان روز به روز بر سرعت عادت کردن مردم به تکنولوژیهای نوع و تطبیق با آنها، افزوده می شود، لازم است تا برای ارتباط بهتر و صحیح تر با مخاطبان به بهره گیری از ابزارهای جدید ارتباطی و بازاریابی اقدام کرد.

هر قدر زمان رو به جلو حرکت می کند، مفهوم مخاطب رنگ می بازد و کاربر جای آن را می گیرد. به همان میزان که تکنولوژیهای نوین، هدیه ای جدید پیش روی سازمان ها و مخاطبان آنها قرار می دهند، فاصله گرفتن از تکنیکهای سنتی رنگ بیشتری می بازد و ضرورت بهره گیری از ابزارهای جدید، بیشتر خود می نماید.

در شرایطی که با آمدن ابزارها و تجهیزات پوشیدنی (مانند کفش و عینک گوگل)، بشر به سمت سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات حرکت می کند، لازم است تا روابط عمومی ها نیز ضمن آشنایی با ابزارها و رسانه های جدید ارتباطی و فراگیری استفاده بهینه از آنها، فراتر از مخاطبان خود عمل کرده و با بهره گیری از این ابزارها، تکنیکهای ارتباطی خود را ارتقا بخشند.

همگام بودن مجموعه روابط عمومی یک سازمان با ابزارهای جدید ارتباطی و رسانه ای، این مهم را لازم می نماید که خود و سازمانشان را در برابر تحولات تجهیز کرده و گوی سبقت را از رقبا برباید.

آینده روابط عمومی، از آن روابط عمومی های آنلاین و به روز و همگام با تکنولوژیهای نوین است و روابط عمومی سنتی و “پوستر چسبان” در این عرصه راه به جایی نخواهد برد.

عصر کنونی برای روابط عمومی ها، در عین فرصت بودن، یک تهدید و در عین حال یک میدان آزمایش بزرگ است چراکه در عصر ارتباطات از تجهیزات و ابزارهای ارتباطی جا ماندن، یعنی جاماندن از غافله توفیق و توسعه.

واقعیت این است که هیچ قله ای فتح نخواهد شد، مگر آنکه تمام اعضای تیم کوهنورد، به امکانات این صعود مجهز باشند و در این میان، امکانات صعود روابط عمومی ها، تجهیز به ابزارهای جدید ارتباطی و رسانه ای است.